3304
Sök

Till hur många hk räcker original lmm B230fk?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
Som sakt, till hur många hk kan man ha original lmm ? B230fk

10 287 Inlägg
6 mars 2008
Den bottnar runt 250Hkr så över det går sprutet på död räkning med enbart varvtalssignalen som lastsignal.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Den bottnar runt 250Hkr så över det går sprutet på död räkning med enbart varvtalssignalen som lastsignal.

/Göran

Och, vad bör man ha om man ska landa någonstan mellan 300 - 400 hk?

10 287 Inlägg
6 mars 2008
Den bör anpassas så att dess area görs lika mycket större i procent räknat som dom spridare man byter till. Dvs går du upp 50% i spridarkapacitet så går man upp 50% i area på röret.

/Göran

Rooth07 skrev:

(Groucho Marx).

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Den bör anpassas så att dess area görs lika mycket större i procent räknat som dom spridare man byter till. Dvs går du upp 50% i spridarkapacitet så går man upp 50% i area på röret.

/Göran

Rooth07 skrev:

Hur fan ska man lyckar fixa ett 5" rör då?tongue

F.d Yrkeschafför. Numera Magister.
154 Inlägg
Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Tejptomas skrev:
5"??? Hur stora spridare ska du ha??

Mvh Tomas

Vet inte riktigt, 7-800cc? tänkte köra på E85

10 287 Inlägg
7 mars 2008
Men då måste du ju kompensera för ett annat stökiometriskt förhållande.

/Göran

(Är jag jävlig nu? Men du måste banka in detta så att du har koll annars blir det bara dynga när man sätter igång och skall få allt och lira)

Rooth07 skrev:
tänkte köra på E85

(Groucho Marx).

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Men då måste du ju kompensera för ett annat stökiometriskt förhållande.

/Göran

(Är jag jävlig nu? Men du måste banka in detta så att du har koll annars blir det bara dynga när man sätter igång och skall få allt och lira)

Rooth07 skrev:
tänkte köra på E85

What?

10 287 Inlägg
7 mars 2008
"stökiometriskt förhållande" är blandningsförhållandet mellan bränsle och luft. Genom att förhållandet är större för bensin än för E85 så krävs det mindre luft per mängd bränsle med E85 vilket gör att du först måste räkna om spridarstorleken för E85 och sedan räkna ut hur mycket större det är i relativa termer.

Hinner inte just nu - kanske någon annan vänlig själ kan räkna om det.

/Göran

(Groucho Marx).

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
"stökiometriskt förhållande" är blandningsförhållandet mellan bränsle och luft. Genom att förhållandet är större för bensin än för E85 så krävs det mindre luft per mängd bränsle med E85 vilket gör att du först måste räkna om spridarstorleken för E85 och sedan räkna ut hur mycket större det är i relativa termer.

Hinner inte just nu - kanske någon annan vänlig själ kan räkna om det.

/Göran

Du är en jävel på allt Göran:) Ta åt dej:)

Men men, fick info i en annan tråd att man skulle ha 2cc spridare per HK, kan det stämma? med E85 då alltså.

så om jag vill hamna någonstans runt 3-400 hk så borde jag väl ha 6-800cc spridare? eller är jag ute och cyklar?smile

10 287 Inlägg
7 mars 2008
Stökiometriskt luft/bränsle-förhållande för bensin är runt 14,5 och för E85 runt 9,8.

Dvs 800cc spridare på e85 kräver lika mycket luft som 9.8/14.5 * 800 = 540cc spridare för bensin.

I orginal sitter 330cc. Med 540cc har man gått upp ca 70% i spridarstorlek.

I orginal sitter det 60mm AMM (om jag nu minns rätt....). Då skall man öka arean 70% vilket resulterar i ett rör på 75 - 80 mm. Ta gärna 80 mm så man ligger i överkant och kan mäta lite längre. Går den lite snålt så justerar man med soppatrycket.

/Göran

P.S kolla gärna igenom mitt räkneexempel. Jag kan ha räknat fel i mitt överslag ovan.

(Groucho Marx).

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Stökiometriskt luft/bränsle-förhållande för bensin är runt 14,5 och för E85 runt 9,8.

Dvs 800cc spridare på e85 kräver lika mycket luft som 9.8/14.5 * 800 = 540cc spridare för bensin.

I orginal sitter det 60mm AMM (om jag nu minns rätt....). Då skall man öka arean 70% vilket resulterar i ett rör på 75 - 80 mm. Ta gärna 80 mm så man ligger i överkant och kan mäta lite längre. Går den lite snålt så justerar man med soppatrycket.

/Göran

P.S kolla gärna igenom mitt räkneexempel. Jag kan ha räknat fel i mitt överslag ovan.

Okej,, förstår inte till 100% ,, har bara grundskoleutbildning:P hahaha.

Men alltså vi leker med tanken att vi ska köra med E85. alltså större spridare, 800cc? T,ex.
Hur stort rör ska man ha då?. och hur bygger man om lmm? sitter väl någon typ av spjäll i lmm? HJÄLP jag är förvirrad:P hehe Tack för hjälpen föresten:)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
Sharky skrev:

/Göran

Eller jo, ju fattar jag tror jag:P.. alltså ett rör typ 3,25" då? men hur ska man lyckas med ombyggnaden? förstår att inte:P, Några Idéer Göran?smile

38 Inlägg
10 mars 2008
vill du bygga om lmm så är bilsports turbocontainer serie en bra hjälp där står det mycket tricks

Eller det skiter väl jag i

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
hbdesign skrev:
vill du bygga om lmm så är bilsports turbocontainer serie en bra hjälp där står det mycket tricks

Jaså? Okej?

10 287 Inlägg
10 mars 2008
Köp/fixa ett plast/aluminiumrör på typ 80 mm. Bryt/såga loss orginal mätelektronik från en amm och montera i nya röret (limma).
Orginal mätelektronik sitter med gömda skruvar och kräver en del tänka FÖRST och mycket våld SEDAN för att få bort.

Akta mättrådarna.......

/Göran

Rooth07 skrev:
alltså ett rör typ 3,25" då? men hur ska man lyckas med ombyggnaden? förstår att inte:P, Några Idéer Göran?smile

(Groucho Marx).

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Köp/fixa ett plast/aluminiumrör på typ 80 mm. Bryt/såga loss orginal mätelektronik från en amm och montera i nya röret (limma).
Orginal mätelektronik sitter med gömda skruvar och kräver en del tänka FÖRST och mycket våld SEDAN för att få bort.

Akta mättrådarna.......

/Göran

Rooth07 skrev:
alltså ett rör typ 3,25" då? men hur ska man lyckas med ombyggnaden? förstår att inte:P, Några Idéer Göran?smile

Men alltså det är inga mättrådar i min tror jag inte? det sitter ett spjäll inne i den?, får la ut å kika lite på den:P

948 Inlägg
10 mars 2008
har hört att man kan använda bmw luftmängdsmätare om du har klaff exakt vilken vet jag tyvärr inte

hitta detta på tpc om det hjälper http://forum.turboperformanceclub.com/v … %C3%A4tare

10 287 Inlägg
10 mars 2008
Rooth säger att han har en B230FK med "orginal lmm b230fk", dvs LH2.4. (LH = Luft Heiss, varmtrådsmätare, luftmassa).

I alla fall det är vad han påstår i denna tråd trots att han har en 86:a på bild.....roll

/Göran

TobbeTT skrev:
har hört att man kan använda bmw luftmängdsmätare om du har klaff exakt vilken vet jag tyvärr inte

hitta detta på tpc om det hjälper http://forum.turboperformanceclub.com/v … %C3%A4tare

(Groucho Marx).

Sök