AxlSam skrev:
Ursäkta OT
Lill-LukkeRamrod skrev:
Hårt trimmade bilar?? Då vet ni inte mycket. Så en orginal Saab 9-3 Turbo Biopower motor som är gjord att gå på etanol inte ger 20-25% mer effekt på etanolen än om den skulle gå på bensin. Då RÅ juger de i relamen isåfall.. Minns inte exakt effekt siffran de angav på etanol mot bensin, med jag tror att det handlar om ca 25-30 hk. & det är en standard bil. Det handlar om att etanol kan komprimeras mer än bensin innan det knackar, & etanol går åt ca 25-30% mer av till samma luft som bensin. Dvs. Merbränsle, mer komp, högre tändning ger mer effekt. så enkelt är det. Tro gör man i kyrkan fysiken är vad den är....
Frågan är vem det är som vet mycket här?
Saab har ju bland annat andra programvaror i sina etanolbilar. Dessutom sitter det en turbo i dem.
Etanol ligger på 103oktan om jag inte minns fel. Betyder det då att jag skulle få 12,5% extra
effekt om jag tankade 98oktanig bensin gentemot 95oktan?
Låter helt orimligt! På en vanlig sugis skulle en etanolkonvertering aldrig ge 25% extra effekt.
Varjesig man bytte spridare, tändning och BTR. Etanol ger en lägre temperatur och minskar risken för
spikningar radikalt. Detta gör att man kan skaffa högre komp. (dvs. plana toppen). Men då är det plötsligt
en sak till som hamnat i "Att-Göra" listan vid etanolkonvertering.
Och om det nu skulle vara så som du säger!
Varför etanolkonverterar inte alla då!
Och varför kan vi rekomendera alla med sugisar att etanolkonvertera då?
On topic igen.
Lill-Luke skrev:
Hej:) Undrar om det är nån som vet hur man trimmar min 740 glt billigt???
Det är knappast lönt att trimma en sugis om man inte ha enorma besparingar..
Men som tidigare sagt. Kammar, avgas, luftfilter mm.
Skulle dock troligtvis inte ger mer än några inbillnings hästkrafter..