3932
Sök

740 goes t5 frågor?

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#1
Tjenare!


Undrar vad det är som skiljer Turbo och gl bromsarna? Är det kolvdiametern som skiljer eller är det diameter på skivan? Olika fram, bak?

Har funderingar på o stoppa i en t5a i min 740 gl -88b och har läst en del om de och fått fram att man måste ha turbo bromsarna. Sen ska de bara vara att göra en regbesiktning och vanligbesiktning?

Hur mycke effekt är 740 chassit godkänt för?


Mvh Johan
Senast redigerat av HeWeK89 (19 mars 2008)


68 Inlägg
18 mars 2008
#2
de e skillnad på skivor och ok!!
Skivorna är större fram och även oken har dubbla bromsrör.... fast Glt 16 valve har samma som Turbo bilarna.... ja ska regga in min på dom skivorna.... fast oken tar ja ifrån volvo 940 turbo....


4 001 Inlägg
18 mars 2008
#3
det är väl ingen skillnad på turbons och Gl:s bromsar, det som skiljer är ifall det är ABS eller inte.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#4
okej, för grejen är ju att ja har ju dubbla bromsrör på min nu och tror ja har 287 mm skivorna och kollar du på biltema tex så e de de största dom har men vet inte om ja har 40mm kolvarna fram på min.
men e de ingen skillnad bak?


68 Inlägg
18 mars 2008
#5
ska du verkligen regga in me T5 motor....?
kanske blir problem att få igenom!


Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#6
kolvas skrev:
det är väl ingen skillnad på turbons och Gl:s bromsar, det som skiljer är ifall det är ABS eller inte.

aa ja undrar om de gör de kan ju i så fall vara kolvdiametern, för de finns från 36mm - 40mm va ja vet iaf


Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#7
Aleks_ skrev:
ska du verkligen regga in me T5 motor....?
kanske blir problem att få igenom!

Har inte bestämt mig än bara förundersöker än så länge men läste om en på ett annat forum som hade gjort de me t5 på 225 hk och de hade inte varit nåra problem men de stog att man behövde turbo bromsarna.


huh?
10 427 Inlägg
18 mars 2008
#8
kolvas skrev:
det är väl ingen skillnad på turbons och Gl:s bromsar, det som skiljer är ifall det är ABS eller inte.

Bromsoken fram ska ju vara likadana, Bendix eller Girling.

Det är ju bromsskivsdiametern och bromsokshållarna fram som skiljer.

Och ABS eller inte så klart.


Bak finns det olika kolvdiameter, men har ingen koll på vilken som har vad.


68 Inlägg
18 mars 2008
#9
HeWeK89 skrev:
Aleks_ skrev:
ska du verkligen regga in me T5 motor....?
kanske blir problem att få igenom!

Har inte bestämt mig än bara förundersöker än så länge men läste om en på ett annat forum som hade gjort de me t5 på 225 hk och de hade inte varit nåra problem men de stog att man behövde turbo bromsarna.

Ska du regga in som ombyggt fordon`?


Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#10
Aleks_ skrev:
HeWeK89 skrev:
Aleks_ skrev:
ska du verkligen regga in me T5 motor....?
kanske blir problem att få igenom!

Har inte bestämt mig än bara förundersöker än så länge men läste om en på ett annat forum som hade gjort de me t5 på 225 hk och de hade inte varit nåra problem men de stog att man behövde turbo bromsarna.

Ska du regga in som ombyggt fordon`?

nope va ja har hört så ska 740 chassit vara godkänt för 226 hk eller vad de är så man ska inte behöva regga som ombyggt fordon utan ska räcka med att reg besikta.


Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#11
steifan skrev:
kolvas skrev:
det är väl ingen skillnad på turbons och Gl:s bromsar, det som skiljer är ifall det är ABS eller inte.

Bromsoken fram ska ju vara likadana, Bendix eller Girling.

Det är ju bromsskivsdiametern och bromsokshållarna fram som skiljer.

Och ABS eller inte så klart.


Bak finns det olika kolvdiameter, men har ingen koll på vilken som har vad.

Jag har dom stora bendix oken fram


4 001 Inlägg
18 mars 2008
#12
det är tydligen bara bak det skiljer, 36  38   40 mm ATE eller Girling + ABS är det som finns.


Varför sätta i en T5 motor?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#13
kolvas skrev:
det är tydligen bara bak det skiljer, 36  38   40 mm ATE eller Girling + ABS är det som finns.


Varför sätta i en T5 motor?

Okej de kan nog stämma.

Mest för att min snart e slut o så e de ju en schysst motor lite mer än min gl nu iaf tongue plus att de inte kostar sådär jätte mycke mer om de e som ja beräknar.


374 Inlägg
18 mars 2008
#14
Det är inga problem med besiktningen så lämnge det är en original T5 motor som man använder sig av.
Om inget har förändrats sedan 02 så är 740/760 godkända för 238hk/310Nm utan att behöva regga som ombyggt fordon. Vissa krav på stötdämpare och krängningshämmare finns.

Men bygger man med turbogrejer så ska det inte vara några större problem.

Räkna inte med att det är billigt, för det kostar om man har lite krav på hur det ser ut.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#15
Ricke W skrev:
Det är inga problem med besiktningen så lämnge det är en original T5 motor som man använder sig av.
Om inget har förändrats sedan 02 så är 740/760 godkända för 238hk/310Nm utan att behöva regga som ombyggt fordon. Vissa krav på stötdämpare och krängningshämmare finns.

Men bygger man med turbogrejer så ska det inte vara några större problem.

Räkna inte med att det är billigt, för det kostar om man har lite krav på hur det ser ut.

ne så billigt blir de väl inte de e ju såklart billigast o köpa en likadan motor som sitter i och sätta i men de e kul o ha ett projekt och t5an är ju en trevlig motor smile blir nog inte så mycke mer kusar än dom 225 som är i dom orginal. Tanken är ju att de ska bli en lite typ bruksbil inte avsedd för o köra strippen osv med.

Enklast är väl o få tag på en krockad 850 turbo så man kan ta allt ifrån som inte motorn är skadad i sen får man få tag i en m90 o sätt dit.

Men kommer jag att få tillbaka alla avgaskraven på bilen om ja reggar om den? för nu mäter dom ju bara co halt på min 740?


374 Inlägg
18 mars 2008
#16
HeWeK89 skrev:
Men kommer jag att få tillbaka alla avgaskraven på bilen om ja reggar om den? för nu mäter dom ju bara co halt på min 740?

Lite osäker på vad du menar men det är motorns krav i det här fallet som man går på.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#17
Ricke W skrev:
HeWeK89 skrev:
Men kommer jag att få tillbaka alla avgaskraven på bilen om ja reggar om den? för nu mäter dom ju bara co halt på min 740?

Lite osäker på vad du menar men det är motorns krav i det här fallet som man går på.

Okej men dom mäter ju inte hc o de längre på min bil men ja antar att de kommer dom o göra sen efter man har konverterat eftersom motorn kommer från en sådan bil som dom mäter detta på.

En fråga: Jag har hört att m90 skall vara "bolton" på vitblocken stämmer detta lr måste man beställa special gjord sprängkåpa?

Tack för alla svar!!!


hej
291 Inlägg
19 mars 2008
#18
du har ju en 88B är det inte 88:a det gäller och ner? katalysator bilar går väl inte å regga med T5:a?

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

130 Inlägg
19 mars 2008
#19
sen kommer du väl att måste byta bakaxel?

för du får väl knappast regga in den med orginalaxeln?

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#20
R0b1n skrev:
du har ju en 88B är det inte 88:a det gäller och ner? katalysator bilar går väl inte å regga med T5:a?

Okej a ja e ganska ny inom detta vill bara undersöka om de e möjligt utan att regga om som ommbyggt. men jag har 88b ja men dom mäter ju inte mer än co2 på min längre.

Edit: och så läste ja att de blir svårare från 89 och uppåt att regga om me annan motor och att de var hyffsat enkelt från 76-88 lr va de va. Men rätta mig om ja har fel smile
Senast redigerat av HeWeK89 (19 mars 2008)



Sök