2626
Sök

Termostathaveri B230FB?

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Bytte för någon månad sen vattenpump på 940:in, efter bytet har motorn svårare att komma upp i temp. Kör man med lite motstånd orkar mätaren upp till mitten, precis som den ska, men så fort det blir minsta nedförslut och man inte ger gas sjunker den nedåt igen. Går väl ner till 1/4 eller "kl 10" på mätaren om man säger så. Har en teori:

Gamla vattenpumpen var inte längre så effektiv, därför var termostaten "tvungen" att alltid stå på fullt flöde för att motorn skulle få tillräcklig kylning. Har aldrig tidigare haft problem med att få upp tempen, antagligen tack vare att pumpen varit dålig men med fullt öppen termostat. Nu när flödet är bra igen får motorn antagligen för mycket kylning.

Vad tror ni, kan det vara nåt åt det hållet?
MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

3 235 Inlägg
12 mars 2008
#2
Japp, förmodligen termostaten som spökar.


5 Inlägg
14 mars 2008
#3
hellt klart termostaten ... men dock tror jag inte att den har pajat pga av att vatten pumpen var kass .. termostaten öppnar sig när de blir tryck i temostat huset .. alltså när vattnet är varmt å expanderar .. men så fort bilen är avstängd och svalnar så stängs termostaten ....pga av minskat tryck i systemet .... men om bilen har blivigt "väldigt" varm typ kok punkten så låser sig termostaten till max Flöde .. välldigt smart uppfinnig har räddat många toppar å block big_smile  Men byt termostat så skall du se att d blir bättre .. eller vänta till efter sommaren ... tro inte du behöver så mkt värme i bilen i sommar :d / alexander


Teknisk
328 Inlägg
14 mars 2008
#4
Köp ny termostat på Volvo. Originaltermostater verkar då av egen erfarenhet funka bäst.
Tar ju dessutom bara en minut att byta att byta på en B230.
Kommer ju inte att göra motorn sämre, och om det mot förmodan inte skulle vara den det är fel på så har du trots allt eliminerat en felkälla.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

519 Inlägg
14 mars 2008
#5
volvopower2008 skrev:
hellt klart termostaten ... men dock tror jag inte att den har pajat pga av att vatten pumpen var kass .. termostaten öppnar sig när de blir tryck i temostat huset .. alltså när vattnet är varmt å expanderar .. men så fort bilen är avstängd och svalnar så stängs termostaten ....pga av minskat tryck i systemet .... men om bilen har blivigt "väldigt" varm typ kok punkten så låser sig termostaten till max Flöde .. välldigt smart uppfinnig har räddat många toppar å block big_smile  Men byt termostat så skall du se att d blir bättre .. eller vänta till efter sommaren ... tro inte du behöver så mkt värme i bilen i sommar :d / alexander

En termostat öppnar och stänger av värmen inte tryck..Det är en vaxliknande massa ihoptryckt i termostaten som utvidgar sig av värme som då pressar ut pinnen som sitter på termostaten......

736 Inlägg
14 mars 2008
#6
Kan vara nått skräp som låssnade när du bytte pumpen och som ny fastnat i termostaten, vilket stoppar den från att stänga tillräckligt...


Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
#7
volvopower2008 skrev:
hellt klart termostaten ... men dock tror jag inte att den har pajat pga av att vatten pumpen var kass .. termostaten öppnar sig när de blir tryck i temostat huset .. alltså när vattnet är varmt å expanderar .. men så fort bilen är avstängd och svalnar så stängs termostaten ....pga av minskat tryck i systemet .... men om bilen har blivigt "väldigt" varm typ kok punkten så låser sig termostaten till max Flöde .. välldigt smart uppfinnig har räddat många toppar å block big_smile  Men byt termostat så skall du se att d blir bättre .. eller vänta till efter sommaren ... tro inte du behöver så mkt värme i bilen i sommar :d / alexander

Tack för ditt svar! Tror inte bilen varit nära att gå i kok, eller det var ju för lite vatten i när jag körde till Finland sist. Pumpen började läcka under färd och jag märkte såklart inget förrän tempen steg och jag stannade. Kikade i expansionen och såg att den var helt tom. Var väl lite lite vatten kvar i systemet - dock inte så det räckte till kupévärmen. smile Vi fyllde iaf på vatten då och körde den sista milen fram till dit vi skulle. Det är enda gången den stuckit i temp, men stängde av motorn direkt så. Dessutom var det vid nyår, detta har börjat säöka för tre-frya veckorsen. Tack för hjälpen iaf! smile

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
#8
Maxen skrev:
Köp ny termostat på Volvo. Originaltermostater verkar då av egen erfarenhet funka bäst.
Tar ju dessutom bara en minut att byta att byta på en B230.
Kommer ju inte att göra motorn sämre, och om det mot förmodan inte skulle vara den det är fel på så har du trots allt eliminerat en felkälla.

Hehe! Ja, jag köper alltid originalgrejer. Biltema överlever inte tack var mig kan jag säga! big_smile Ja, bytet är ju skitsmidigt. smile MVH David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
#9
frasse4 skrev:
Kan vara nått skräp som låssnade när du bytte pumpen och som ny fastnat i termostaten, vilket stoppar den från att stänga tillräckligt...

Kan ju vara så också ja, ska byta termostaten iaf, får hoppas det löser sig. smile MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -


Sök