3238
Sök

VW Polo TDI 2009 9N motor dör vid start

5 721 Inlägg
Igår 19:35
#41
Kattkatt skrev:
Håller på och reflekterar lite medans jag bil lös studsar ned till lokala affären för att köpa mat och snus.
Och....
Lampan till DPF har aldrig någonsin lyst.
Och jag har lång pendlat i snart två å två år med den.
Har aldrig märkt av någon direkt rök från bilen heller.

Är inte det lite konstigt?

Helt normalt på en TDI med partikelfilter när den fungerar som den ska.


5 721 Inlägg
Igår 19:43
#42
Kattkatt skrev:
simlar skrev:
Om EGR-pluggningen blev helt fel så motorn kvävs av avgaser så kommer den inte starta, alternativt tända till och sen stanna då den kvävs av avgaser.

På några bilar där EGR-fastnat i öppet läge har jag tagit lös laddluftslangen närmst insugsspjället och på så sätt kunnat köra bilen en kort sträcka i låg hastighet.

Eftersom glödspiralen blinkar så kan du läsa felkoder och se vad den klagar över.
Har du inte kodat bort EGR efter pluggningen så kommer motorstyrdonet inte vara nöjd och sätta felkod.

Edit:
Lägg gärna upp bild på hur du pluggat EGR.
Vevhusventilationen ska inte pluggas!
EGR-röret är det du måste plugga.
Har du monterat tillbaka EGR-röret opluggat med borttagen ventil har du fullt avgasflöde in i insuget och då kommer motorn kvävas.

Jag har satt en bricka i det lilla smala röret, och sen gjort en platta till där EGR ventilen suttit.
Förstår du hur jag menar?

https://i.ibb.co/jGkQLJq/egrplugg.jpg https://i.ibb.co/jvQ68xF/IMG20250114122927.jpg

Är det riktigt?
Jag tog bort brickan till det lilla röret.
Är det röret till vevhusventilationen alltså förresten?
Hursomhelst, så lätt motorn för jävligt först och knackade när jag prövade starta den, och det kom rök från motorn, så stängde av igen.
Skulle visa en kompis och hur det lät och startade en andra gång, men då lät motorn som vanligt igen.
Kanske aningen hårdare, plus att det tar emot precis innan när jag försöker starta den.
Men kanske har att göra med att jag ändrade ytterligare lite på ÖD, då jag inte var helt nöjd med hur den stod.
Sen dog motorn nu efter kanske 30 sekunder helt tvärt.
Skillnad mot förut då den dog "långsamt" istället.

Jag står i valet och kvalet om jag ska sätta tillbaka EGR pluggen, eller om jag ska montera dit EGR så som den var från början.

Men jag börjar tappa hoppet om att det är EGR som gör att bilen dör.

Vad kan det vara i stället?
Dieselfilter?
Partikelfilter?

Jag håller på att beställa Partikelfilterrengörning, dieselfilter samt tempgivare nu.

Jag borde beställa kamremsats antar jag, men vet inte om det är någon ide än.

Röret du ringat in är EGR-röret som kommer upp från avgaskylaren.
Så där är det rätt pluggat i så fall.

Men eftersom du inte haft några problem innan pluggningen så hade jag skruvat tillbaka den som original.
Motorstyrdonet är missnöjt pga pluggningen när du inte kodat bort EGR så man vill ju helst utesluta det.
Pluggad EGR kommer även till slut förstöra partikelfiltret eftersom det hindrar regenereringen att fungera.


På min Skoda Praktik med BMS 1,4TDI PD så fick  jag bilen gratis pga trasig turbo. Axeln hade gått av så avgashjulet stod still men kompressorhjulet gick att snurra och gav då symptom att motorn startade men stannade efter en kort stund.


Skaffa vevaxellåsningsverktyget så du är helt hundra på att vevaxeln står helt rätt och ställ då in kamremmen helt rätt innan du kostar på en kamremssats.
På bilden med spännaren så ser man att spännaren är långt ifrån tillräckligt spänd och därför som motorn kuggat över.


88 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#43
Efter mycket läsande, så har jag sett att många som haft liknande problem att bilen stänger av sig,  då varit att det kommit luft i bränslet.
Kan tycka att det att det är lite blött på motorn på sina ställen.
Men svårt att se, för den läcker lite olja på sina ställen också.
Men jag ska åka till biltema och köpa slang idag och sen gå över alla slangarna.

Blir att ta tåget och buss då
Senast redigerat av Kattkatt (för 4 timmar sedan)

5 721 Inlägg
för 8 timmar sedan
#44
Kattkatt skrev:
Efter mycket läsande, så har jag sett att många som haft liknande problem att bilen stänger av sig,  då varit att det kommit luft i bränslet.
Kan tycka att det att det är lite blött på motorn på sina ställen.
Men svårt att se, för den läcker lite olja på sina ställen också.
Men jag ska åka till biltema och köpa slang idag och sen gå över alla slangarna.

Blir att ta tåget och buss då ?

Enda bränsleläckaget jag någonsin varit med om på dessa är slangen mellan tandempump och ena bränsleröret.
Ser du inte att det läcker bränsle så är det bortkastade pengar samt större risk för läckage i framtiden.
Bränslet i en PD blir väldigt varmt så kräver slangar av hög kvalitet om det ska hålla i längden.


88 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#45
simlar skrev:
Kattkatt skrev:
Efter mycket läsande, så har jag sett att många som haft liknande problem att bilen stänger av sig,  då varit att det kommit luft i bränslet.
Kan tycka att det att det är lite blött på motorn på sina ställen.
Men svårt att se, för den läcker lite olja på sina ställen också.
Men jag ska åka till biltema och köpa slang idag och sen gå över alla slangarna.

Blir att ta tåget och buss då ?

Enda bränsleläckaget jag någonsin varit med om på dessa är slangen mellan tandempump och ena bränsleröret.
Ser du inte att det läcker bränsle så är det bortkastade pengar samt större risk för läckage i framtiden.
Bränslet i en PD blir väldigt varmt så kräver slangar av hög kvalitet om det ska hålla i längden.

Jag vill börja med att skriva, att jag kom ut till bilen nu. Och nu kan jag knappt rubba motorn återigen.
Ända skillnaden är att jag tagit bort pluggen till vevhuset.
Det är precis som att något hänt under natten...
Eller efter att motorn dog igår.
Försökte starta den då, men då var det precis som att batteriet var slut igen. Så laddade batteriet under natten.
Jag hörde inget konstigt när motorn var igång heller.
Det kommer gnissel innefrån kåpan typ imellan varvet när jag försöker dra runt den.
Och den startar fortfarande.
Antagligen för att den inte orkar.
Den gick ju att starta lätt igår.
Jag förstår inte?
Nu är jag extra tacksam för förslag..

Sen angående bränsleslangarna.
Så du tror inte att det är luft som kommer in? Men Åååh....
Vad kan det vara då som gör att den dör?
Senast redigerat av Kattkatt (för 6 timmar sedan)

88 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#46
Här är en film på motorn, uppladdat på youtube

https://youtube.com/shorts/4dhKqTlxm-Y? … sWZX8-2_RX

Provade att starta motorn igen. Och nu går den mycket lättare och drar runt på starten.
Men den startar inte

6 193 Inlägg
för 5 timmar sedan
#47
Swirra inte så mycket med kameran! Håll kameran stilla!- Varför ta bilder på motorn när den inte är igång???
Varför har du oljestickan halvvägs uppe?
När du tidigare sagt att motorn inte går att vrida runt...vad försöker du vrider du runt motorn med??  När jag vrider runt motorn för hand på min Audi sätter jag en 24mm hylsa med 30cm arm på vevaxeln och drar runt. -Hur gör du?


88 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#48
simlar skrev:
Kattkatt skrev:
simlar skrev:
Om EGR-pluggningen blev helt fel så motorn kvävs av avgaser så kommer den inte starta, alternativt tända till och sen stanna då den kvävs av avgaser.

På några bilar där EGR-fastnat i öppet läge har jag tagit lös laddluftslangen närmst insugsspjället och på så sätt kunnat köra bilen en kort sträcka i låg hastighet.

Eftersom glödspiralen blinkar så kan du läsa felkoder och se vad den klagar över.
Har du inte kodat bort EGR efter pluggningen så kommer motorstyrdonet inte vara nöjd och sätta felkod.

Edit:
Lägg gärna upp bild på hur du pluggat EGR.
Vevhusventilationen ska inte pluggas!
EGR-röret är det du måste plugga.
Har du monterat tillbaka EGR-röret opluggat med borttagen ventil har du fullt avgasflöde in i insuget och då kommer motorn kvävas.

Jag har satt en bricka i det lilla smala röret, och sen gjort en platta till där EGR ventilen suttit.
Förstår du hur jag menar?

https://i.ibb.co/jGkQLJq/egrplugg.jpg https://i.ibb.co/jvQ68xF/IMG20250114122927.jpg

Är det riktigt?
Jag tog bort brickan till det lilla röret.
Är det röret till vevhusventilationen alltså förresten?
Hursomhelst, så lätt motorn för jävligt först och knackade när jag prövade starta den, och det kom rök från motorn, så stängde av igen.
Skulle visa en kompis och hur det lät och startade en andra gång, men då lät motorn som vanligt igen.
Kanske aningen hårdare, plus att det tar emot precis innan när jag försöker starta den.
Men kanske har att göra med att jag ändrade ytterligare lite på ÖD, då jag inte var helt nöjd med hur den stod.
Sen dog motorn nu efter kanske 30 sekunder helt tvärt.
Skillnad mot förut då den dog "långsamt" istället.

Jag står i valet och kvalet om jag ska sätta tillbaka EGR pluggen, eller om jag ska montera dit EGR så som den var från början.

Men jag börjar tappa hoppet om att det är EGR som gör att bilen dör.

Vad kan det vara i stället?
Dieselfilter?
Partikelfilter?

Jag håller på att beställa Partikelfilterrengörning, dieselfilter samt tempgivare nu.

Jag borde beställa kamremsats antar jag, men vet inte om det är någon ide än.

På min Skoda Praktik med BMS 1,4TDI PD så fick  jag bilen gratis pga trasig turbo. Axeln hade gått av så avgashjulet stod still men kompressorhjulet gick att snurra och gav då symptom att motorn startade men stannade efter en kort stund.


.

Denna kommentaren!
Om det nu inte är trasiga bränsleslangar, så kanske detta är en god kandidat????

Nu startar inte bilen alls dock.
Och igår, så tömde jag ur bränslefiltret i en petflaska för att se om det kom smuts eller vatten ur det.
Kan det ha ett samband med att den inte startar nu?
Luft i systemet tex?
Men om jag förstått det rätt, så ska det vara ett självavluftande system?

88 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#49
jaka54 skrev:
Swirra inte så mycket med kameran! Håll kameran stilla!- Varför ta bilder på motorn när den inte är igång???
Varför har du oljestickan halvvägs uppe?
När du tidigare sagt att motorn inte går att vrida runt...vad försöker du vrider du runt motorn med??  När jag vrider runt motorn för hand på min Audi sätter jag en 24mm hylsa med 30cm arm på vevaxeln och drar runt. -Hur gör du?

Haha Swirra är ett nytt ord för mig.
Ne men jag hajjar, jag försöker väll filma lite från olika vinklar för att ge en rättvis översikt.
Oljestickan är trasig, därav ser den ut att vara halvvägs uppe.

Men som du säger, som jag inte förstår.
Till en början gick motorn inte att dra runt framåt
Så jag backade motorn och upptäckte att den kuggat över och att spännaren var "lös"
Så jag ställde ÖD och spände spännaren.
Då gick motorn att dra runt, för hand, och jag drog runt den på precis det sättet du förklarar här med samma storlek på hylsa och spärrhandtag.
Då kunde jag starta motorn men den knackade högt, och den dog efter någon minut,
Så jag pluggade EGR för att det kanske hade något med saken att göra.
Men motorn dog fortfarande efter någon minut. Fast nu lät den bra och knackade inget.
Så jag tog bort pluggen från det lilla röret på EGR, för jag visste inte om jag hade gjort rätt, samt tog bort ena givaren till partikelfiltret, för att jag tänkte att det kanske var partikelfiltret som var täppt.
Och där har jag ingen aning om vad jag håller på med, för jag vet inte hur allt hänger ihop.
Startade motorn iallafall. Men då dog motorn rätt tvärt efter några sekunder. Men den lät inget konstigt eller hade något illa knackande
Jag tyckte den var lite tung nu att dra runt mot vad den varit tidigare efter att jag ställde ÖD, och den gick inte att dra runt på starten längre, precis att batteriet var slut.
Så lät bilen stå under natten för att ladda batteriet, ifall det var därför den inte gick att starta.
När jag kom ut i morse så gick motorn knappt att dra runt för hand över huvudtaget, och gnisslade imellanåt.
Och först gick den inte att dra runt på starten, men efter att ha kopplat till ett extra batteri, så gick den att dra runt på starten, och går nu mycket lättare att dra runt för hand.
Men nu startar den däremot inte, vilket den har gjort lätt förut (När det gått runt)
Detta är kort förklarat

6 193 Inlägg
för 3 timmar sedan
#50
Det här är en j...rörig tråd!
Först måste du kolla att kamremmen står rätt...det har vi inte fått reda på ännu.
Motorn går väl inte att starta med trasig oljesticka?! Den måste vara helt nersucken så att det är tätt! -Så är det på min bil i alla fall.
Kan du lägga ut en video på hur det låter när du (försöker) starta motorn?
Senast redigerat av jaka54 (för 3 timmar sedan)


Diagnostekniker
2 798 Inlägg
för 3 timmar sedan
#51
1. Backa aldrig en motor.

2. Remsträckare ska inte justeras eller lossas i efterhand.
Indikatorn är endast där för att ställas efter temperatur vid montering.
Pinnen svajar fram och tillbaka när motorn dras runt och visar således bara ?rätt? i ett visst läge.

3. Markeringen på vibbdämparen behöver inte stämma, man måste tyvärr kontrollera öd-markeringen på vevaxeldrevet.

4. Knackar motorn = misständningar.
Kan bero på att du har luft i bränslesystemet eller att remmen kuggat.
Vi behöver därför vara helt jävla 100 på att remmen inte har kuggat.
Kan vara så enkelt att en spridare har gett sig vilket orsakar ett tryckfall i fuelrailen = bil startar ej/svårstartad/misständer.

Detta förklarar inte varför den skulle vara tungdragen IBLAND.
Dieslar brukar däremot vara rätt så tungdragna.

Film på ett startförsök, tack. big_smile

*orkar inte läsa igenom hela tråden, utan utgår ifrån dina senaste inlägg.
Senast redigerat av Jesper328 (för 3 timmar sedan)

Up the RA

88 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#52
Nu är EGR monterad tillbaka.
ÖD ställd.
Spännaren spänd.
Bränslesystem kollad efter luft.
Givare monterad tillbaka på DPF.

Bifogar video på uppstart.
https://youtube.com/shorts/qf8Z63sXfNM? … FHOilq2IhW

Den dör fortfarande....

88 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#53
Jesper328 skrev:
1. Backa aldrig en motor.

2. Remsträckare ska inte justeras eller lossas i efterhand.
Indikatorn är endast där för att ställas efter temperatur vid montering.
Pinnen svajar fram och tillbaka när motorn dras runt och visar således bara ?rätt? i ett visst läge.

3. Markeringen på vibbdämparen behöver inte stämma, man måste tyvärr kontrollera öd-markeringen på vevaxeldrevet.

4. Knackar motorn = misständningar.
Kan bero på att du har luft i bränslesystemet eller att remmen kuggat.
Vi behöver därför vara helt jävla 100 på att remmen inte har kuggat.
Kan vara så enkelt att en spridare har gett sig vilket orsakar ett tryckfall i fuelrailen = bil startar ej/svårstartad/misständer.

Detta förklarar inte varför den skulle vara tungdragen IBLAND.
Dieslar brukar däremot vara rätt så tungdragna.

Film på ett startförsök, tack. big_smile

*orkar inte läsa igenom hela tråden, utan utgår ifrån dina senaste inlägg.

Kanon inlägg från dig <3

Kolla inlägget innan detta för video på uppstart

88 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#54
jaka54 skrev:
Det här är en j...rörig tråd!
Först måste du kolla att kamremmen står rätt...det har vi inte fått reda på ännu.
Motorn går väl inte att starta med trasig oljesticka?! Den måste vara helt nersucken så att det är tätt! -Så är det på min bil i alla fall.
Kan du lägga ut en video på hur det låter när du (försöker) starta motorn?

Rörig är underdrivet tillochmed.
Men det är som jag försökt förklara, att problemen har vandrat under trådens gång.
Och i stället för att starta nya trådar, så har jag försökt hålla denna så aktuell och uppdaterad som möjligt, samtidigt som jag ber om hjälp och råd.
I efterhand så var det nog inte en av mina bästa ideer och kanske skulle haft en tråd för varje aktuellt problem.
Men jag har alltså ingen aning om vad jag håller på med, och försöker göra det bästa med vad jag har och kan, och ber om ursäkt för att tråden är rörig.

Ny video finns två inlägg upp.


Sök