3548
Sök

döda vinkeln

22 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
precis börjat övningsköra lite osäker när döda vinkeln ska kollas och hur ofta använder man den så fort man ska svänga i alla lägen?? vill kolla den men inte så att den tar över och man kollar för ofta och tappar fokus på trafiken när man ska svänga handlar  oxå om planering tongue  den trots allt viktig och att man använder i rätt läge
Senast redigerat av hammen (10 mars 2008)

136 Inlägg
10 mars 2008
när du byter eller kör ut i ett körfält. annars är d inte så noga vad ja kan komma på nu

De Säger Vi Hej!

1 302 Inlägg
10 mars 2008
Oftast så används dödavinkeln när man ska byta kör fält/fil då kollar man snabbt över den axeln som man ska svänga åt och sedan svänger man.

Sedan så har man bra användning för den för att se lite åt sidorna när man kollar rakt fram.

442 Inlägg
10 mars 2008
fegge_89 skrev:
Oftast så används dödavinkeln när man ska byta kör fält/fil då kollar man snabbt över den axeln som man ska svänga åt och sedan svänger man.

Sedan så har man bra användning för den för att se lite åt sidorna när man kollar rakt fram.

jag använder bara döda vinkeln när de finns en snögg brud där lol

741 Inlägg
10 mars 2008
Precis som dom andra säger, när du byter körfält och om det är en cykel eller gång bana och du ska svänga höger tex, då ska du titta döda vinkeln, så det inte kommer en cyklist i hög fart på cykel banan så han kör in i din sida om du svänger..

Byter du inte körfält och det inte är någon cykel/gång bana vid sidan så behöver du inte titta döda vinkeln smile
Senast redigerat av Joo (10 mars 2008)

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
10 mars 2008
hummer89 skrev:
fegge_89 skrev:

Och det är sånna som dig som jag kallar "jubel-idiot" varje morgon i Göteborgs rusningstrafik..

Bygger rolig bil. :)

442 Inlägg
10 mars 2008
Torlejf skrev:
hummer89 skrev:
fegge_89 skrev:

Och det är sånna som dig som jag kallar "jubel-idiot" varje morgon i Göteborgs rusningstrafik..

haha vad synd att jag inte bor i en storstad så du inte kan jämnföra med mig. tongue

Thorssa
10 mars 2008
Så fort du förlyttar bilen i sidled ska du kontrollera döda vinkeln.

Sök