3211
Sök

Hur mycket ström drar en laptop!?

603 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
Jo, det är som så att min bärbara dator ska byggas in i bilen.
Har skaffat mig en ciggladdare till datorn och ett cigguttag som jag ska koppla in och gömma snyggt någonstans. Frågan är bara hur mycket ström datorn drar, ska jag koppla cigguttaget direkt på batteriet så att jag kan ladda datorn utan att ha på tändningen eller kommer då bilens batteri sugas ur över natt om datorn skulle råka vara helt oladdad. Eller borde jag koppla det till tändningen så att datorn inte laddas när bilen är avstängd?

In hoc signo vinces

96 Inlägg
6 mars 2008
Jau du...
Hur långt är ett snöre ?
MAO, Det beror på vilken processor, skärm på/av, datorn arbetar osv osv.
det finns med all sannolikhet specar på detta i din instruktionsbok / datorleverantörerns hemsida.

Bara en tanke.... kolla för fan att ström & amp är rätt... Min dator vill ha 9.6 volt. Och för datorer är det skillnad på 9.6 och 13 wink

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
6 mars 2008
du använder väl inte datorn i över en timme när bilen är still....? åsåfall kopplar du laddaren på tändning och behöver inte bry dig smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
6 mars 2008
65watt lr nåt drar laddaren väl ?  säg 100watt då kanske !? tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

21 761 Inlägg
6 mars 2008
Jag skulle koppla cigguttaget på tändningen, annars finns risk att bilbatteriet blir urladdat onödigt mycket.

8 156 Inlägg
6 mars 2008
Det är stor skillnad mellan olika datorer.
Min bärbara drar inte speciellt mycket. Men en bärbar dator med 17" skärm, senaste grafikkortet, 2gb minne, 7200rpm 250gb hårddisk  och den bästa processorn kan kanske dra kring 125W?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

603 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Jag har den här omvandlaren: http://www.kjell.com/content/templates/ … &path= och en Sony Vaio-dator med 1,73GHz och 1GB RAM, kommer ha en 7" touchscreen eller liknande till också. Men då bilen är avstängd är ju oftast också datorn och skärm avstängt, det jag är rädd för är ju att om datorn är nästan urladdad när jag parkerar, så ger ju ciggladdaren ström tills datorn är helt uppladdad. Frågan är hu mycket det är kvar utav bilens batteri då!?

Hur rekomenderar ni att koppla?

Sebbe

In hoc signo vinces

6 Inlägg
19 juni 2008
Tjena.

Hur gör man om man istället vill ha ett cigguttag som ger ström även om bilen är avstängd?

Kan man koppla direkt på batteriet? Blir det inte för stor ström då?

ElectroRaggare
885 Inlägg
19 juni 2008
Min Dell (kommer ej ihåg modell nu)  1.7Ghz drar 40-45W. Det är inte mycket!

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

ElectroRaggare
885 Inlägg
19 juni 2008
Edgar84 skrev:
Tjena.

Hur gör man om man istället vill ha ett cigguttag som ger ström även om bilen är avstängd?

Kan man koppla direkt på batteriet? Blir det inte för stor ström då?

Nope, du kan koppla ett uttag direkt på batteriet, MEN du skall ha en säkring imellan.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

Sök