3627
Sök

behöver hjälp me min gammle dator :P

2 600 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
hej min gammle dator ha slutat att fungera tongue den starta upp men ingen bild den tänker ca 2 sek sen så är den tyst den bara stå och surra lite tongue jag är inte så bra på datorrer men va tro ni kan vara fel ? den är ju rätt bra att ha fast den är ifrån år 1999:P  roll

gör som jag kör gubba racer=)

97 Inlägg
7 mars 2008
hdd eller processorn kanske, få fatt på en gammal dator på loppis o prova att byta processorn först,kolla så fläkten snurrar bara! bytar du hdd så är det inte säkert att datorn tar operativsystemet på den"nya" hdd bara! jag är defenitivt ingen expert på datorer och hatar faktiskt allt som har med datorer att göra, men brukar köpa massa skit på loppis o experimentera med, man lär sig lite så man klarar husbehovet iallafall!

2 600 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
fläkten snurra på som vanligt. fatta nada om datorrer bara jobbigt när dom krånglar tongue nån annan som vet nått vad det kan vara för nått ?

66 Inlägg
7 mars 2008
Eftersom du inte får någon bild bör det vara något av dessa som gett upp: Processor, BIOS eller Grafikkort. kolla så att alla kort och kablar sitter som de ska, är allt som de ska så får du prova att byta ut delarna en efter en...

2 600 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
ok kankse inte är nån ide att laga den då den är ju  rätt gammal nu tongue

Forummoderator
26 341 Inlägg
7 mars 2008
Nåt med hårddisken gissar jag på. Men det kan vara lite allt möjligt.
Kan du boota från skiva då eller är det helt kört?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

269 Inlägg
7 mars 2008
Moderkortet kan de vara, hade ett som gav upp på en burk, surrade till sen hände inget mer, kolla om tangentbordet startar upp samt om skärmen går igång.

Mopar or no car:)

2 600 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
händer absolut inget ha försökt att formatera om den me hjälp av xp skiva men efter som det är ingen bild eller nått så vet jag inte alls vad som händer men troligt viss händer inget då den inte tänker nått utan bara surra . men man hör ju att hårddisken är igång. men inget meny system fungera bara svart i rutan.

2 600 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
tagenbordet fungera den lyser och datorn pipper till me när jag trycker in f12 tongue men den pipper till två gånger när jag starta upp datorn me.

Forummoderator
26 341 Inlägg
7 mars 2008
klimpan skrev:
tagenbordet fungera den lyser och datorn pipper till me när jag trycker in f12 tongue men den pipper till två gånger när jag starta upp datorn me.

Att den piper till när du bootar upp är ju normalt. Två gånger..vete sjutton. Men. Kan ju vara skärmen som e stendöd också..?

27 Inlägg
7 mars 2008
Testa att plocka ur ett minne och starta , funkar det inte .. stoppa i det igen och ta ut det/dom andra osv..

2 600 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
ha provat på två skärmar och båda fungera i vanliga fall men inte me den datorn tongue

2 600 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
BeR3aL skrev:
Testa att plocka ur ett minne och starta , funkar det inte .. stoppa i det igen och ta ut det/dom andra osv..

ska testa de smile men det få bli imon då jag inte orka me den mera idag tongue

Forummoderator
26 341 Inlägg
7 mars 2008
klimpan skrev:
ha provat på två skärmar och båda fungera i vanliga fall men inte me den datorn tongue

Men va fa...*funderar*

2 600 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
fundera på du smile

Smålänning
7 883 Inlägg
7 mars 2008
Har du öpnat skalet på burken? Om inte så gör det smile Ska inte lukta för mycket bränt wink

Hehe, men känn på hårddisken om den vibrerar när datorn är igång.

Kan vara grafikkortet som tagit pension. Har du ingen mer dator som du kan låna grafikkortet ifrån och testa? Och du säger att den inte tänker, hur ser du det? Rasslar det inte eller blinkar inte dioden?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 600 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
ha hafft locket borta och kolla lite . och efter som det är en gammal dator så hör man rätt tydligt när den tänker tongue  det är inbyggt grafik på den vet inte om mitt jag ha min min dator passa då den är nyare. ha inte luktat på den så jag vet inte om den luktar brännt.

Smålänning
7 883 Inlägg
7 mars 2008
klimpan skrev:
ha hafft locket borta och kolla lite . och efter som det är en gammal dator så hör man rätt tydligt när den tänker tongue  det är inbyggt grafik på den vet inte om mitt jag ha min min dator passa då den är nyare. ha inte luktat på den så jag vet inte om den luktar brännt.

Har du bara PCI i burken så funkar det. Har ett nästan nytt grafikkort i min dator från 1998. Sak nog sätta i HDMI-kort med cool

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
7 mars 2008
Datorn postar alltså inte som man brukar säga i branshen. Och då kan det vara precis vad fan som helst som är fel. Har lyckats fixa det genom nån gång att ta ut ett ramminne o sätta i det igen t ex. Men som sagt, kan vara vad som helst, minne, cpu, mobo, gfx jadda jadda.
Första du ska testa iaf är som nån sa att resetta bios. Plugga ur strömmen, öppna chassit, ta ut batteriet som finns där nåstans och så tar du reda på var resetbios grejen är nånstans. Kan vara svår att hitta, men försök skaffa manual till ditt moderkort så står det där. Är oftast tre piggar varav två av piggarna har en liten grej på som man ska flytta på ett snäpp. Fast det kan funka genom att bara ta ur batteriet o låta den vara ute i 10sek till upp till en timme. Men oftast räcker en liten liten stund.

Men funkar inte det, ryck allt förutom det viktiga, aka CPUn, ett minne, grafikkortet, nätagget och sen försök starta. Om inte deeet funkar. Testa att byta ut var det för sig. Fast då gäller det att du har delar tillgängligt, men det tvivlar jag starkt på att du har. tongue

För att göra det kort o enkelt. Testa att ta ut batteriet en stund o sätt i det igen. Funkar det inte så dumpa skiten till nån som vet vad han gör. tongue

Whine whine!

2 600 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
ok ska testa lite me att imon och se smile tack alla föpr er hjälp jag åter kommer imon om jag lyckas att få igång den smile

Sök