2795
Sök

hur vet man att ett steg3 chip till 850 t5 verkligen är ett steg3?

204 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
tja
ska nu köpa ett steg 3 chip med box för en överkommlig summa,
men då är frågan hur kan man veta att det är just  ett steg 3 och inte ett 1 eller 6+++
på chippet står det: tms jl 27c512-12 blx8a zdc78 taiwan

han hade det i sin 850 t5 -96a men han sålde den orginal så chippet med annan box blev över.
boxen har samma volvo nummer som den andra men han sa att den hackade lite grann så han bytte lmm
till en likadan men ny och då gick den bättre.
han köpte chippet med box för~5500:- för något år sedan.

kan bilen gå mkt sönder om det är fel chip? typ ett med programvara för steg 4?

han bor ungefär 100mil ifrån mig så att åka och pröva det är inte ens å fundera på men på internetgirot kan man prova innan man godkänner köpet? altså han skickar det när pengarna är insatta på internetgirot.
aja men hur ska ja göra tycker ni?

/fr3ddan

509 Inlägg
27 mars 2008
oj Mycket frågor! kan ju försöka svara på något! alltså ett steg tre så är det ju oftast ett chip avgassystem och ett luftfilter! men det finns ju olika chip lixom det finns olika firmor men samma företag kör ju med samma grejer i bilarna! när du går upp emot steg sex kör har du oftast samma chip men då byter de kanske turbo mm! tror inte det finns olika sorters stegs chip om du fatta vad jag menar! jag är inget proffs på detta så jag kan ha fel!

The one and only
1 091 Inlägg
27 mars 2008
Jo nog är det olika chip till olika steg, eftersom programvaran måste anpassas till dom olika komponenterna som sitter monterade på bilen smile Vid steg ett är chipet anpassat till bilens orginal prylar, steg två brukar vara annat avgassystem och annat luftfilter och chip som är anpassat till just det osv.osv. Så ta reda på vad killen som har använt chipet hade gjort mer med sin bil och se till att skaffa dom grejerna oxå. Det funkar säkert utan det men då blir det ju inte optimalt och risken finns att det kan  spika=inte så bra hmm

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

204 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
han har kört med det i 2 år så det har inte pajat för honnom!
han hade 3" och öppet luft filter.
men det är så pass billigt så ja funderar på att skrota chippet som sitter i och köpa ett nytt kanske.

det ja mena me olika chip är självklart programvarorna=)

men det dära med spikningar kan väl vara om man har mixtrat me trycket och inte gjort något annat,
han sa att den gick lite ojämt på lite högre varv än tomgång bludrade ungefär, sen bytte han lmm och då gick den bra
men när han sålde den så bytte han tillbaka lmm till den gamla och då gick den bra.

The one and only
1 091 Inlägg
27 mars 2008
Ja spikningar uppstår oftast när man pillar lite för mkt med laddtrycket utan att följa efter med soppa. Om det bara var rör och filter som han hade bytt så är det nog ingen fara o köra om du nu har orginalgrejer i din. Så är det ett bra pris så slå till smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 mars 2008
steg3 chip ska man väll bara ha ifall man har de andra steg3 grejerna med?

BSR steg3 innehåller ju 3" DP, 2.5 efter katt och BTR

Atech steg 3 är ju samma men utan BTR fast med öppet filter

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
27 mars 2008
Xoff skrev:
steg3 chip ska man väll bara ha ifall man har de andra steg3 grejerna med?

BSR steg3 innehåller ju 3" DP, 2.5 efter katt och BTR

Atech steg 3 är ju samma men utan BTR fast med öppet filter

Precis, om det ska synca fint ja.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

204 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
han hade 3" helavägen med öppet filter, han sa inget om bränsletrycksregulator
men ja får fråga han imorgon

vad ska man satsa på för luft filter? ja har sett en rund burk av kolfiber, är den något att ha?

på brs hemsida kan man väl inte bara köpa steg 3 upgraderingen separat??

60 Inlägg
28 mars 2008
Låter soma tt du itne kan vara säker för fem öre på vad det är för programvara han säljer, så mitt tips skulle vara, LÅT BLI!

5000 kr för ett nytt chip är billigare än skadorna på bilen / motorn och det är fel box.

Sen om det är steg tre så är 3" dp'n viktig, påverkar reaktionstiden på turbon och mottrycket, risken finns att den går väldigt fett annars..

Mvh

2 911 Inlägg
28 mars 2008
Steg X (sätt dit valfri siffra) är ingen universal standard på någonting, det är en paketlösning som blitt vedertagen för att beskriva olika lösningar. Tyvärr används den allt för ofta som en exakt lösning.

Steg 3 från leverantören ABC kan skilja sig grymt mycket från leverantören DEF, då mjukvarorna oftast (om dom är något sånär seriösa) anpassas till prylarna som följer med i övrigt.

Så nej, jag väger in i den övriga skaran att akta sig.

204 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
vad kan en ny box kosta på jb? 3000:-?
ja vill ha 2 boxar så jag kan byta smidigt

men ja kör på bsr istället, för ja vill verkligen inte ha sönder motorn:/

Avstängd
1 557 Inlägg
28 mars 2008
Fr3ddan skrev:
han hade 3" helavägen med öppet filter, han sa inget om bränsletrycksregulator
men ja får fråga han imorgon

vad ska man satsa på för luft filter? ja har sett en rund burk av kolfiber, är den något att ha?

på brs hemsida kan man väl inte bara köpa steg 3 upgraderingen separat??

Jo du kan köpa separata delar smile Jag kör bsr funkar grymt... O som nämts innan i tråden så är det olika steg olika företag... Vet inte om du kan använda bsr-ppc box men den e kanon om du vill kunna ändra från trim till orginal hur ofta du vill tar typ en minut.. Kosta dock enligt mig rövare 7900:-
Senast redigerat av MrKerm (28 mars 2008)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

204 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
blev så att ja köper boxen me chip och låter bsr komletera med ett "äkta" steg 3

tack så mkt för bra tips å råd smile

Avstängd
1 557 Inlägg
29 mars 2008
Fr3ddan skrev:
blev så att ja köper boxen me chip och låter bsr komletera med ett "äkta" steg 3

tack så mkt för bra tips å råd smile

Hoppas det går vägen för dig o att du prutat på chippet smile

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

Sök