3605
Sök

Chippning av en 850 Turbo

145 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#1
Har varit i kontakt med diverse firmor som vi inte behöver nämna....

Men dom verkar allmänt inkompetenta när man frågar om lite mer tekniska detaljer..

Min fråga är om jag chippar min bil är det nått utöver det som jag behöver justera?, t:ex nån ventli eller liknande?

det kunde dom inte svara på tydligen... Så nu undrar jag om någon av er här på garaget känner till något sådant?


699 Inlägg
11 mars 2008
#2
På min ändarde jag inte på någonting..Möjligtvis att man får skruva lite på wastegate staget ifall laddet blir för högt/lågt...

Bilgalen elektriker :)

Japs :)
775 Inlägg
11 mars 2008
#3
Ring autotech, vet inte de är det inte värt o veta

1 567 Inlägg
11 mars 2008
#4

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 mars 2008
#5
940R skrev:
www.detfinnsandraenautotech.nu

Ja, men Autotech är erkända Volvo-speciallister så dom är ett ganska säkert kort.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

2 911 Inlägg
12 mars 2008
#6
Du behöver inte ändra något, och vad du än gör, skruva ALDRIG på WG-staget, för då har du skruvat bort dig totalt, bara trycka om klockan...

Själv rör jag inte ens kärror där dom säger att dom skruvat WG-stag, för det kan ställa till med ganska mycket fanskap, som man då vanligen skyller på den som chippat...

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
12 mars 2008
#7
Autotech eller BSR.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

40 Inlägg
12 mars 2008
#8
jag rekommenderar autotech kör med det nu,körde med bsr först och var inte nöjd med det.mvh
Senast redigerat av volvo_is_the_shit (12 mars 2008)

Hellre herpes än saab:p

145 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#9
Har varit i kontakt med Autotech nu och dom påstog att man kan få motorhaveri om man kör med Steg3 chip utan 3" rör osv, vad har ni att säga om det?


1 587 Inlägg
12 mars 2008
#10
zoddan skrev:
Har varit i kontakt med Autotech nu och dom påstog att man kan få motorhaveri om man kör med Steg3 chip utan 3" rör osv, vad har ni att säga om det?

Haha de e skitsnack wink om du har 2.5 " så räcker de gott o väl ska du veta wink


145 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#11
alltså min bil är helt orginal förutom ett BSR konat filter
och då påstog dom att då motorn kan rasa pgr av för högt ladd här är svaret jag fick:

"Du kan tex få för högt ladd med haveri som följd..
Ja vi styr magnetventilen ( elektriniskt )"

Tycker det låter konstigt men ok tongue


40 Inlägg
12 mars 2008
#12
zoddan skrev:
Har varit i kontakt med Autotech nu och dom påstog att man kan få motorhaveri om man kör med Steg3 chip utan 3" rör osv, vad har ni att säga om det?

en trimmad motor måste ju kunna andas oxå...
sen får du nog inte motorhaveri pga utav ett chip.
men dom vet nog vad dom pratar om.
Senast redigerat av volvo_is_the_shit (12 mars 2008)

Hellre herpes än saab:p

8 252 Inlägg
12 mars 2008
#13
zoddan skrev:
Har varit i kontakt med Autotech nu och dom påstog att man kan få motorhaveri om man kör med Steg3 chip utan 3" rör osv, vad har ni att säga om det?

Kvalificerat skitsnack. Det går inte att kalla det nåt annat. Måste varit firmafest på taffeltech igen... De har en del roliga ideer de små liven.

Hade de sagt att den går med bättre med rätt avgassystem och luftfilter hade jag inte sagt ett dugg. Det som kommer hända är att den inte kommer ladda riktigt som den ska pga "fel" mottryck".


40 Inlägg
12 mars 2008
#14
Severin skrev:
zoddan skrev:
Har varit i kontakt med Autotech nu och dom påstog att man kan få motorhaveri om man kör med Steg3 chip utan 3" rör osv, vad har ni att säga om det?

Haha de e skitsnack wink om du har 2.5 " så räcker de gott o väl ska du veta wink

han bör iaf ha en sport kat,blir en STOR skillnad på tryck/avgas temp osv om man kör med uppställt laddtryck.mvh

Hellre herpes än saab:p

1 587 Inlägg
12 mars 2008
#15
Marlboroman skrev:
zoddan skrev:
Har varit i kontakt med Autotech nu och dom påstog att man kan få motorhaveri om man kör med Steg3 chip utan 3" rör osv, vad har ni att säga om det?

Kvalificerat skitsnack. Det går inte att kalla det nåt annat. Måste varit firmafest på taffeltech igen... De har en del roliga ideer de små liven.

Hade de sagt att den går med bättre med rätt avgassystem och luftfilter hade jag inte sagt ett dugg. Det som kommer hända är att den inte kommer ladda riktigt som den ska pga "fel" mottryck".

Precis.. Motorn kan fan inte havera för ett avgas system :S Den bara bli segare o i turbo motorers fall " bli segare" få fel ladd som Marboro sa smile


Norrlänning
1 453 Inlägg
13 mars 2008
#16
Alla stora firmor typ autotech som säljer allt till volvo vill bara tjäna pengar, dom såg säkert chansen att kunna "lura" på dig ett större avgassystem när du ändå skulle ha ett chip, lät du lite okunnig kan dom säkert försöka sälja en badanka till dig och säga att motorn haverera utan en badanka.. ja skulle satsat på ett motornord chip smile Dom har ja hört många med t5 or som varit nöjda med.. sen om du vill kan du ju alltid komplettera med ett 3 tum system... smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
13 mars 2008
#17
Alla stora firmor typ autotech som säljer allt till volvo vill bara tjäna pengar, dom såg säkert chansen att kunna "lura" på dig ett större avgassystem när du ändå skulle ha ett chip, lät du lite okunnig kan dom säkert försöka sälja en badanka till dig och säga att motorn haverera utan en badanka.. ja skulle satsat på ett motornord chip smile Dom har ja hört många med t5 or som varit nöjda med.. sen om du vill kan du ju alltid komplettera med ett 3 tum system... smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

8 252 Inlägg
13 mars 2008
#18
Det ingår ju ett avgasystem i steget, så det är ju rätt av dem så sett att försöka sälja det till honom. Inte tu tal om den saken. Men att säga att den kommer rasa annars.... De hade kunnart uttrycka det på annorlunda sätt helt enkelt.


486 Inlägg
13 mars 2008
#19
Severin skrev:
Marlboroman skrev:
zoddan skrev:
Har varit i kontakt med Autotech nu och dom påstog att man kan få motorhaveri om man kör med Steg3 chip utan 3" rör osv, vad har ni att säga om det?

Kvalificerat skitsnack. Det går inte att kalla det nåt annat. Måste varit firmafest på taffeltech igen... De har en del roliga ideer de små liven.

Hade de sagt att den går med bättre med rätt avgassystem och luftfilter hade jag inte sagt ett dugg. Det som kommer hända är att den inte kommer ladda riktigt som den ska pga "fel" mottryck".

Precis.. Motorn kan fan inte havera för ett avgas system :S Den bara bli segare o i turbo motorers fall " bli segare" få fel ladd som Marboro sa smile

Och vad innebär fel ladd? För högt ladd? lol

Om en bil av hundra får förhögt ladd av att använda steg 3 utan avgas, så räcker det som anledning för att dom inte ska rekomendera det. För då finns det en risk. Det handlar inte om att sälja avgassystem. Det handlar om garantier.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

8 252 Inlägg
14 mars 2008
#20
Tomas_H skrev:
Severin skrev:
Marlboroman skrev:

Kvalificerat skitsnack. Det går inte att kalla det nåt annat. Måste varit firmafest på taffeltech igen... De har en del roliga ideer de små liven.

Hade de sagt att den går med bättre med rätt avgassystem och luftfilter hade jag inte sagt ett dugg. Det som kommer hända är att den inte kommer ladda riktigt som den ska pga "fel" mottryck".

Precis.. Motorn kan fan inte havera för ett avgas system :S Den bara bli segare o i turbo motorers fall " bli segare" få fel ladd som Marboro sa smile

Och vad innebär fel ladd? För högt ladd? lol

Om en bil av hundra får förhögt ladd av att använda steg 3 utan avgas, så räcker det som anledning för att dom inte ska rekomendera det. För då finns det en risk. Det handlar inte om att sälja avgassystem. Det handlar om garantier.

För lågt såklart.

Det handlar om att sälja avgassystem. Svårt att få högre laddtryck med högre mottryck. Har man för trångt avgassystem så får man inte upp laddtrycket, det är skon klämmer. Utan framförallt byte av downpipe som komemr inte laddtrycket att va stabilt, det kommer att sjunka efter ha peakat på säg en bar. Klassiskt problem på chipade 850is.

Skulle f.ö va ytterst intressant att veta hur de har tänkt att ett för trångt avgassystem får magnetventilen att öppna mer för att öka laddtrycket? Trycket är ju mjukvarustyrt, och om man inte pillat på wg-staget så kommer laddtrycket att som mest hamna på det inprogrammerade värdet.



Sök