3915
Sök

Tecken på att mätaren är backad?

37 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
har köpt en ford probe -93, Börjar misstänka att allt inte är som det ska. Bilen är en tysklandsimport (i sverige sen -02) och har hittat en servicelapp i motorrummet (på norsk) från mekonomen. Bilen har enligt mätaren gått 18600mil. Enligt servicelappen byttes en rem vid 26000 mil. Känns som en nitlott...

Jag behöver tips på fler sätt att kolla om mätaren är mixtrad med!! MVH Fredrik

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 mars 2008
En duktig "fifflare" lämna inga eller obetydliga spår. Men hela mätaren kan vara utbytt också.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

165 Inlägg
28 mars 2008
Det är väldigt svårt att få reda på om den är backad när det är import..Du kanske kan ta kontakt med Ford och ge dom chassi nummer..och på så sätt se olika serivcar och så..Det kan man göra med toyota bilar ibland.

Hade det varit nyare kunde du ha tittat på slitage på typ stolar och ratt.
Men efter 18,000mil kan sådant vara ganska slitet ändå så..Det går inte saken lättare..

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 mars 2008
Vet inte om detta gäller alla bilar, men för många Volvo är det såhär..

Original är "100-meters-rullen" vit på trippmätaren. Byter man instrumentet så är den röd (om en riktig verkstad byter den då), för att visa att den är bytt.

Detta är lite lurigare när dom bytte till digitala trippmätare, men de lite äldre har så iaf.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

812 Inlägg
28 mars 2008
du kan beställa gamla besiktningspapper av bilprovningen

Teddan
2 495 Inlägg
28 mars 2008
När jag backar/skruvar fram mätare så lämnas inget spår någonstans i mätarhuset eller styrboxen.

Nu backar jag nästan aldrig bilar längre då jag inte har tid eller behöver dom pengarna, men ibland får man ju vara lite hjälpsam mot polarna om dom har kört för långt med sina bilar wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 079 Inlägg
28 mars 2008
r-ted skrev:
När jag backar/skruvar fram mätare så lämnas inget spår någonstans i mätarhuset eller styrboxen.

Nu backar jag nästan aldrig bilar längre då jag inte har tid eller behöver dom pengarna, men ibland får man ju vara lite hjälpsam mot polarna om dom har kört för långt med sina bilar wink

Det är idioter som du som förstör för alla andra mad

Teddan
2 495 Inlägg
28 mars 2008
Syst3m skrev:
r-ted skrev:

Det är idioter som du som förstör för alla andra mad

jasså tycker du det ?????

Jag kan ju säga att jag har dragit in en och annan krona på "mätarjustering" , sen om det är rätt eller fel kan jag inte svara på.

du dömmer väll inte dom som står på systembolaget och säljer sprit till folk som sedan dödar eller misshandlar någon på fyllan ???

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 mars 2008
r-ted skrev:
du dömmer väll inte dom som står på systembolaget och säljer sprit till folk som sedan dödar eller misshandlar någon på fyllan ???

Förklara gärna lite mer hur du jämför mätarbackning med spritförsäljning.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Turbocharged
421 Inlägg
28 mars 2008
r-ted skrev:

Haha det måste vara tidernas sämsta jämförelse big_smile

Jävligt synd att ingen som har köpt bil av dig har upptäckt det och polisanmält dig för bedrägeri, det förtjänar du.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

281 Inlägg
28 mars 2008
Innox skrev:
r-ted skrev:

Jävligt synd att ingen som har köpt bil av dig har upptäckt det och polisanmält dig för bedrägeri, det förtjänar du.

håller med för jävligt beteende..Tyckte faktiskt r-ted hade bra åsikter här på forumet och verkade vara en reko kille men oj så fel man hade...

/Deki

147 Inlägg
28 mars 2008
r-Ted,,du har tur som inte har sålt någon bil till mej!för jag hadde kommit tillbaka till dej ;

Audi S4

8 156 Inlägg
28 mars 2008
R-ted, Eftersom du inte uppmanat till brott eller något liknande så kan jag inte ge dig annat än en avhyvling. Tycker att du ska skämmas. När man langar sprit så är ju iaf alla inblandade väl medvetna om att det inte är lagligt. Men om man backar en mätare på en bil bara för att tjäna pengar så är det en helt annan sak. Då är det bedrägeri.
Nu antar jag att du bara backat mätaren några tusen mil, eftersom Sveriges besiktningsprotokoll är ganska så avslöjande annars. Men ändå.
Man ska kunna lita på mätaren.
Shame on you!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
28 mars 2008
_deki_ skrev:
Innox skrev:
r-ted skrev:

håller med för jävligt beteende..Tyckte faktiskt r-ted hade bra åsikter här på forumet och verkade vara en reko kille men oj så fel man hade...

Varför är jag inte förvånad?!
Lika genomrutten från början till slut. Varför känner jag på mig att det även rör sig om skattefiffel och annat j-la skumrask.. fler än en gång har det ju antydits.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

53 Inlägg
28 mars 2008
håller med ovanstående.. Fy skäms asså R-Ted..detta luktar skit långa vägar..:mad

fy fan asså..Gör mig så förbannad

Sensitive Guy

Varningar. 36
1 200 Inlägg
28 mars 2008
Mest mil på mätarn vinner väl? Eller?

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

3 235 Inlägg
28 mars 2008
Riven skrev:
har köpt en ford probe -93, Börjar misstänka att allt inte är som det ska. Bilen är en tysklandsimport (i sverige sen -02) och har hittat en servicelapp i motorrummet (på norsk) från mekonomen. Bilen har enligt mätaren gått 18600mil. Enligt servicelappen byttes en rem vid 26000 mil. Känns som en nitlott...

Jag behöver tips på fler sätt att kolla om mätaren är mixtrad med!! MVH Fredrik

Du kan ju ringa Mekonomen och be de kolla i registret ifall de har andra servicar på den bilen.
Eller också ringa till myndigheten i Norge som utför besiktning, (periodisk EU-kontroll heter det på norska) och be de om bilens historik.

blacken
28 mars 2008
jonesono skrev:
_deki_ skrev:
Innox skrev:

Lika genomrutten från början till slut. Varför känner jag på mig att det även rör sig om skattefiffel och annat j-la skumrask.. fler än en gång har det ju antydits.

Må så vara att det kan lämnas lite moraliska aspekter på ett sådant förfaringssätt, "men den som är utan skuld må kasta den första stenen"

8 883 Inlägg
28 mars 2008
blacken skrev:
jonesono skrev:
_deki_ skrev:

Må så vara att det kan lämnas lite moraliska aspekter på ett sådant förfaringssätt, "men den som är utan skuld må kasta den första stenen"

Då börjar jag med att kasta den första stenen då.....
Skruvade mätare är och förblir bedrägeri.
Fattar inte hur man helt medvetet kan gå in för att lura folk och sedan vara så j-a dum att man skriver att man gjort det "förut" men inte nu längre, jo tjena.

Fotograf på tierpidag.se

- It's a family thing!
38 Inlägg
28 mars 2008
Hamilton skrev:
Då börjar jag med att kasta den första stenen då.....
Skruvade mätare är och förblir bedrägeri.
Fattar inte hur man helt medvetet kan gå in för att lura folk och sedan vara så j-a dum att man skriver att man gjort det "förut" men inte nu längre, jo tjena.

Instämmer med föregående talare.

Hederlighet och hög moral är någonting som ska eftersträvas.
Hur fasen skulle man kunna sova gott om natten annars?

ÖREBRO STREET MEET #1 - 2008
450 bilar och 2500 besökare - WOW! :)

Sök