3966
Sök

Lämpligt pris för 2-3h fotosession...

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
12 mars 2008
nygren_iv skrev:
runt 3-400 tycker ja ä helt okej..  ni som undrar lite.. tänk er på ungefär vad ni skulle kunna tänka er betala om det var ni som ville att någon skulle fotografera din bil..  jag skulle iaf lätt kunna unna min bil en fotosess för 400 kr.. smile

Det har du rätt i smile

3 968 Inlägg
12 mars 2008
Tar 300 kr för 10-15 bilder.

Som sagt inte många som tänker på hur mycket man lagt ut
på sin utrustning, dessutom lägger man ner mycket tid
på själva fotograferingen också.. och då anser jag att
trehundra kronor inte är dyrt för den som vill ha sin
bil fotograferad. Sen är det upp till var och en att tycka
vad den vill angående det priset men jag själv tycker
det är en rimlig summa.
Senast redigerat av Andreas79 (12 mars 2008)

Fotograf
49 Inlägg
13 mars 2008
Jag kan tänka mig att plåta billigt med fall någon är intresserad. Skulle behöva bygga upp en shysst portfolio med lite bilbilder med (har mc-bilder till förbannelse...)

Kan givetvis fixa rätt utskrifter och så med. Kan rekommendera canvas utskrifter som jag även kan fixa till vettiga priser...

Maila johan@jsfoto.com om någon är intresserad.

Eftersom jag måste bygga upp portfolion lite så kan jag ta 400:- för en session och då ingår 8 digitala bilder i 1024 px upplösning. Har du en riktigt ball bil eller liknande så går det att göra billigare såklart wink. Kan även fixa modeller etc. för plåtning tillsammans med din bil om intresse finnes...

MVH

Johan

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
13 mars 2008
mr_rockster skrev:
text

Du har ingen hemsida man kan kika på? smile

Bildrulle
499 Inlägg
13 mars 2008
Frågan är, i alla fall för mig, vad skulle ni ta inklusive ett par utskrifter i större format? Typ A2 format?

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

paparazzi
349 Inlägg
13 mars 2008
Supra_Micke skrev:
Frågan är, i alla fall för mig, vad skulle ni ta inklusive ett par utskrifter i större format? Typ A2 format?

skulle nog säga priset för sessionen.. sen får du stå för utskrifterna själv om det ska lämnas till labb...

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.

782 Inlägg
13 mars 2008
Jag skulle lätt betala 400 pix för en fotosession Bara det att ni bor så långt bort..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

Bildrulle
499 Inlägg
13 mars 2008
nygren_iv skrev:
Supra_Micke skrev:

skulle nog säga priset för sessionen.. sen får du stå för utskrifterna själv om det ska lämnas till labb...

Då får nog en kompis fotografera istället. Labbet kostar ju multum om man inte har kontakter, vilket jag inte har.

www.gunroad.se

33 Inlägg
13 mars 2008
Supra_Micke skrev:

Räkna runt 300-350kr / bild givetvis beroende på antal.

3 059 Inlägg
14 mars 2008
Som mest har jag tjänat 14770:- på en enda bild som tog mig 15 sekunder att fotografera.

Förvisso var det en stor välkänd gratistidning som finns i alla städer som snott en av mina rc-helikopterbilder på ett heli-forum till en artikel som handlade om att USA använde rc-helikoptrar i sökande efter överlevande i nån storm.. tror den kallade stormen/översvämningen nått med Cathrina.
Det var bara att plocka fram BLR's prislista och fakturera, 4-5 mail/25 dagar senare klingade det på kontot.

För egen del hade jag aldrig pröjsat 500 för 20 bilder på min bil.
Handlar det om att göra stora utskrifter som någon sa så hade jag nog kunnat tänka mig 150:-  /bild.
Exempel där jag brukar skicka efter mina förstoringar, utomlands (ja det blir i den kvalite det ska)
30x45cm 64,00:-, 40x60cm 119,00:-, 50x75cm 149,00

paparazzi
349 Inlägg
14 mars 2008
Supra_Micke skrev:
nygren_iv skrev:
Supra_Micke skrev:

Då får nog en kompis fotografera istället. Labbet kostar ju multum om man inte har kontakter, vilket jag inte har.

man behöver väll inte ha några kontakter på labb ? crimson.se tar 117 kr för en bild i ungefär a2 storlek.. på fotopapper.. Canvas är en hundring dyrare ungefär..   

och ja tycker då inte att fotografen ska stå för utskriften på bilder om du själv ska ha dem..
alltså.. säg att fotografen tar 400 kr för sessionen.. å lägger ner rätt många timmar på den.. å sen ska du ha 2 bilder på canvas t.ex.. i a2 storlek.. då får ju fotografen betala typ 50 spänn för att fota din bil i slutändan då varje canvas kostar typ 225 spänn..   

låter skumt i mina öron, 

din kompis som ska fota.. betalar han utskrifter åt dig?   isåfall, välj honom.. tongue

Fartsyndare
278 Inlägg
14 mars 2008
Jill skrev:
Flummizen skrev:
Men på hobbynivå 400-500kr/h + milersättning om det är "on location".

Det där tror jag är en drömsiffra.

Finns det någon fotograf som får 500kr/h?

Vet fotografer som tar mellan 20:-till 100:- per bild...

Min timlön som yrkesfotograf ligger på 1500 kronor / timmen. Men de är ofta bara stora företag man jobbar mot då. Min chef har över de tredubbla. Utöver de är de bildpris på 200-2000 kronor för rättigheter och retouchering.

Många hobbyfotografer jobbar på ett per bild pris som är i krokarna du talar om, med tanke på just att en del lägger mycket tid på retouchering, andra skiter i det.

yrkesfotograf inom reklam och företag.

Bildrulle
499 Inlägg
14 mars 2008
nygren_iv skrev:
Supra_Micke skrev:
nygren_iv skrev:

man behöver väll inte ha några kontakter på labb ? crimson.se tar 117 kr för en bild i ungefär a2 storlek.. på fotopapper.. Canvas är en hundring dyrare ungefär..   

och ja tycker då inte att fotografen ska stå för utskriften på bilder om du själv ska ha dem..
alltså.. säg att fotografen tar 400 kr för sessionen.. å lägger ner rätt många timmar på den.. å sen ska du ha 2 bilder på canvas t.ex.. i a2 storlek.. då får ju fotografen betala typ 50 spänn för att fota din bil i slutändan då varje canvas kostar typ 225 spänn..   

låter skumt i mina öron, 

din kompis som ska fota.. betalar han utskrifter åt dig?   isåfall, välj honom.. tongue

Nej, men som jag tolkade det skulle jag själv få fixa utskrifterna. Och 400 för ett par digitala bilder känns inte så lockande då. Enda jag vill ha är slutresultatet och kan inte fotografen ordna så att det jag får är negativen + utskrifter så kan jag lika gärna skippa mellanhanden, alltså den dyra fotografen när jag har en som är gratis ett telefonsamtal bort.

Alltså, ska jag anlita en fotograf vill jag ha bilen fotad, negativen skickade till mig via mail eller vad som helst + utskrifter. Jag har dock aldrig sagt att utskrifterna ska vara gratis! Ska det kosta pengar ska man inte behöva vända sig till flera ställen för att få det man vill ha.

www.gunroad.se

paparazzi
349 Inlägg
14 mars 2008
men självklart får man ju iordninggjorda bilder och ja beställer utskrifter också.. men räkningen på utskrifterna är det jag inte vill stå för.. ja tar ju inga snapshots precis å sen får du 800x600 px bilder.. du får ju högupplösta såklart..  man skulle kunna säga iofs att man tar 400 för en session där man bara får digitala bilder.. och typ 650 +- nån krona för session inkl 2 stora utskrifter.. 
ja tror vi missuppfattade varandra där..

Bildrulle
499 Inlägg
14 mars 2008
nygren_iv skrev:
men självklart får man ju iordninggjorda bilder och ja beställer utskrifter också.. men räkningen på utskrifterna är det jag inte vill stå för.. ja tar ju inga snapshots precis å sen får du 800x600 px bilder.. du får ju högupplösta såklart..  man skulle kunna säga iofs att man tar 400 för en session där man bara får digitala bilder.. och typ 650 +- nån krona för session inkl 2 stora utskrifter.. 
ja tror vi missuppfattade varandra där..

Haha, ja men dåså... Jo, men då låter det ju rätt vettigt. Bra bilder + något stort och fint att ha på väggen och skryta med...

www.gunroad.se

SLK
610 Inlägg
14 mars 2008
Alla här här snackar om drömpriser och riktiga fotografer som blir rika på att fota.

Tycker det ska vara gratis, om man gillar att fota och det är en hobby som ger erfarenhet och tror knappast att ni har köprt utrustning pga andra, eller ? NI köpte utrustningen för egen skull och gillar ni att fota så är det gratis.

Skulle jag haft utrustning och älskat att fota, skulle det vara spännande, kul, osv att fota andras bilar...

Tyskstuk.se
630 Inlägg
14 mars 2008
alminjo skrev:
Alla här här snackar om drömpriser och riktiga fotografer som blir rika på att fota.

Tycker det ska vara gratis, om man gillar att fota och det är en hobby som ger erfarenhet och tror knappast att ni har köprt utrustning pga andra, eller ? NI köpte utrustningen för egen skull och gillar ni att fota så är det gratis.

Skulle jag haft utrustning och älskat att fota, skulle det vara spännande, kul, osv att fota andras bilar...

så om du hade haft garage + alla verktyg du behöver, skulle du då byta turbo eller kamrem på min bil då?

paparazzi
349 Inlägg
14 mars 2008
alminjo skrev:

men efter 2 år så vore det nog lite kul för dig att få nåt för den tiden du lägger ner oxå.. 400 spänn typ för nåt som tar en hel kväll ibland 2 framför datorn och en dag ute å fotar , är inte så mycket, om man känner sig så duktig att man kan ta betalt..

men äre nån som kör den principen du säger som älskar att kränga däck på fälg så skulle ja behöva ha på däck på fälgar inom kort.. tongue eller om någon vill lacka om fronten på min bil bara för det är kul..

SLK
610 Inlägg
14 mars 2008
Zairon skrev:
alminjo skrev:

så om du hade haft garage + alla verktyg du behöver, skulle du då byta turbo eller kamrem på min bil då?

Du fattade inte poängen, så NEJ. Tar du betalt för att ligga med nån eller gör du det för du tycker det är är rent nöjje även om det kräver lite svett ? wink

Sök