3290
Sök

Solfilm - TipsTråden

* Studerande *
563 Inlägg
4 april 2012
Vector07 skrev:
Hej är helt ny här smile
En fråga om detta är något att ha(se länk) speciellt som jag inte vill hålla på mäta skära kladda med någon film och få ett resultat som jag som extremt pedantisk inte kommer vara nöjd med självkritisk som jag är smile
http://www.solarplexius.se/Default.aspx

Rekommenderar de oerhört starkt!  wink

Har de i min E39-a.  De e oerhört enkla&smidiga och montera på/bort, rengöra vid behov samt är sikten utåt/bak mycket bättre än med solfilm/folie.  Filmen är mörk på utsidan av glaset, men ljus vid insidan (funkar som ett par solbrillor).

Du får med en manual & en hel del fästclips (själv sket jag i fästclipsen, de sitter som berget i vilket fall) big_smile

3 466 Inlägg
5 april 2012
Ljepone skrev:
Vector07 skrev:
Hej är helt ny här smile
En fråga om detta är något att ha(se länk) speciellt som jag inte vill hålla på mäta skära kladda med någon film och få ett resultat som jag som extremt pedantisk inte kommer vara nöjd med självkritisk som jag är smile
http://www.solarplexius.se/Default.aspx

Rekommenderar de oerhört starkt!  wink

Har de i min E39-a.  De e oerhört enkla&smidiga och montera på/bort, rengöra vid behov samt är sikten utåt/bak mycket bättre än med solfilm/folie. Filmen är mörk på utsidan av glaset, men ljus vid insidan (funkar som ett par solbrillor).

Du får med en manual & en hel del fästclips (själv sket jag i fästclipsen, de sitter som berget i vilket fall) big_smile

Haha skojar du eller? Om du sätter någon form av toning på en ruta så kommer den sidan som är mörkast (inne i bilen) alltid se till den sidan som är ljusast (utanför bilen) bäst. Om det är mört utanför bilen o du tänder innerbelysningen kan jag garantera att du inte kommer se ett smack ut genom en tonad ruta!

Förstår inte hur sikten kan va bättre än med solfilm, detta får du gärna förklara lite mer..
Enda sättet en solfilm påverkar sikten utåt är ju genom mörkheten. Har du lika mörk film som solarplexus-skivorna så tvivlar jag på att sikten är bättre med solarplexus.

Att man ser sämre genom en folie kan jag hålla med om, mest för att de flesta folier inte är genomskinliga alls...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

* Studerande *
563 Inlägg
5 april 2012
" En bild säger mer än 1000-tals ord....."

http://i40.tinypic.com/kczbz4.jpg

Ljepone skrev:

Blir det så där rött, eller är det kameran som luras lite? smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

3 466 Inlägg
5 april 2012
Ljepone skrev:

http://i40.tinypic.com/kczbz4.jpg

Vad jag ser så blir den största skillnaden mot solfilm att rutorna inte ser svarta ut utifrån?

De finns 2 alternativ om jag vill ha lättmonterad toning till min bil som går att ta av och sätta upp när man vill.

Dels har vi solaplexius-skivorna. Blir inte svarta utifrån och syns clips innifrån. Kostar 1550kr till dom 7 bakre rutorna.

Eller så har vi soyafilm. http://www.soyafilm.se/ Som ser ut som vanlig solfilm men går att ta av och montera hur många ggr man vill. Rutorna blir då svarta utifrån och det kommer dessutom att gå att hissa ner bakrutorna. Detta kostar endast 995kr för samma rutor..

Ganska enkelt val för min del..

* Studerande *
563 Inlägg
5 april 2012
Exemplaret (bilderna) är ett kundexemplar. Vet inte om vad personen använt för lens/kamera, men jag kan ta ett par bilder hur det ser ut på mitt fordon (anningen mörkare inifrån).  Sen struntade jag i att fästa "clipsen" (som ni ser på bilderna), för de sitter som berget oavsett.

Jag tog enbart solarplexius (kollade även in soyafilm) eftersom de hade erbjudande/rabattkod. Beställde för enbart 5 rutor (bakruta + sido dörrarna).

Men de håller väl sitt "motto" > Mörka utifrån, lätt tonade inifrån. Fungerar som ett par solglasögon, man ser ut men inte in.

* Studerande *
563 Inlägg
5 april 2012
Sen finns de ett flertal som testat både solarplexius & soyafilm här på garaget.org, använd bara sökfunktionen wink

Grafisk Designer
220 Inlägg
10 april 2012
Hade Solarplexus på 3 rutor i V70in innan, tyckte det
var ren skit faktiskt. Vet inte om dom är annorlunda nu
men innan så var de överdrivet tjocka skivor som var
lite halvtaskigt skurna och där kom även in damm mellan
rutan och plexiskivan. Monterade av det och kastade rättså
omgående hehe.

Har "proffstoning" på 5 av mina rutor nu, funderar på att
sätta soyafilm's avtagbara på mina 2 rutor fram.
Någon som har erfarenhet av detta? Hur blir det om man
ska montera av det innan tex besiktning, var kan man förvara
det så där inte kommer damm på plasten tex?

Tacksam för svar!
Mvh

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av
facebook.se/breakinnecksdaily

191 Inlägg
10 april 2012
Jag har beställt från solfilmskompaniet. Kommer hem i dagarna.  De sa själva att deras film var jättebra å lättmonterad smile nån som har erfarenhet av deras film?

254 Inlägg
13 maj 2012
fonziebear skrev:
Hade Solarplexus på 3 rutor i V70in innan, tyckte det
var ren skit faktiskt. Vet inte om dom är annorlunda nu
men innan så var de överdrivet tjocka skivor som var
lite halvtaskigt skurna och där kom även in damm mellan
rutan och plexiskivan. Monterade av det och kastade rättså
omgående hehe.

Har "proffstoning" på 5 av mina rutor nu, funderar på att
sätta soyafilm's avtagbara på mina 2 rutor fram.
Någon som har erfarenhet av detta? Hur blir det om man
ska montera av det innan tex besiktning, var kan man förvara
det så där inte kommer damm på plasten tex?

Tacksam för svar!
Mvh

Jag skulle säga att det är livsfarligt att sätta på Soyafilm på framrutorna, på kvällen lär sikten bli väldigt dålig då sikten är mycket dålig redan i dagsljus i denna film. Väldigt jobbigt och se igenom och att göra missuppfattningar om avstånd till andra bilar är inte bra vilket är rätt lätt tycker jag. Sen blir det aldrig fritt av bubblor, blir kanske det vid montering men dagen efter när solen lyst så släpper den i kanterna igen och det blir absolut inte snyggt och har "pundartoning" fram och proffs bak wink

Föreslår att proffs tona dina framrutor och skaffa extra rutor som du byter inför besiktning bara, inte så jobbigt och göra det 1 gång per år  wink Om du inte åker fast i flygande bes förstås big_smile

2 452 Inlägg
13 maj 2012
finns ju antec i sisjön ...för den som inte kan eller vågar göra det själv....antec har bra rabbater jag betalade för min proffstoning 2100kr med 5 års garanti....tänker mest på att man kanske blir sur om man misslyckas med färdigskuren film som det finns många som säljer.....har en film som är färdigskuren till en av bilarna o den kommer från göteborg o är allt annat än bra....o nej den kommer inte från biltema utan från postorederföretag som säljer sådant...

döden kommer tillbaka

66 Inlägg
14 maj 2012
Har inte läst alla inlägg men jag har tonad 100 tals rutor och tro de lr ej, men den bästa filmen för ett bra pris är Biltemas.. ( den i plastpacketet).

Och så använder jag en vanlig fönsterskrapa till stora ytor.. har en som ja kapat av så den inte e fullt så bred..

Med Biltemas toning så har ja aldrig haft problem med stora bakrutor mm och behöver nästan aldrig ens värma filmen för att den ska bli bra....

"My Saab Is Fantastic"

3 466 Inlägg
14 maj 2012
Jomppa skrev:
Har inte läst alla inlägg men jag har tonad 100 tals rutor och tro de lr ej, men den bästa filmen för ett bra pris är Biltemas.. ( den i plastpacketet).

Och så använder jag en vanlig fönsterskrapa till stora ytor.. har en som ja kapat av så den inte e fullt så bred..

Med Biltemas toning så har ja aldrig haft problem med stora bakrutor mm och behöver nästan aldrig ens värma filmen för att den ska bli bra....

Bara tonat volvo 740/940 och 855/v70? Eller har vi heeelt olika åsikt om vad som är "bra"? Värma hjälper inte på den toningen då de e metall-film.

66 Inlägg
14 maj 2012
Nae tonat typ alla volvo modeller, saabar chevor mercor mm..   Men för den allmäna "svensson hobby tonaren" så e de enligt MIN åsikt en lätt arbetad film ..

"My Saab Is Fantastic"

138 Inlägg
14 maj 2012
Jag beställde färdigskuret till min Golf 2 från Soyafilm.se och det är en film som man kan använda om och om igen..bra för olagliga sidorutor (har så mycket högtalare så byter inte rutor) 1500:- för 5 rutor.
Blir det dåligt,riv ner och börja om bara..smile

Läste inte andras inlägg...såg nu att soyafilm var med redan..smile
Senast redigerat av jankarl (14 maj 2012)

Grafisk Designer
220 Inlägg
14 maj 2012
alpis skrev:
Jag skulle säga att det är livsfarligt att sätta på Soyafilm på framrutorna, på kvällen lär sikten bli väldigt dålig då sikten är mycket dålig redan i dagsljus i denna film. Väldigt jobbigt och se igenom och att göra missuppfattningar om avstånd till andra bilar är inte bra vilket är rätt lätt tycker jag. Sen blir det aldrig fritt av bubblor, blir kanske det vid montering men dagen efter när solen lyst så släpper den i kanterna igen och det blir absolut inte snyggt och har "pundartoning" fram och proffs bak wink

Föreslår att proffs tona dina framrutor och skaffa extra rutor som du byter inför besiktning bara, inte så jobbigt och göra det 1 gång per år  wink Om du inte åker fast i flygande bes förstås big_smile

Okej smile Har hört mycket om att det blir så grumlig sikt, får nog bli att fixa ett par extra rutor på skroten och lämna in för proffstoning, kan ju vara värt att byta 1 gång om året som sagt. Såg att evofilm.se hade till framrutorna också men de är alldeles för mörka, tonad 80% & det hade lockat till flygande besiktning om något :p

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av
facebook.se/breakinnecksdaily

138 Inlägg
14 maj 2012
Stundande dag som man skrev här så blev det en flygande besiktning..hahahaha

254 Inlägg
14 maj 2012
Jomppa skrev:

Då har du inte använt BRA solfilm. Biltemas film saknar bra repskydd och form egenskaper. Ha den i solen i 2 år så lovar jag att den inte är i samma färg som den var när du monterade den. Den är jätte svår att jobba med och prasslig utav fan.

Såg i föregående inlägg att någon skrev att Biltemas film han monterat på sin bil har blivit ljusare med tiden, varför tror ni det ? För den bleks, mörkheten försvinner.

254 Inlägg
14 maj 2012
jankarl skrev:
Jag beställde färdigskuret till min Golf 2 från Soyafilm.se och det är en film som man kan använda om och om igen..bra för olagliga sidorutor (har så mycket högtalare så byter inte rutor) 1500:- för 5 rutor.
Blir det dåligt,riv ner och börja om bara..smile

Läste inte andras inlägg...såg nu att soyafilm var med redan..smile

Soyafilm är bra för dom som inte är krävande, men är man krävande så kan jag verkligen inte rekommendera Soyafilm.

Sedan kan du köpa samma film som Soyafilm säljer på biltema i rulle och skära ut själv, vilket jag antar Magnus gör som bedriver verksamheten. Jag tror inte han har en skrivare för de som kostar över 100 tusen:) Men det är bara vad jag tror big_smile

138 Inlägg
14 maj 2012
Du har säkert helt rätt alpis,jag är inte krävande men lat..smile 
Tyckte bara det var smidigt om man kunde ta bort det och sätta på igen eftersom man river bort vid besiktning och orkar inte byta rutor pga bilstereo.
Får prova kvaliteten nu efter att den flygande polisen har varit framme..smile

Sök