4277
Sök

Bil under 10 000 som e bra för att övningsköra med ?

SSS -12
3 217 Inlägg
24 december 2005
#21
Men erkänn, har man inte den blekaste så är det väl ändå lättare för röven att slå ut om man gasar i en hal kurva med RWD än med FWD...

FWD går bara rakt fram om det är halt och man svänger, det är ju den negativa delen av FWD! Men också väldigt självklart...

Bara så att vi inte missförstår varandra här! Det känns lite dumt ju... Det kan du nog hålla med om smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Mr
267 Inlägg
24 december 2005
#22
Jo men att åka rakt är ju ingen lärdom... Att styra upp ett ställ är ju skillnad, och att åka med arslet före i diket är nog säkrare än att åka med nosen före... Det värsta som finns är "FWD-förare" som sätter sig i en RWD på vintern och knappt kan köra den =S hur säkert är det?

Min åsikt är att det är lika bra o lära sig från början hur det känns om bakänden åker ut och hur man parerar, istället för att det bara går rakt, som med FWD

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

735 Inlägg
24 december 2005
#23
För dom pengarna och till detta syfte ska man framförallt kolla på skicket och nästan skita i vilket märke/modell man köper.. Inom rimliga gränser då självklart. Men japanskt eller svenskt skulle jag satsa på men inte för liten bil, tänker på säkerheten då. Volvo 740/240, Mitsubishi galant, Mazda 626 är bra bilar som brukar hålla. Ford, Opel, BMW, Peogeot, Renault, Audi, VW, Audi, Citroën skulle jag hålla mig borta från i detta sammanhang... Ford stinker, opel är skit, BMW är slutkörd, Peogeot går sönder, renault och cittra likaså, VW och Audi är övervärderad.

904 Inlägg
25 december 2005
#24
Lunnajs skrev:
Fördel Sierra vs. Escort = Bakhjulsdrift (så man lär sig hantera en bil) och vassare motor (man ska köpa DOCH motorn).

Haha ja Doch motorn är ju bra.. NOT håller sämre har inte ens 10 hästar mer än Pinton..

Förövrigt vet du väll att bägger har 8 ventiler? skam från fård att ha en Doch topp med bara 8 ventiler, vad är meningen kan man ju fråga sig?

De ska va gött å leva

Mr
267 Inlägg
25 december 2005
#25
MrVain skrev:
Lunnajs skrev:
Fördel Sierra vs. Escort = Bakhjulsdrift (så man lär sig hantera en bil) och vassare motor (man ska köpa DOCH motorn).

Haha ja Doch motorn är ju bra.. NOT håller sämre har inte ens 10 hästar mer än Pinton..

Förövrigt vet du väll att bägger har 8 ventiler? skam från fård att ha en Doch topp med bara 8 ventiler, vad är meningen kan man ju fråga sig?

Ja jag vet att DOCH är en 8 ventilare, och det är bara bra..
Tro inte att bara för att man har dubbelt så många ventiler är det dubbelt så bra.. 8 ventilare flödar ofta bättre än 16 ventilare dessutom, det finns testresultat på detta gjorda av raceteam..

Du får tycka som du vill, men min erfarenhet av DOCH motorn är jävligt bra.. Kört jämt med många "vassare" bilar..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

301 Inlägg
25 december 2005
#26
köp en celica 80 talare som första bil pigg som fan smile

Toppfarten skiter väl jag i, det är hur snabbt man kommer dit som man vill åt!

1 639 Inlägg
25 december 2005
#27
Isröd skrev:
köp en celica 80 talare som första bil pigg som fan smile

Håller med ! Fattar inte varför så många här rekomenderar gubb-bilar smile

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Mr
267 Inlägg
25 december 2005
#28
För det är så otroligt kul o köra fwd..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

305 Inlägg
25 december 2005
#29
köp nått det finns billiga delar till . en gammel sur volvo eller saab en opel  audi 100 eller nått 
Sen så dricker inte 2.9 an i scorpio eller sierra en massa soppa .  kör dagligen med min 2.9:a ..  håll dig borta från 2.8:an och OHC 2.0 (till 1988) vart endel problem .
. 2.9 & 2.0 dohc är rätt reko köra med inga kamremmar = mindre problem.

smile 
Lycka till med bil letandet


Mr
267 Inlägg
25 december 2005
#30
Stefan1973 skrev:
köp nått det finns billiga delar till . en gammel sur volvo eller saab en opel  audi 100 eller nått 
Sen så dricker inte 2.9 an i scorpio eller sierra en massa soppa .  kör dagligen med min 2.9:a ..  håll dig borta från 2.8:an och OHC 2.0 (till 1988) vart endel problem .
. 2.9 & 2.0 dohc är rätt reko köra med inga kamremmar = mindre problem.

smile 
Lycka till med bil letandet

Håller med, men kamrem sitter ju på DOCH, men inte på 2,9 V6, så vi har det utrett smile

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Maskinmontör
139 Inlägg
25 december 2005
#31
det är kamkjed sierrans DOHC motor

Rwd 4 Fun :D

Mr
267 Inlägg
25 december 2005
#32
lapin_kulta skrev:
det är kamkjed sierrans DOHC motor

Säker? Jag som blandar med cossien kanske :S

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Maskinmontör
139 Inlägg
25 december 2005
#33
cossiens DOCH motor är det kamremm det har du rätt i...vanliga DOCh motorn är det kamkjed i kollade just Haynes bok för sierra för att vara på den säkra sidan

Rwd 4 Fun :D

Mr
267 Inlägg
25 december 2005
#34
okey.. för det ser ju typ likadant ut utanpå med plastkåpan o det..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Maskinmontör
139 Inlägg
25 december 2005
#35
kanske det men det är 2 helt olika motorer

Rwd 4 Fun :D

Mr
267 Inlägg
25 december 2005
#36
blocket är väl samma?

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Maskinmontör
139 Inlägg
25 december 2005
#37
nä men pinto blocket och cosworth blocket är nästan samma cosworth blocket är starkare och heter 200. pinto blocket heter 205.

Rwd 4 Fun :D

Mr
267 Inlägg
25 december 2005
#38
okey okey.. finns de nåt bra ställe man kan läsa om de olika motorerna osv?

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Maskinmontör
139 Inlägg
25 december 2005
#39
inte som jag vet... kanske nån annan vet?!  google!!

Rwd 4 Fun :D

Besserwisser
312 Inlägg
25 december 2005
#40
hade en saab 900 -89 som första bil, övningskörde även med den. en av de bättre bilarna jag haft, rekommenderas.

Fredrik, Laxå


Sök