Bra bilval du gjorde tillslut ;
Jo, att trimma en turbobil är ganska tacksamt då det ger många hk per satsad krona.
Det handlar mycket om att höjja turbotrycket och att anpassa tändning och bränsle efter de nya förhållandena.
På SAAB byter/programmerar man som sagt om hela styrdonet och det första steget så kallat "steg 1" är byter man bara programvara.
I steg 2 och 3 handlar det mycket om att öppna upp luftvägarna både in och ut ur motorn och när man gjort det lättare för motorn att andas kan man plocka ut ett par pållar till genom ny programvara.
Vilket steg du väljer får du och din plånbok överlägga om, dock skall du ha med i beräkningen att vid ett steg3 är det inte ovanligt att original koppling inte pallar längre.
Luftfilter:
Trimfirmorna har ofta ett insatsfilter i sina satser där man alltså byter ut original luftfilter mot ett som "andas" bättre.
Dock är ju filterytan densamma vilket tyder på att filtermaterialet har gjorts enklare så luften får det lättare att ta sig igenom.
Lättare att ta sig igenom blir det även för partiklarna...damm osv.
Samma problem får man med ett "öppet" filter men där har man dessutom ett problem till att brottas med nämligen varmluft.
På NG 900/9-3 blir filterplaceringen lite dum med avseende på varmluft, visst det finns avskärmningsplåtar att köpa men det blir endå inte heeeelt 100.
Hursom, JAG tycker det är vettigare att köra originalfilter men att man gör något åt den trånga originalluftburken.
Burken har ett ganska klent rör som förser burken med luft.
Detta rör kan man med fördel såga av och ersätta med ett 3" vilket resulterar i att motorn har lättare att andas MEN renheten på luften blir som original.
Trimfirmor:
Valet av firma är ditt, surfa runt lite o skaffa dig en egen uppfattning, ring gärna o prata med de oxo.
Väg in servicen och hur långt det är till firman, blir det strul kan det vara bra att du inte behöver ta dig 110 mil för att få hjälp.
http://www.maptun.comhttp://www.nordictuning.se/http://www.bsrab.se/http://www.sqr.se/....är de mer kända SAAB trimmarna.
Ett besök på STCS forum är oxo att rekommendera, där kan du läsa mer om tips när du skall inhandla bilen och vill du läsa om trimfirmor så har du lite att göra....
Lycka till!