2992
Sök

Wastegate på på v40 -98

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 april 2008
#21
Jetman skrev:
Xuri skrev:
Vad gnäller du om nu ?

jag menar de att man har dubbla sonder...och nej även om inte dom är trasiga någon av dom så kan man få fel på tex lmm och få för möe soppa ...men har man 2 sonder som känner av...då är de 2 sonder man måste lura för att katten ska brinna upp pga av fet blandning... och motorlampan tänds rätt fort...tror jag aldrig varit med om att katt brunnit upp utan att motorlampan varit tänd..


varför hoppar du på mig ?

Inget påhopp så ta inte illa upp!!! De ja ville ha sagt är att lambdan "hjälper" motorn att gå så riktigt som möjligt...right!?!?! Men om de chippet gör att den får för mycke soppa under ett visst varv...typ 3000 till 3750v....alltså den går för fett!!! Då när mannen rattar sin brum brum så hårt han kan på säg 2ans växel (detta händer ju garanterat efter en chippning) så blir de för mycke soppa för katten å den tar stryk...men styrsystemet känner inte av detta i tid för att systemet behöver ett antal sekunder på sig för att räta till lambdavärdet som hela tiden pendlar.Den hinner alltså inte med att larma för högt lambdavärde i tid.


De du skriver""och motorlampan tänds rätt fort"" de där "rätt fort" är ju iaf en viss tid lr hur....kanske är de så fort du slänger i 3ans växel å ger gas??? Då är de redan för sent du vet!!!!!

Föressten Xuri...skulle inte du vilja "Freaka utan bekymmer"???

Tillbax till frågan nu...

Tror de är katten eller iaf nått som stryper avgaserna!!!!!

Skulle borra ett mindre hål före katten om ja vore dig.. typ 2-3mm som sen är lätt att svetsa igen..sen ut å gasa lite....pyser de som tryckluft så är de stopp i röret!!!

Jag freakar utan bekymmer :p


Jo visst men jag tror inte på de...visst om de är taskig mjukvara te chippet så...

men man brukar kunna köra flera mil med för fet blandning innan kisen kryper ur röret  (i fall chippet i alla fall funkar som de ska borde de uppfatta blandningen och tända motorlampan)

Så som du säger visst kan de blir så men då brukar de skramla rätt bra om kisekatten ju...e ju iofs inte alla som hör sånt ....

men om vi forsätter på de spåret som du säger....

Kan man gasa och varva utan problem på tomgång ?

Börjar de mota om man kör på växel och drar ur den ? bara rätt sådär börjar de bromsa då ?

efter vilka varv börjar de mota/tappa ladd?


24 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#22
hej.
jag har testat att rycka slangen till wgn o då laddar den 1.0 bar vid fullgas. så det är något som är paj. har även testat en anna magnetventil o då utan någon skillnad..
kan säga att när man gasar litegrann så börjar man höra turbon låta.
det känns som det är jätteläckage av laddtryck.
men har kollat precis varenda slang. tagit bort orginaldumpen. och membranet är fint.
det enda jag inte har kollat är ICn men vet inget bra sätt att kolla om det är den som det är läckage på


Forummoderator
10 576 Inlägg
9 april 2008
#23
Lundiis skrev:
hej.
jag har testat att rycka slangen till wgn o då laddar den 1.0 bar vid fullgas. så det är något som är paj. har även testat en anna magnetventil o då utan någon skillnad..
kan säga att när man gasar litegrann så börjar man höra turbon låta.
det känns som det är jätteläckage av laddtryck.
men har kollat precis varenda slang. tagit bort orginaldumpen. och membranet är fint.
det enda jag inte har kollat är ICn men vet inget bra sätt att kolla om det är den som det är läckage på

lossa tryckröret från turbon och blås med tryckluft, dock max 1 bar eller så så hör du läckan direkt.

kan även vara WG-klockan som givit upp och inte orkar hålla emot.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

80 Inlägg
14 april 2008
#24
Xuri skrev:
Jetman skrev:
Xuri skrev:
Vad gnäller du om nu ?

jag menar de att man har dubbla sonder...och nej även om inte dom är trasiga någon av dom så kan man få fel på tex lmm och få för möe soppa ...men har man 2 sonder som känner av...då är de 2 sonder man måste lura för att katten ska brinna upp pga av fet blandning... och motorlampan tänds rätt fort...tror jag aldrig varit med om att katt brunnit upp utan att motorlampan varit tänd..


varför hoppar du på mig ?

Inget påhopp så ta inte illa upp!!! De ja ville ha sagt är att lambdan "hjälper" motorn att gå så riktigt som möjligt...right!?!?! Men om de chippet gör att den får för mycke soppa under ett visst varv...typ 3000 till 3750v....alltså den går för fett!!! Då när mannen rattar sin brum brum så hårt han kan på säg 2ans växel (detta händer ju garanterat efter en chippning) så blir de för mycke soppa för katten å den tar stryk...men styrsystemet känner inte av detta i tid för att systemet behöver ett antal sekunder på sig för att räta till lambdavärdet som hela tiden pendlar.Den hinner alltså inte med att larma för högt lambdavärde i tid.


De du skriver""och motorlampan tänds rätt fort"" de där "rätt fort" är ju iaf en viss tid lr hur....kanske är de så fort du slänger i 3ans växel å ger gas??? Då är de redan för sent du vet!!!!!

Föressten Xuri...skulle inte du vilja "Freaka utan bekymmer"???

Tillbax till frågan nu...

Tror de är katten eller iaf nått som stryper avgaserna!!!!!

Skulle borra ett mindre hål före katten om ja vore dig.. typ 2-3mm som sen är lätt att svetsa igen..sen ut å gasa lite....pyser de som tryckluft så är de stopp i röret!!!

Jag freakar utan bekymmer :p


Jo visst men jag tror inte på de...visst om de är taskig mjukvara te chippet så...

men man brukar kunna köra flera mil med för fet blandning innan kisen kryper ur röret  (i fall chippet i alla fall funkar som de ska borde de uppfatta blandningen och tända motorlampan)

Så som du säger visst kan de blir så men då brukar de skramla rätt bra om kisekatten ju...e ju iofs inte alla som hör sånt ....

men om vi forsätter på de spåret som du säger....

Kan man gasa och varva utan problem på tomgång ?

Börjar de mota om man kör på växel och drar ur den ? bara rätt sådär börjar de bromsa då ?

efter vilka varv börjar de mota/tappa ladd?

Visst kan man köra många mil innan katten ryker,men de du kanske inte tänkt på är att den kan brinna "i bakre delen" å att den sitter kvar fast den är ihop bränd!!!  Var så på en pärla ja hade!! de skrammlade inget alls om den!!!

På den kunde ja gasa utan växel i...den varvade lätt upp till varvstop på typ halv gas...full gas så ville den gå ner lite typ till 5000rpm

Den gick halvbra på halv gas..men inte hel...då¨var de som att trampa på fel pedal!!!!!!!!

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

80 Inlägg
14 april 2008
#25
Lundiis skrev:
hej.
jag har testat att rycka slangen till wgn o då laddar den 1.0 bar vid fullgas. så det är något som är paj. har även testat en anna magnetventil o då utan någon skillnad..
kan säga att när man gasar litegrann så börjar man höra turbon låta.
det känns som det är jätteläckage av laddtryck.
men har kollat precis varenda slang. tagit bort orginaldumpen. och membranet är fint.
det enda jag inte har kollat är ICn men vet inget bra sätt att kolla om det är den som det är läckage på

Kan de inte va trycket i avgasröret som vill ut då??????

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

24 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#26
nu har jag rivit igen. men inte hittat något, jag har hört mig för.
och vad jag har kommit fram till är, trasig styrbox finns fler som har haft samma problem.
men hur kan jag få reda på om det är det som är felet?


Forummoderator
10 576 Inlägg
11 maj 2008
#27
låter lite lustigt faktiskt.   laddtrycket brukar inte spöka om boxen är kass, men man vet ju aldrig... har hänt konstigare saker förr

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök