2178
Sök

Hur är det egentligen med att använda öppen dumpventil till bil med luftmassemätare?

4 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#1
Har läst att det inte är så bra, men vet flera som använder öppen dumpventil till motor med luftmassemätare!!!

Får man samma ljud ur en återcirkulerande dump som med en öppen????


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
18 mars 2008
#2
har öppen på min..inga problem


Avstängd
653 Inlägg
18 mars 2008
#3
har med öppen på min, den sprutar lite eld i avgaset o så, fast det är ju mest fränt tkr jag tongue

Jag har rätt i vad jag än säger.

197 Inlägg
18 mars 2008
#4
hmm
Senast redigerat av H.T (18 mars 2008)


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 mars 2008
#5
det beror helt på bil (vissa tål det vissa inte) å sedan kan man få öppen att funka med alla bilar ifall man spänner fjädern tillrekligt hårt (men snurran mår inte så bra då)


Toker
491 Inlägg
18 mars 2008
#6
Finns ju typ 14 trådar om detta redan..   Funkar inte sökfunktionen på garaget längre?
Elr. har folk blivit så bekväma att det är fruktansvärt jobbigt att skriva i ett sökfönster eftersom MSN och allt annat tar sån tid och kraft?

Iaf så funkar det bra, vissa bilar är kinkigare än andra.

Toker Jr 081102

5 710 Inlägg
19 mars 2008
#7
Mayhem skrev:
Har läst att det inte är så bra, men vet flera som använder öppen dumpventil till motor med luftmassemätare!!!

Visst....men det är fortfarande inte bra.
Rök vid gasuppsläpp, dåligt fungerande katalysatorer, lysande motorlampor och kass tomgång kan bli resultatet.
Det är rätt många som tar knark oxo fast de vet att det inte är bra......wink
Mayhem skrev:
Får man samma ljud ur en återcirkulerande dump som med en öppen????

Nej. En återcirkulerande låter oftast mindre.

MVH Jonas
..............

Mjölkpulver bonde
19 Inlägg
19 mars 2008
#8
Med en återcirkulerande dump så låter det väl egentligen ingenting så länge man inte har öppet luftfilter?? och då kan man ju samtidigt börja diskutera hur bra det är med öppet luftfilter för luftmassemätaren.

Volvo V70 R AWD

223 Inlägg
19 mars 2008
#9
Det har aldrig vartit problem på någon av dom bilarna som jag har satt dump på, antar att du inte kan göra annat än å prova wink

CarCass
627 Inlägg
19 mars 2008
#10
Min ville inte funka med en öppen. Sen blir ljudet bra jäkla drygt efter ett tag..
Senast redigerat av StaunteD (19 mars 2008)

Join the Evolution

Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 mars 2008
#11
Sökfunktionen på detta forum är ju inte så använd verkar det som...

Jag kan bara hålla med  Jonte;
Visst....men det är fortfarande inte bra.
Rök vid gasuppsläpp, dåligt fungerande katalysatorer, lysande motorlampor och kass tomgång kan bli resultatet.
Det är rätt många som tar knark oxo fast de vet att det inte är bra......

Med ett öppet luftfilter kan även återcirkulerande pysa. Men som någon skrev, man tröttnar sååå fort på det om det låter för mycket. Jag har ännu inte stött på problem med att ha öppet luftfilter på en bil med lmm. Det gäller bara att köpa ett BRA filter och att låta det TORKA innan man monterar det efter man sprayat dem.

Har man inte mapsensor skall man undvika öppna avlastningsventiler!
Senast redigerat av MrTurbo (19 mars 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

5 710 Inlägg
19 mars 2008
#12
Metalhero skrev:
Med en återcirkulerande dump så låter det väl egentligen ingenting så länge man inte har öppet luftfilter??

Jodå visst låter det.....men man hör det inte lika tydligt wink
Exempelvis min 9-5a: låter lite om man lyssnar noga med öppen ruta big_smile

En 9000 som det handlar om denna gång är mycket enkel och billig att "ljud trimma".
Man plockar ned luftburken och tar bort "luftsnoken" och borrar ett par stora hål med en hålsåg.
Vips så har man:
• Dumpljud vid gasuppsläpp
• Insugsljud vid gaspådrag
• Högre flöde
• Bibehållen renhet eftersom filtret är original.
• Pengar över i plånboken.

Låter inte lika mycket som ett öppet filten men är bättre på mycket annat.

MVH Jonas
..............

Bil/Lastbil/maskin mekaniker
148 Inlägg
19 mars 2008
#13
hybrid dumpar funkar på istortsett alla kärror. dumpar hälften återcirkulerande och hälften atmosfäriskt. då har du kvar dumpljudet men bilen går som den ska.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.

1 703 Inlägg
19 mars 2008
#14
Teoretiskt sett.
Du dumpar ut uppmätt luft, styrsystemet fetar på med extra soppa (därav avgassmällar/eldsflammor i vissa fall). Den extra soppan tvättar effektivt väck oljefilmen i cylindrarna vilket leder till ökat slitage på ringar och foder.
Teoretiskt sett. Ungefär som att en turbo slits fortare med repellerande luft på impellern.



Sök