3037
Sök

Bäst batteri till ljudanläggning för extrem spelning?

733 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Hallå.

Vilke batteri är bäst/lämpligast att använda i en Golf II -90 om man har inkopplat en Kicker Solo X 18" som drivs av två st. Kicker Zx1500.1 samt en del högtalare som drivs av två st. Kicker Zx650.4? Slutstegen lämnar 4300 riktiga watt! Inga fejkwatt.....
Någon kunnig eller som har testat en del?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 mars 2008
Optima Gul!
Dom tål att djupurladdas.

C H E V R O L E T <3

1 631 Inlägg
26 mars 2008
Till demospelning eller även under färd? Vad har du för generator? Hur många batterier har du tänkt dig?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Avstängd
1 031 Inlägg
733 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Ljudet ska användas både som demo och under färd jag har en 90 amp generator men ska kanske klämma dit en till generator under huven... Optima är extremt dyra om man räknar hur lite ström man får...

M.v.h. Emil

514 Inlägg
26 mars 2008
Bara för att gå emot mängden så säger jag Northstar. smile Är dock inte gratis dom heller..

old volkswagens never die they just get lower

733 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
var kan man köpa northstar? vad är fördelen med dem?

M.v.h. Emil

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 mars 2008
Du får ju räkna med att du borde ha 2-3 st optima eller liknande i skuffen och en generator till med dubbla 50mm kablar bak till batterierna om du ska få ut allt vad stegen kan ge...

Överdrev jag nu?

2 911 Inlägg
26 mars 2008
bumpe skrev:
Du får ju räkna med att du borde ha 2-3 st optima eller liknande i skuffen och en generator till med dubbla 50mm kablar bak till batterierna om du ska få ut allt vad stegen kan ge...

Överdrev jag nu?

Lite

8 156 Inlägg
26 mars 2008
Först och främst. Riktiga watt? Skriv hellre RMS.

4300W uppmätta vid 13,5V ger en ström på cirka 320A. (360A vid 12V)
Så ska du spela en halvtimme på max så krävs det minst 3 st Optima. (55 Amperetimmar per styck)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

26 mars 2008
jag har hört att man bör ha 1 batteri per 1000wrms. om det stämmer vet jag ej.

21 761 Inlägg
26 mars 2008
En del använder Northstar, jag tror att den vanligaste modellen är NSB90. Som S-Larsson skriver så är det inte gratis, exakt hur mycket de kostar vet jag inte (men han vet nog). Jag har sett på tex Lazzat att flera tävlingsbyggare har börjat använda det batteriet, ger mycket ström i förhållande till sin storlek och tål många djupurladdningar.

2 911 Inlägg
26 mars 2008
Drönirettab skrev:
En del använder Northstar, jag tror att den vanligaste modellen är NSB90. Som S-Larsson skriver så är det inte gratis, exakt hur mycket de kostar vet jag inte (men han vet nog). Jag har sett på tex Lazzat att flera tävlingsbyggare har börjat använda det batteriet, ger mycket ström i förhållande till sin storlek och tål många djupurladdningar.

Enda anledningen är väl att det finns nån regel om maximal volym på batteriet per tävlingsbil i nån av klasserna wink
Där är NSB90 klart bäst då de är lite större (?) och man inte får in 2st optima inom gränsen

Edit: tonade ner inlägget lite wink
Senast redigerat av Decibel (26 mars 2008)

21 761 Inlägg
26 mars 2008
Skulle egentligen vara intressant med någon form av test mellan diverse "stereobatterier", exakt hur testet skulle gå till vet jag inte riktigt men det skulle ändå vara intressant. Såg att en av norrmännen på Lazzat hade gjort en typ av test mellan några olika märken, men det var inte så avancerat.

Decibel: Har du kunnat göra någon sorts jämförelse med olika batterier?

Tänkte att du har väl hållit på med bilstereo ett tag och haft en hel del batterier i dina bilar.

2 911 Inlägg
26 mars 2008
Tyvärr inte, har bara kört med optima so far o innan de en sjujäkla massa vanliga batterier smile

Har börjat prova Stinger nu men inget konkret som går att ta på som grund för att välja batteri.

trucken
563 Inlägg
26 mars 2008
det har diskuterats en jäkla massa ombatterier, vilket som ger högst strömstyrka och hur snabbt den laddas ur..osv vissa hävdar att vanliga batterier(batterisyra) levererar snabbare än gelé. men vilket som är bäst? vet inte...dryfit batterierna skall lämna en jäkla massaström och tåla. men tänk på att vid demo måste du ha laddare igång omdu ska lira länge. visst nu har jag kanske överdrivet men jag har 5st tudor maxxima på knappt 3kw kont effekt. och vid demo skall mina 2st ctek laddare va igång.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

21 761 Inlägg
26 mars 2008
Bara för att vara lite petig wink  så är tex Optima och Tudor/Exide Maxxima ett AGM batteri, inte GEL. De innehåller också syra, men den är inte flytande som i "vanliga" (sk våta) batterier.

Ja, 5 st batterier kanske verkar överdrivet mycket, men det behövs väl vid tävlingarna för att orka hålla spänningen så stabil som möjligt förstås smile.
Senast redigerat av Drönirettab (26 mars 2008)

119 Inlägg
26 mars 2008
Det batteriet/erna jag varit mest nöjd med är Trojan Har ett kvar som funkar felfritt och är 12-13år gammalt! Även några andra Trojan som funkar bra!   Dom ligger lågt i pris och lämnar bra med ström! Kolla på  dbakuten.se! Dom har några modeller. Men viktigt är ju att du laddar hyffsat riktigt så dom inte tar stryk där med..

733 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
det står för tillfället mellan Optima och Trojan batteri men är ej säker på vad jag behöver, aovsett vilket batteri har jag tänkt 4-5 batteri. Optima är ganska dyra, någon som vet var man kan få "bra" pris på Optima?

M.v.h. Emil

392 Inlägg
5 april 2008
Köp trojan 100 A/H, billigare än optima gul o mkt mkt kraftigare

fast optima gul är ju mkt mkt snyggare om du tänker på det viset big_smile

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

Sök