2288
Sök

Får jag övningsköra bil med automatlåda?

1 722 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Vet ni ?

vi ska köpa en ny v70 med automatlåda o jag funderar om jag får då övningsköra bil ??

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Körv
3 535 Inlägg
7 mars 2008
Om du bara övningskör med en automatlådad bil får du bara körkort för automatlåda. Det vill säga. Du kommer aldrig få köra manuell.

Truckdriving Man

Bärs!
3 456 Inlägg
7 mars 2008
decib3L skrev:
Om du bara övningskör med en automatlådad bil får du bara körkort för automatlåda. Det vill säga. Du kommer aldrig få köra manuell.

Njaa, sålänge man inte kör upp i en automat bil så får man köra båda...
Jag körde ganska mkt automat när jag övningskörde, men jag körde upp i manuell, så jag får köra båda.

Garaget.org peakade 2008.

Smålänning
7 887 Inlägg
7 mars 2008
Visst får du övningsköra med automat.

MEN se till att få köra manuell också, för om du kör upp med automatlåda, så kommer det stå som krav å ditt körkort, med andra ord, du kommer inte att få köra manuell bil lagligt. Vet inte om polisen skriver ut böter på det, men dom KAN!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allt-i-allo
25 Inlägg
7 mars 2008
haha det var det dummaste ja hört!
Man kan köra hur mycket som helst med automatlåda. För körskolorna har ju bilar med manuella lådor. gör du uppkörningen med bil med manuell låda så får du ju sen köra vilken bil du vill.

Men varför övningskör du med automatare?
Finns väl ingen bra anledning till att ha en automatväxlad bil.

Hojmek
748 Inlägg
7 mars 2008
Om man är lat så är det förbannat skönt ^^

volvoraggare
4 776 Inlägg
7 mars 2008
automat är för gubbar och tanter om man inte har en fet jänk och kör me då

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Körv
3 535 Inlägg
7 mars 2008
ironhead skrev:

Du är bara avundsjuk ironhead.

Truckdriving Man

Intresseklubben
673 Inlägg
7 mars 2008
Haha, klart du får tongue men va beredd på du kommer köra upp med en manuell bil tongue

/Mvh Andreas

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 mars 2008
DSG lådan e isf de som man kan tänka sig, när de lönar sig bränsle och prestandamässigt tongue Annars e de ju faktskt för pensionärer med dåliga knän..

Försök iaf att få till o köra med en manuell bil så mkt du kan, man lär sig mkt bättre tycker iaf jag, om ecodriving me motorbroms å växla rätt mm, vilket tydligen e mer eller mindre ett krav numera.
Dessutom e de rätt mkt start-i-backe övningar på körskolor så då måste du kunna behärska dragläget..o de får du inte i automat

101 Inlägg
7 mars 2008
Kanelbullen skrev:
Vet ni ?

vi ska köpa en ny v70 med automatlåda o jag funderar om jag får då övningsköra bil ??

Tjena på dig!.

1: Du och dina föräldrar ska gå igenom en kurs tilsammans innan du får lov att övningskör.
2: Om du väljer att ha AUTOMAT att köra upp med så får du ALLTID köra automare ALDRIG med MANUEL
3 Om du väljer köra upp med MANUEL så får du köra båda delar!
4 Lycka till*! Mvh =O)

7 100 Inlägg
7 mars 2008
ironhead skrev:

automat är så förbaskat skönt cool

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

4 299 Inlägg
7 mars 2008
Go on, du har väl manuell i V40in lr??? Jag har kört båda nu när jag övningskört.

Men de e som alla redan sagt, kör du upp i en automatväxlad bil får du bara köra automat. Men kör du upp i en manuell så får du köra båda wink

Automat e asskönt när man kör mycke o långt tongue Men de e roligare me manuell wink

Sleeper
3 084 Inlägg
7 mars 2008
fördelen med automat är ju att man kan köra i rondeller och käka glass och snacka i telefon samtidigt de blir jävligt jobbigt med manuell tongue

Fast det är ju roligare att köra manuellt förstås..
Senast redigerat av Sushikocken (7 mars 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 722 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Jag kör ju nu med manuell låda, i nya bilen blir det automatlåda så tänkte kolla vad ni vet:P

jag har gått den dära kursen för längesen

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Med.lem
3 759 Inlägg
7 mars 2008
Ända föredelen med auto är väll att det är bekvämt och lyxit.

negativa är därimot många enligt mig.
Drar mer bensin
Kan inte kontrolera bilen hur man vill
Kan inte hugga koppling (lol)
Blir tråkigare att köra.
Och du kan inte själv välja när du ska växla.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 mars 2008
Lilln skrev:

ironhead skrev:

Gubbar och tanter... roll Tänk lite innan du skriver....
Finns många väldigt bra anledningar till det. T.ex jag har en obotlig sjukdom på lungorna och orkar inte mycket, så jag måste ha en automatväxlad bil. För det är bara en tidsfråga innan jag blir sämre.
Och många funktionshindrade personer måste ha automatlådor i bilarna. Likaså äldre människor...

Men att om man kör upp i en automatväxlad bil och inte får köra manuell, det är bara vansinne...
Samma idioti som att ta körkort för lätt mc. Då får man köra t.ex a-traktor.
Men tar man traktorkort får man inte köra mc.. Visst, den går fortare och man måste hålla en helt annan koll, men ändå..
Senast redigerat av Irmscher Vectra (7 mars 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

101 Inlägg
7 mars 2008
Mr_EmCom skrev:
Ända föredelen med auto är väll att det är bekvämt och lyxit.

negativa är därimot många enligt mig.
Drar mer bensin
Kan inte kontrolera bilen hur man vill
Kan inte hugga koppling (lol)
Blir tråkigare att köra.
Och du kan inte själv välja när du ska växla.

1: dra inte mer bensin än alla andra bilar!
2:Kontolera som vanligt! vet inte riktigt va du menar?smile
3:kan nog huga en kick down wink
4: samt tradig köra manuell också
5:Jo du kan välja vilken växel du vill köra på!. finns på många bilar "nya"
Senast redigerat av XxetrOxX (7 mars 2008)

Sleeper
3 084 Inlägg
7 mars 2008
Irmscher Vectra skrev:
Lilln skrev:

ironhead skrev:

Finns många väldigt bra anledningar till det. T.ex jag har en obotlig sjukdom på lungorna och orkar inte mycket, så jag måste ha en automatväxlad bil. För det är bara en tidsfråga innan jag blir sämre.
Och många funktionshindrade personer måste ha automatlådor i bilarna. Likaså äldre människor...

Men att om man kör upp i en automatväxlad bil och inte får köra manuell, det är bara vansinne...
Men tar man traktorkort får man inte köra mc.. Visst, den går fortare och man måste hålla en helt annan koll, men ändå..

lätt MC och A-traktor har exakt samma prov.. det enda du behöver för a-traktor är att skriva lätt mc provet.
för att få lätt mc måste du även göra uppkörning för mc så det låter väl inte så värst idiotiskt.
Man har ju ingen uppkörning för A-traktor alltså.
Senast redigerat av Sushikocken (7 mars 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Med.lem
3 759 Inlägg
7 mars 2008
Irmscher Vectra skrev:
Lilln skrev:

ironhead skrev:

När man kör upp för lätt MC får man övningsköra med farsan (lr någon annan) (som sitter bakom) till VV men när man sen har kört upp och klarat det och ska åka hem får man inte längre skjutsa förens man fyller 18... Ganka dumt det me :p
Aanledningen till att man får köra traktor på A1 är nog att det är svårare att ta A1 och då anser dom att man ska ha nog med vett för att göra "bil" i 30km/h oxo, men jag förstår vad du menar.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Sök