Har ni några tips på vad man ska ha på bakrutan innan man krymper filmen? Alltså så att filmen inte fastnar mot rutan så mycket medan man krymper? Verkar ha en tendens att fastna lite väl mycket med bara vatten/diskmedel när det är mycket som behöver krympas
Biltema har ju en dyrare film som är en flerlagers metallfilm, funkar helt ok men den känns lite tunnare/mer ömtålig än proffsfilm, har dock bara Johnson-film att jämföra med än så länge..
Det finns olika metoder man kan använda. Man kan använda som någon sa barnpuder, detta är dock den svåraste tekniken.
Sedan finns det även torr-metoden och våt-metoden. Det finns även Plexus plastic-metod som man kan använda sig av.
Finns även tvål-metod, det finns väldigt många så att säga... men oavsett vilken du väljer så kommer du aldrig att lycka med krympingen på första försöken, det kommer bli många meter till papperskorgen innan du får kräm på det
hehe det ligger redan en del film i papperskorgen sidorutorna brukar bli bra men har lite kvar att lära när det gäller bakrutor, känns surt när man sabbar en film som kostar 200kr metern
Ja jag såg någon som la en tvål i en trasa, strök över rutan och sen lät det torka, hade tänkt testa den metoden nästa gång
Kan rekommendera medlet som proffsen använder: http://www.soyafilm.se/category.html?category_id=164 Användning av en solfilm av hög kvalitet sk. proffs solfilm underlättar mycket. Liten snabbgenomgång: På bakrutor som skall formas lägger du på Plexus-medlet så att det blir en hal yta. Sedan drar du med en fuktad trasa i mitten av rutan och i vänster och högerkant, det blir då en "H" formation. H formationen gör att du fixerar solfilmen endast där. Sedan är det bara att värma på solfilmen ifrån mitten och uppåt och mitten och neråt. Finns många youtube-klipp med installationstips med formning av böjda rutor mm
Har ni några tips på vad man ska ha på bakrutan innan man krymper filmen? Alltså så att filmen inte fastnar mot rutan så mycket medan man krymper? Verkar ha en tendens att fastna lite väl mycket med bara vatten/diskmedel när det är mycket som behöver krympas
Biltema har ju en dyrare film som är en flerlagers metallfilm, funkar helt ok men den känns lite tunnare/mer ömtålig än proffsfilm, har dock bara Johnson-film att jämföra med än så länge..
Det finns olika metoder man kan använda. Man kan använda som någon sa barnpuder, detta är dock den svåraste tekniken.
Sedan finns det även torr-metoden och våt-metoden. Det finns även Plexus plastic-metod som man kan använda sig av.
Finns även tvål-metod, det finns väldigt många så att säga... men oavsett vilken du väljer så kommer du aldrig att lycka med krympingen på första försöken, det kommer bli många meter till papperskorgen innan du får kräm på det
hehe det ligger redan en del film i papperskorgen sidorutorna brukar bli bra men har lite kvar att lära när det gäller bakrutor, känns surt när man sabbar en film som kostar 200kr metern
Ja jag såg någon som la en tvål i en trasa, strök över rutan och sen lät det torka, hade tänkt testa den metoden nästa gång
Kom ihåg att Biltema och annan skräp film går ej att krympa!
den dyrare filmen går faktiskt ganska bra att krympa, funkar att öva med iaf (: Men det märks skillnad mot proffsfilm, fick intrycket att limmet inte va riktigt lika bra som på "riktiga" filmer
någon som tonat en bmw e90 och vet om man kan mecka bort hatthyllan på nått smidigt sätt? annars måste jag fixa lite bättre verktyg så man kommer åt längst in
blev iaf nöjd med sidorna, för att vara första gången jag tonar (:
80% toning
att vara utomhus är ju inte så smart egentligen, lätt att det blåser smuts på rutorna som ger små prickar
den dyrare filmen går faktiskt ganska bra att krympa, funkar att öva med iaf (: Men det märks skillnad mot proffsfilm, fick intrycket att limmet inte va riktigt lika bra som på "riktiga" filmer
Bakrutan på min Taunus har jag massa små värmeslingor (vågrät), är det bara att sätta på det som det är eller måste jag skära ut varje slinga i solfilmen? Tänkte om det blir bubblor om man har värmen på där.
Bakrutan på min Taunus har jag massa små värmeslingor (vågrät), är det bara att sätta på det som det är eller måste jag skära ut varje slinga i solfilmen? Tänkte om det blir bubblor om man har värmen på där.
Blev precis klar med toningen på min bil! Så gå gärna in och kolla på resultatet, använde mig av biltemas film och det fungera sketa bra ! Bäcksvart i bak på bilen ! Första gången jag gjorde också så det blev ju hur bra som helst och billigt ! ^^
Någon som kan svara på en fundering gällande silvrig solfilm (eller annat alternativ) som även ger insynsskydd kvällstid? Har pratat med en del firmor och enligt info jag har fått så ger silvrig solfilm inte insynsskydd kvällstid. Min tanke är i detta fallet inte att ha det på bilen, utan som insynsskydd på balkongen hemma.
Någon som kan svara på en fundering gällande silvrig solfilm (eller annat alternativ) som även ger insynsskydd kvällstid? Har pratat med en del firmor och enligt info jag har fått så ger silvrig solfilm inte insynsskydd kvällstid. Min tanke är i detta fallet inte att ha det på bilen, utan som insynsskydd på balkongen hemma.
en kompis till mig hade "kromad film" såg riktigt bra ut och det var inte allt för mörkt i bilen (vet ej %) men det borde ju fungera på samma sätt som fönsterrutor som bilruta? Vet att fallqvistsglas här i Karlskoga gör toning på vanliga fönsterrutor så fråga efter liknande film hos din glasmästare samt om de kan beställa in en "starkare" film.
Det beror ju helt klart på märke!
Vissa filmer har den effekten att den inte ser ut som silver kvällstid, den ser då ut som vanlig svart toning, vissa behåller den silvriga effekten även på kvällstid, så jag säger att det beror helt på fabrikat.
Om det är insynsskydd du är ute efter så passar väl en frostad film ett bra val? Dvs om det inte är rutor du vill kunna se ut genom. Många glas-balkonger har frostad film ifrån marknivå upp till 120cm i höjd. Det blir insynsskyddat dygnet runt och ger ett snyggt utseende.
Har hört ang solfilm på fönsterrutor till hus/lgh. Skulle sätta dit det på en polares fönster på hans hus, men då sa dom att man måste ha ngn speciell film, inte vanlig solfilm. För har man vanlig solfilm så finns risken att rutan spräcks, varför vet jag inte. Om det blir andra spänningar i glaset med "riktig" fastighetsfilm jämfört med solfilm. Till historien hör också att han hade treglas energifönster. Ngn här som har ett bra svar på det så man blir klokare, för i min värld bör det funka med vanlig solfilm också
MVH
Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda