hej va inne på en tråd om hur fort allas bilar gick o märkte där att min bil går ganska fort jämfört med många. Jag har en s60 t5 2001 med bsr luftfilter och 3" hela vägen men förra ägaren sa att dne ej var chippad o jag som aldrig kört nån annan s60 eller v70 t5 har inget att jämföra med, men min går i ca 270kmh enligt mätaren. trodde de skulle vara spärr vid 250 men icke? så vad betyder detta? e den chippad? eller kan de va nåt annat? mätaren går rätt vid 110kmh inte fan kna den visa så fel...för de går fort...riktigt fort.
den skiljer ju antagligen olika mycket vid olika hastigheter, men det bästa är väl att mäta upp den gps i dem hastigheterna som andra har förislagit, visar ju ganska exakt iaf
mätaren börjar ju på noll så felvisningen är väl procentuell, min seat gör 92 när mätarn visar 100. den visar med andra ord 8% för mycket. Skulle jag köra 250 (fy fan om de gick) så skulle mätarn visa 270 (250+(250*0.08)).
Har testat o dra fullt ut med min V70 T5a, helt original ! Gjorde nästan 260km/h (257-259-km/h) Har tyvär inte någon gps o testa den med, men hastigheten duger för mig...är ju ingen sportbil.... Vad jag har hört så stämmer aldrig hastighetsmätarna... varför ? bättre att köra saktare än snabbare i verkligenheten än vad som visas på mätarn......
Har testat o dra fullt ut med min V70 T5a, helt original ! Gjorde nästan 260km/h (257-259-km/h) Har tyvär inte någon gps o testa den med, men hastigheten duger för mig...är ju ingen sportbil.... Vad jag har hört så stämmer aldrig hastighetsmätarna... varför ? bättre att köra saktare än snabbare i verkligenheten än vad som visas på mätarn......
Om hastighetsmätarna visar för lite innebär det att "du" kommer att köra för fort. Det skulle lätt bli biltillverkarens ansvar att du kört för fort i så fall, och det är nog lite dumt av dom att sätta sig i en sån situation. Dessutom finns det regler som säger att dom inte FÅR visa för lite (VVFS 2003:22) och därför har dom en marginal.. På "för mycket-sidan" så får dom visa en del för mycket, minns inte exakt nu (har VVFS på jobbet, men har semester nu) men iaf en 10% är ok..
Mät med GPS, under nästa tysklandssemester förstås , går bilen fortare än 250 då så har någon mixtrat med den. Antingen borttagen spärr eller chip. Svårare än så är det nog inte...
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.