2998
Sök

Någon vars kamkedja brustit? Audi 1.8Ts. Rasslande högljutt oljud från motor.

And if I hit the switch, I can make the ass drop
13 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej! jag har en audi a4 1.8ts från -00 som har gått strax över 12000mil. Har problem med ett högt och rasslande ljud från bakkanten på motorn men bara IBLAND!!! Har läst trådar runt om på forum och sett att det är problem med kamkedjan på 1.8t. Sen att det kan bero på koks i rören till spännaren.

Hade mina funderingar om det kunde vara kamkedjan. Så jag åkte till audi i växjö och lät en mekaniker lyssna, kan sa att det var spännaren till kamkedjan som inte spännde tillräckligt pg.a. t.ex. igen koksat oljerör till spännaren. Och att detta bör åtgärdas genast, fick ett pris förslag på 7-11000kr om dom skulle laga det. Han sa även att någon utav spännarna framme vid remmarna lät illa med, ganska tråkigt med tanke på att jag bytte kamrem för typ 6-700mil sedan sad då bytte jag även alla remmar spännare till kamremmen och vattenpumpen, hade tänkt att byta de andra spännarna med fast han på reservdelar på audi sa att dom aldrig behövde bytas. FAN!

Kamkedje delarna kostar ca 2500:- och jag skulle kunna utföra jobbet själv, det är bara det att det är så jävla tråkigt. Sen kom tanken, om jag nu byter dessa delarna och röret är koksat kommer inte den nya spännaren också gå sönder då?

Om man istället säger så här, om man gör en sk. Engine Flush och får ut all skit ur motorn så kanske den spännaren som sitter i nu får tillbaka spänsten. vad tror ni om det? Om sen ljudet kommer tillbaka så får man väl handla där efter. sad ... En Engine Flush kostar 1000kr + kostnad för olja och filter. Ganska rimligt, med tanke på att även om det inte skulle hjälpa mot kamkedjespännaren så rensar man ju iaf ut endel skit. Men va tror ni ska jag byta Kamkedja och spännare direkt eller åka och göra en engine flush och hoppas på det bästa? Om jag kör med bilen nu kan kedjan gå av bara så där? Någon som varit med om att kedjan gått av?

Tack på förhand! smile Mvh Per

1 703 Inlägg
14 mars 2008
#2
Kör en engine flush, det är ju värt att prova iaf.

Men du, har du kamkedja har du ju ingen kamrem smile


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
14 mars 2008
#3
henkebenke skrev:
Kör en engine flush, det är ju värt att prova iaf.

Men du, har du kamkedja har du ju ingen kamrem smile

sitter rem upp till ena kammen och sen kedja mellan kammarna..

Jag skulle göra en engine flush först för att prova med.. Om du gör det så vet du ju att motorn är renare invändigt..


And if I hit the switch, I can make the ass drop
13 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#4
jo det blir nog en engine flush till veckan här. hoppas på att det ska lösa problemet.

245 Inlägg
14 mars 2008
#5
Hmm bara en reflektion jag gör men tidigare var det 1000 mil eller 1 gång/år som man bytte olja och jag har nu kommit till att det är 1500 mil eller 1 gång/år som oljan byts på den Opel Astra jag äger.

Men som jag förstått det så är det nu 3000 mil eller 1 gång/år? Isf SKA du kräva att tillverkaren eller dess servicepartner står för samtliga kostnader om detta inte funkar och du använder bilen dagligen så den åtminstone uppnår "normaltemperatur" dvs 1 mil i sommartid och säg 2 mil vid vinterväderlek för det verkar ju inte funka IRL eller har jag bara missförstått den rekomenderade oljebytesintervallen som råder idag?

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 mars 2008
#6
Kan ni utveckla er lite... jag fattar inget av vad nån skrivit mer än G-man som iaf lägger fram en vettig teori.

sista inlägget är obegripligt, vad har oljebyten och normalteperatur med saken att göra?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

245 Inlägg
15 mars 2008
#7
Menar att det låter som att trådskaparen har kört med oljan för länge så det har bildats skit i kanaler mm men ändå inte för länge enligt dom serviceintervallaer som tydligen gäller idag. Sen ska man ju också beakta  sitt körsätt för att kunna avgöra när man ska byta olja för kör man kortare sträckor dagligen så att motorn inte hinner bli "varm" så bör man ju byta oljan tidigare isf.

Vad jag menar är att om biltillverkarna går ut med servirekomendationer som inte funkar IRL som t.ex Opel där kamremmen först skulle hålla 12000 mil för att slutligen hamna på 6000 mil innan byte och där dom fick stå för kostnader som uppstod pga trasiga kamremmar så bör tillverkaren även få stå för kostnader som uppkommer när man får skölja ur motorn därför att oljebytesintervallen är för lång.

Något mer som är oklart?

freak
23 Inlägg
16 mars 2008
#8
Audi från -00-> har longlife vilket innebär 3000mil, 2år eller att oljekvalitén blir såpass dålig att en service måste utföras.
Men bilen ska alltid rulla minst 1år innan något av ovan gäller.

Taskiga spännare till 1,8T motorer är vanligt, dessa fel började dyka upp efter att longlife service infördes, -00 för Audi och -01 för VW....
1,8T har funnits sen -95

Testa att "tvätta" motorn, jag tror inte att det kommer hjälpa på lång sikt dock utan spännarna brukar tysta lite med ny olja i maskin sen låter dom apa igen, kommer oftast vid kallstarter och då låter det allt annat än bra.


1 231 Inlägg
16 mars 2008
#9
undra om dom byter spännare när dom byter kamrem ? :S

245 Inlägg
16 mars 2008
#10
Toxicarea skrev:
Audi från -00-> har longlife vilket innebär 3000mil, 2år eller att oljekvalitén blir såpass dålig att en service måste utföras.
Men bilen ska alltid rulla minst 1år innan något av ovan gäller.

Taskiga spännare till 1,8T motorer är vanligt, dessa fel började dyka upp efter att longlife service infördes, -00 för Audi och -01 för VW....
1,8T har funnits sen -95

Testa att "tvätta" motorn, jag tror inte att det kommer hjälpa på lång sikt dock utan spännarna brukar tysta lite med ny olja i maskin sen låter dom apa igen, kommer oftast vid kallstarter och då låter det allt annat än bra.

Låter ju som att det inte funkar med att byta oljan efter 3000 mil eller 2 år utan vore det min bil skulle jag åtminstone byta oljan efter 1500 mil eller 1 år iaf.

Så tillverkarna får nog ändra konstruktionen så det sitter fler oljefilter på motorn som typ lastbilar som har flera stycken vad jag förstått för att kunna köra så långt dom ändå körs innan det är dags att byta oljan.

Kanske redan finns nån bilmotor som har två oljefilter eller fler som säljs kommersiellt?

And if I hit the switch, I can make the ass drop
13 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#11
asså jag sköter ju oljebytena. litar inte ett dugg på det som står i service boken om 3000mil mellan oljebytena. jag har alltid bytt själv med 1000mils intervaller. Jag är 2:a ägaren på bilen och när jag köpte den för 2år sen hade den gått 9700mil och var servad enl. longlife schemat (tyvärr), nu har den gått lite över 12000mil. de som är lite konsitigt är att jag skruvade ner toppen idag för att kolla och spännaren och kedjan verkar ok. skruva ihop den igen och körde en runda. tyckte inte att det lät något idag. funderar på och det kanske är turbon eller något istället....börjar bli trött på att saker inte fungerar. lyssna med en skruvmejsel lite varstans runt på ventilkåpan med och tycke inte jag hörde något mer än ventilerna...men men....fan
Senast redigerat av zheratex (16 mars 2008)

1 Inlägg
2 juli 2008
#12
Jag har samma problem, gick ifrån "long life" service för 3 år sedan.
Ska nu byta kamremmen 12000 mil och fick av Audi verkstad råd att även byta kedjesträckaren.
Har lyft locket och kan inte se något slitage på kedja, kugg eller spännare.
Blev det bättre engine flush?

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
2 juli 2008
#13
farsan hade en merca med kamkedja kamkedjan gick av och slog sönder hela motorn!

Erik H

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 augusti 2008
#15
zheratex skrev:
jo det blir nog en engine flush till veckan här. hoppas på att det ska lösa problemet.

Har det löst sig för dig? om inte spar pengarna

om det är så mycket koks (vad den nu kommer från med oljor som inte är från -78) att röret täps igen... vart hamnar då koksen när den spolas bort?

no2... varför häller inte oljetillverkade i lite engineflush i sina oljor så man konstant håller rent och fint?   Jo det är precis de dem gör!   så koks vet i tusan om jag vill tro på.
Senast redigerat av torpis (26 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
26 augusti 2008
#16
Så nu skall ni få veta allt ni behöver kring detta ämne.
Longlife är ABSOLUT INTE 3000mil eller 2 år. Det är ett MAX värde vid optimala förhållande. Det VAG garanterar är att du kan köra minst 1500 mil eller 1 år. Longlifen beräknas helt och hållet på DITT körsätt. Kör man många kortare sträckor brukar intervallet ligga på ca 1700-1900mil kör man blandad körning ligger man på ca 2500mil.
Sköter man servicearna som man skall inga problem, men kör man 100 mil över när lampan har sagt till att det är dags så är man torsk och oljan förbrukad. Det stora är just att folk TROR man kan köra just 3000 mil och skiter fullständigt i att där står service now.

Rasslar det där bak så brukar man få byta kedja och spännare då ofta kedjan är uttöjd därav priset du fått, det är lite drygt att lyfta av kammar etc för att få det fixat.

Sedan tittar man på oljan idag så är där rengörningsmedel i oljan, jag skulle väl göra en rekomendation att köra ett tätt oljebyte på 100mil dock är det koksat i motorn måste riva sumpen och göra rent då du kör en "rengörning" så sätter sig all skit i silen till oljepumpen och det ger i sin tur inget oljetryck.

Som sagt ta reda på all fakta vad som gäller servicarna och anta inte.

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

3 Inlägg
23 juli 2023
#17
g-man skrev:
henkebenke skrev:
Kör en engine flush, det är ju värt att prova iaf.

Men du, har du kamkedja har du ju ingen kamrem smile

sitter rem upp till ena kammen och sen kedja mellan kammarna..

Jag skulle göra en engine flush först för att prova med.. Om du gör det så vet du ju att motorn är renare invändigt..

Jo kamrem där fram och kedja där bak.
En kedja man inte kände till.
På min 2005a 1.8 T så började Kamgivaren larma, bytte givare men det hjälpte inte.
G40 och G28 larm.
En gång när jag stannade på en parkering så tilltalade en kille mig om att det lät illavarslande. Själv har jag inte hört det.
Kedjan är sträckt har jag kommit underfund med.
Visste inte att Besiktningen underkända när motorlampan så jag fick ombesikta.
Släckte lampan till andra försöket och den gick igenom.
Tände sig när jag startade Och körde ut 😅
Nu snart 1 år senare kunde jag starta ca 6 ggr utan att lampan tände sig.
Har troligen fel på Topplockspackningen så jag tänker inte laga den.
Gul olja.
Har slagit i kylartätning.
Bytte Topplockspackningen några år innan.
Kylarproblem igen.
Vet inte om min mekaniker lurat mig och inte har bytt Topplockspackningen.
Kondens säger han att det beror på
Gått över 36000mil, kört över 1.5 år med motorfelet

7 437 Inlägg
23 juli 2023
#18
olirc skrev:
Så tillverkarna får nog ändra konstruktionen så det sitter fler oljefilter på motorn som typ lastbilar som har flera stycken vad jag förstått för att kunna köra så långt dom ändå körs innan det är dags att byta oljan.

Kanske redan finns nån bilmotor som har två oljefilter eller fler som säljs kommersiellt?

Har funnits på fler personbilsmotorer förr - bl a Simca och Land Rover m fl.
Det ena var centrifugalfilter - som tar hand om "den tunga skiten".

B t w så ägde jag för många år sedan en BMW som inte hade något oljefilter alls!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
23 juli 2023
#19
Fyfan tråden är 15 år gammal!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 Inlägg
23 juli 2023
#20
Jomen det är ju intressant med både kamrem och kamkedja i samma motor.
Vi som mest leker bilmekaniker har ofta inte en aning om detta &#128578;


Sök