3253
Sök

usa beställning? några extra avgifter som är bra att känna till?`

400 Inlägg
29 mars 2008
K4F skrev:
tjaa putte.!

jag har inte bestämt sida ännu. men det är kicker saker jag ska köpa så jag går lite efter vad olika sidor har och så. sen får vi väl se vad det blir förnågon. det ända jag har hunnit se är att det skiljer sig inte så mycket från sida o sida, det ända som skiljer sig är slutpriset i så fall.. men om jag ska beställa så blir det inte före 2 veckor.ska hämta min nya bil och så innan så måste kolla och passa in allt så man inte köper fel..

MVH:K4F

Okej, jag är lite smått sugen jag med nämligen...ska kolla runt lite...

Ride Like You´ve Never Been Hurt

83 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
okej,. det låter ju bra. vad hade du tänkt dig då?

1 050 Inlägg
30 mars 2008
Ha även i åtanke att vid massbeställningar (mkt stora pkt) så har tullen ännu större anledning att kolla tulldeklaration,mm. De vet hur det går till. big_smile Risken minimeras ju färre pkt det är.

Om man sedan är flera som beställer tillsammans, betänk då att det endast är EN person som mottager hela försändelsen. Hur vet du att den personen verkligen är att lita på? Han kanske vill ha dina grejor med. Då kan man inte gärna gå till fabror polisen & säga som det är. Hej Hopp!! big_smile
Senast redigerat av E-30 (30 mars 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
30 mars 2008
Alltså..  Detta ha ju vart uppe massvis med gånger.

Det du handlat + frakt tar du lämpligen reda på vad det blir INNAN du beställer.
Sedan blir det 1,5% tullavgift och 25% moms på den totala summan, ev tar fraktbolaget en mindre summa i "arvode" för att sköta tullning etc med. Det är inte lätt att räkna ut exakt summa men jag beställde mig 4 fälgar för några dagar sedan och enligt en snabb uträkning blir det totala priset ca 10:- per dollar. Dvs om det man köpt inkl frakt kostar $250 blir den totala kostnaden runt 2500:- när allt är hemma.

Edit; handlar det om STORA sändningar till en privatperson räkna med mer koll från tullen och att risken för trubbel ökar. Rekommenderar att alla papper verkligen är i ordning och att det INTE fuskas för då finns det risk att det blir ett satans väsen. Personligen dissar jag allt vad förmedlingsfirmor och gruppköp är och beställer själv istället. Det är mycket enklare och inga andra är inblandade ifall det bråkar, vilket det verkligen KAN göra. Ett paket jag köpte tog tre månader på sig att komma fram, det visade sig att det åkt t.o.r USA innan det kom hit igen och då vart tullen misstänksam osv osv...
Senast redigerat av MrTurbo (30 mars 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

1 050 Inlägg
30 mars 2008
MrTurbo skrev:

Det du handlat + frakt tar du lämpligen reda på vad det blir INNAN du beställer.
Sedan blir det 1,5% tullavgift och 25% moms på den totala summan, ev tar fraktbolaget en mindre summa i "arvode" för att sköta tullning etc med. Det är inte lätt att räkna ut exakt summa men jag beställde mig 4 fälgar för några dagar sedan och enligt en snabb uträkning blir det totala priset ca 10:- per dollar. Dvs om det man köpt inkl frakt kostar $250 blir den totala kostnaden runt 2500:- när allt är hemma.

Edit; handlar det om STORA sändningar till en privatperson räkna med mer koll från tullen och att risken för trubbel ökar. Rekommenderar att alla papper verkligen är i ordning och att det INTE fuskas för då finns det risk att det blir ett satans väsen. Personligen dissar jag allt vad förmedlingsfirmor och gruppköp är och beställer själv istället. Det är mycket enklare och inga andra är inblandade ifall det bråkar, vilket det verkligen KAN göra. Ett paket jag köpte tog tre månader på sig att komma fram, det visade sig att det åkt t.o.r USA innan det kom hit igen och då vart tullen misstänksam osv osv...

Har du beställt fälgar från USA? då bör ju bara frakten ha kostat minst: 4-500 Dollar? Kan det bli någon vinst då? big_smile

transportkonsult
284 Inlägg
30 mars 2008
E-30 skrev:
K4F skrev:
såå ni menar att rätt om det kostar 50% under det och beställa så går man förlust med alla tullavgifter och moms och skit,. det låter ju helt rubbat. finns det inte något sätt att komma undan skatter och momser..

MVH: K4F

Vad jag menar är följande: Om du t,ex beställer varor från USA värda 3000:- och att dessa varor skickas som free gift (gåva) med värdebeloppet angivet på paketet, då får du dra av 500:- (gåvovärde) de återstående 2.500:- måste du betala både Svensk tull och moms. Även fraktkostnaden från USA måste momredovisas med +25%

Se till att säljaren skickar varan tulldeklarerad som: Used Electronics, samt låga värdebelopp Max $50.00 USD. Annars blir det förlustaffär. big_smile

Var ifrån har du fått att man går minus på att betala tull och moms? Du kommer ju oftast undan billigare ändå.
Btw ja du kan spara grymt på att handla fälgar mm från usa.

Bottles are for babys. Real men get blown.

1 050 Inlägg
30 mars 2008
Hampusd skrev:
E-30 skrev:
K4F skrev:
såå ni menar att rätt om det kostar 50% under det och beställa så går man förlust med alla tullavgifter och moms och skit,. det låter ju helt rubbat. finns det inte något sätt att komma undan skatter och momser..

MVH: K4F

Vad jag menar är följande: Om du t,ex beställer varor från USA värda 3000:- och att dessa varor skickas som free gift (gåva) med värdebeloppet angivet på paketet, då får du dra av 500:- (gåvovärde) de återstående 2.500:- måste du betala både Svensk tull och moms. Även fraktkostnaden från USA måste momredovisas med +25%

Se till att säljaren skickar varan tulldeklarerad som: Used Electronics, samt låga värdebelopp Max $50.00 USD. Annars blir det förlustaffär. big_smile

Var ifrån har du fått att man går minus på att betala tull och moms? Du kommer ju oftast undan billigare ändå.

Hehe...sparar jag på att betala +25% i moms samt tullavgift,mm?? Hur får Du ihop detta?

Team Autohifi!
865 Inlägg
30 mars 2008
Stereo prylar är tullen 6.5% på.......Även på den frakt som blir:( sen är det 25% moms på hela summan

transportkonsult
284 Inlägg
30 mars 2008
E-30 skrev:
Hampusd skrev:
E-30 skrev:

Hehe...sparar jag på att betala +25% i moms samt tullavgift,mm?? Hur får Du ihop detta?

Fortfarande så är det oftast billigare än i sverige. Just då dollar kursen är så låg.

Bottles are for babys. Real men get blown.

1 050 Inlägg
30 mars 2008
Det skulle vara av stort intresse att få höra HUR man kan spara på att beställa 4st tunga fälgar från andra sidan pölen? Frakten bör ju kosta minst $400.00 US Dollar = 2,400:- (endast fraktavgift) Ska det bli någon vinst över då, så bör väl fälgarna kosta Max 10:-stycket. big_smile

EDIT: Dessa 2.400:- räcker inte, det tillkommer även moms på frakten med +25% = 600:- (Totalt 3000:-)
Senast redigerat av E-30 (30 mars 2008)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
30 mars 2008
E-30 skrev:
MrTurbo skrev:

Har du beställt fälgar från USA? då bör ju bara frakten ha kostat minst: 4-500 Dollar? Kan det bli någon vinst då? big_smile

Försök hitta fyra nya 17x9" Bullitfälgar med bulton-passning (inga spacers etc) på en Mustang -67 för under 10k (totalt!!!)  i Sverige. tongue

Bild; http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/25979c85d_3.jpg

Edit; eftersom fälgarna inte ens SÄLJS i Sverige kan du ju förklara hur det skulle bli billigare att låta en firma ta hem dem hit och sedan betala dem samma pengar + det de skall tjäna på det...

644 Inlägg
30 mars 2008
En bekant tog hem 4 fälgar med med däck från USA,kostade ca 10000:- att köpa här,han hade dom hemma från USA för ca 6000:-,så visst blir det billigare..

Bjustarzan
30 mars 2008
fälgar och sådana prylar är skit billigt i usa du kan tex köpa ford racing 17" fälgar för under 1000kr st orginal fälgar inga kopior .och det är det samma till alla märken billigt
och frakten ca 1000kr för fyra fälgar med däck på båt och det är billigt
kan ju jämföra här i sverige för likvärdig produkt och då snackar vi inga jävla skräp kopior som det finns så mycket av på marknaden:cool:

Better than God \o/
1 883 Inlägg
30 mars 2008
Jag betalade btw $350 för flygfrakt. Hade kunnat komma billigare undan med båt men då kan det ta mellan 4 & 20 veckor innan de kommer fram typ.  smile

1 050 Inlägg
30 mars 2008
Bjustarzan skrev:
fälgar och sådana prylar är skit billigt i usa du kan tex köpa ford racing 17" fälgar för under 1000kr st orginal fälgar inga kopior .och det är det samma till alla märken billigt
och frakten ca 1000kr för fyra fälgar med däck på båt och det är billigt
kan ju jämföra här i sverige för likvärdig produkt och då snackar vi inga jävla skräp kopior som det finns så mycket av på marknaden:cool:

Ska det löna sig med skeppning via fartyg över Atlanten, så bör man nog beställa minst en eller två containrar fulla med fälgar. Tvivlar på att fraktkostnaden begränsar sig till 1000:- för fyra st fälgar som bör väga 15 kg stycket. (totalt 60kg) big_smile

Bjustarzan
30 mars 2008
jo båten kan ju slira fast på pölen ibland men när jag bestälde batterier från usa tog det ca 4 veckor med fiske skutan jag har egen adress i usa som jag skickar till sedan tar frakt bolaget hand om varorna funkar skita bra kola upp det på nätet jet carrier norsk frakt firma och sen så blir momsen billigare dom har ju 12% tror jag det var.cool

Better than God \o/
1 883 Inlägg
30 mars 2008
E-30 skrev:
Ska det löna sig med skeppning via fartyg över Atlanten, så bör man nog beställa minst en eller två containrar fulla med fälgar. Tvivlar på att fraktkostnaden begränsar sig till 1000:- för fyra st fälgar som bör väga 15 kg stycket. (totalt 60kg) big_smile

Läste du mina svar ovan eller ignorerar du bara för att det visade sig att du hade fel?

Bjustarzan
30 mars 2008
okej en besser visser du kan skicka ca 500 kilo för under 1000kr sug på den du så en biggblock motor för ca 1000kr över pölen ja det är ju jätte dyrt.big_smile

1 050 Inlägg
30 mars 2008
Pellefax skrev:
En bekant tog hem 4 fälgar med med däck från USA,kostade ca 10000:- att köpa här,han hade dom hemma från USA för ca 6000:-,så visst blir det billigare..

Han betalade alltså 6000:- för fyra st fälgar inkl däck och frakt? Om vi då räknar bort frakten (Lågt räknat -1500:- Då är det 4500:-kvar? För vilket han fått både fälgar och däck samt montering & balansering? Detta borde innebära ett stycke pris per hjul med: 1.125:-? Knappast troligt tongue (sagor)

644 Inlägg
30 mars 2008
E-30 skrev:
Pellefax skrev:

Han betalade alltså 6000:- för fyra st fälgar inkl däck och frakt? Om vi då räknar bort frakten (Lågt räknat -1500:- Då är det 4500:-kvar? För vilket han fått både fälgar och däck samt montering & balansering? Detta borde innebära ett stycke pris per hjul med: 1.125:-? Knappast troligt tongue (sagor)

Det var vad det kostade,men kan du inte inse att du har fel är det ingen ide att fortsätta diskussionen,du fattar ju uppenbarligen inget ändå....   roll

Sök