3217
Sök

Trimma turbobil

1 129 Inlägg
21 december 2005
Trådstartare
#1
Tjena, efter en del bra tips från er på garaget och min kusin så kommer ja troligen skippa alla utlänska bilmärken denna gången o skaffa en saab 900 se 2,0T av orsakerna att bilen troligen inte ä så dyr att äga, hyffsat billiga delar som ä lätta att få tag i och att saab sägs va ett pålitligt märke.


Just nu så pluggar ja så trim, styling och billjudsbygge kommer att börja rätt billigt o sakta i början o puchas på mer när ja fått jobb.

Jag har nästan bara skruvat på sugmotorer så ja vet inte så "jättemycket" om turbomotorer förutom det jag läst i plugget så ni som vet mer kanske kan hjälpa mig lite på spåret så ja vet va ja kan och har missat smile.

Vilket hörn är det bra att börja i när man ska trycka in mer effekt i en turbobil o vilka bildelar på bilen är bra att förstärka vid varje trimmoment så inte bilen rasar eller blir osäker att köra.

29 Inlägg
192 Inlägg
21 december 2005
#3
Chip, filter och 3" smile


32 Inlägg
21 december 2005
#4
Chip,spridare,turbo,3",luftfilter....


Klubbmannen
21 december 2005
#5
Den bilen chippar du inte, du byter trionic-boxen eller programmerar om den du har. Så vitt jag vet finns det inga direkta chip

mvh Fredrik

1 129 Inlägg
21 december 2005
Trådstartare
#6
När ni säger filter menar ni då insatsfilter lr öppet för om man monterar öppet filter så är det stor risk att man pajar luftmassemätaren mm. Det gjorde en kompis på sin volvo S60 T5 och en kille som håller på mä trim till yrket har varnat mig för det mä.

Men ni kanske menar att ja ska montera ett öppet filter som jag skruvar fast på luftburken o i luftburken behåller ja det orginala filtret lr så läger ja i ett insattssportfilter istället.

Den teorin tycker ja låter både onödig o larvig

6 Inlägg
21 december 2005
#7
Anledningen till att luftmassemätaren kan gå sönder när man monterar öppet filter är att man sätter fast den för dåligt, den vibrerar helt enkelt sönder, men det är ingen fara på saab 900, då dom inte har lmm utan enbart använder sig av MAP sensorn.

Mvh Anders


1 129 Inlägg
22 december 2005
Trådstartare
#8
Det kan va en anledning, den teorin har ja inte tänkt på faktiskt för jag tycker att det ä en självklarhet att viktiga saker ska sitta rätt på rätt plats och om det inte finns nån rätt plats så ska saken iaf sitta rätt.

En annan teori jag har hört är att öppna filter ä bra på effektsidan men dårlig på renlighetssidan, så filtret släpper igenom en massa småskit som luftmassemätaren kan ta skada av.

Istället så har ja fått en rekomendation att borra 2-3 håll på framsidan av undre luftburken o sätta i ett insattssportluftfilter.

Vilket av följande saker bestämmer ja mig för att göra då ja köpt bilen.


Vilket avgassystem sitter det orginalt på saab 900 se 2,0T för ja tycker att det ä lite väl mycke att montera ett 3" system på bilen utan isf skaffar ja 3" framför kat o 2,5" bakom + att jag funderar på att sätta ett slutrör på varje sida bak men vet inte om det finns nån plats för att kunna göra det.

5 710 Inlägg
22 december 2005
#9
Bra bilval du gjorde tillslut ;

Jo, att trimma en turbobil är ganska tacksamt då det ger många hk per satsad krona.
Det handlar mycket om att höjja turbotrycket och att anpassa tändning och bränsle efter de nya förhållandena.
På SAAB byter/programmerar man som sagt om hela styrdonet och det första steget så kallat "steg 1" är byter man bara programvara.
I steg 2 och 3 handlar det mycket om att öppna upp luftvägarna både in och ut ur motorn och när man gjort det lättare för motorn att andas kan man plocka ut ett par pållar till genom ny programvara.
Vilket steg du väljer får du och din plånbok överlägga om, dock skall du ha med i beräkningen att vid ett steg3 är det inte ovanligt att original koppling inte pallar längre.

Luftfilter:
Trimfirmorna har ofta ett insatsfilter i sina satser där man alltså byter ut original luftfilter mot ett som "andas" bättre.
Dock är ju filterytan densamma vilket tyder på att filtermaterialet har gjorts enklare så luften får det lättare att ta sig igenom.
Lättare att ta sig igenom blir det även för partiklarna...damm osv.
Samma problem får man med ett "öppet" filter men där har man dessutom ett problem till att brottas med nämligen varmluft.
På NG 900/9-3 blir filterplaceringen lite dum med avseende på varmluft, visst det finns avskärmningsplåtar att köpa men det blir endå inte heeeelt 100.
Hursom, JAG tycker det är vettigare att köra originalfilter men att man gör något åt den trånga originalluftburken.
Burken har ett ganska klent rör som förser burken med luft.
Detta rör kan man med fördel såga av och ersätta med ett 3" vilket resulterar i att motorn har lättare att andas MEN renheten på luften blir som original.

Trimfirmor:
Valet av firma är ditt, surfa runt lite o skaffa dig en egen uppfattning, ring gärna o prata med de oxo.
Väg in servicen och hur långt det är till firman, blir det strul kan det vara bra att du inte behöver ta dig 110 mil för att få hjälp.

http://www.maptun.com
http://www.nordictuning.se/
http://www.bsrab.se/
http://www.sqr.se/

....är de mer kända SAAB trimmarna.
Ett besök på STCS forum är oxo att rekommendera, där kan du läsa mer om tips när du skall inhandla bilen och vill du läsa om trimfirmor så har du lite att göra....wink

Lycka till!

MVH Jonas
..............

342 Inlägg
22 december 2005
#10
www.speedparts.se har ju rätt mycket å.. smile

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

212 Inlägg
22 december 2005
#11
om du inte har köppt en 900 redan så kan du ju köpa min som jag tyvär måste sälja sad. den bästa bilen som jag nånsin ägt.
och den har redan 3" avgas med original kat, sportluftfilter, chip, 9-3 Viggen IC å nån anna dump som jag inte vet vad den heter men kolla på min sida så ser du mer info osv.
Senast redigerat av MysdressLarry (22 december 2005)


1 129 Inlägg
22 december 2005
Trådstartare
#12
Har du din bil på blocket, för jag tycker att jag känner igen bilen därifrån smile.

Med tanke på vad du har gjort mä bilen så är den rätt frestande men färgen är röd och röd, vit mm är färger jag inte gillar på bilar pga att de lätt kan bli matta o fula vilket med det förstör utdeendet på bilen.

Calibra Turboo
34 Inlägg
22 december 2005
#13
Men då ser man till att ta hand om lacken?

Det är inga som hellst problem att hålla en röd bil fin i lacken, om den nu redan är matt så kostar ett lackskydd 2000 och då får du lacken i toppskick ett BRA tag framöver..

Köp en opel bli belåten och låt dom andra se den bakre reggplåten ;)

Klubbmannen
21 januari 2006
#14
Gammal tråd, men jag måste påpeka att ett öppet filter knappast lär paja lmm, eftersom den bilen saknar en sådan.

mvh Freddan


Sök