3125
Sök

Startmotorn går hela tiden!! Nytt "problem"

956 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
Satte i mitt batteri ibilen idag som stått hela vintern(inomhus) för o testa om bilen starta. De var inte mkt ström kvar men testa iallfall. Motorn gick runt o trodde den skulle starta. Men startmotorn blev bara svagare o svagare. Så då vred jag av nyckeln o tog ur den. Men startmotorn gick runt endå fast nyckeln inte var i. Fick slänga mej ut ur bilen o dra ur batteriet. Va kan ha hänt? O vad ska man göra? Laddar batteriet fullt nu tills imorgon så ska testa då. Är de farligt o testa eller?

Tilllägg: Först bilen går som den ska nu, Inget problem med den.
Men nu till en nya problemet. Ett antal små skruvar till batteriet är runddragna. Så behöver köpa nya sånna. Vart kan man få tag i det? För skruvar jag dit de så kan jag ju aldrig få bort de:S

// Filip
Senast redigerat av Glader9991 (30 mars 2008)

70 Inlägg
29 mars 2008
Jag hade samma problem nyligen, jag lyckades inte lösa det, utan jag försökte demontera startmotorn (misslyckades), och sen försvann problemet, har kört 90 mil sen dess.
Rekommenderad läsning: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78283

956 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
Torandi skrev:
Jag hade samma problem nyligen, jag lyckades inte lösa det, utan jag försökte demontera startmotorn (misslyckades), och sen försvann problemet, har kört 90 mil sen dess.
Rekommenderad läsning: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78283

Intressant. Ska kolla lite på bilen imorgon.
Noterbart också är att batteriet var halv urladdat igår då jag testa. Och då så stängdes bilen av när man vred av nyckeln. Så detta måste allså hänt idag då jag testa.
Men va händer om jag stoppar i ett nytt batteri? Och kan bilen tända och gå igång utan att ens nyckeln är i?

Edit: En sådan här solenoid vad är de? Vad köper man de o vad kostar de? Och sen vart brukar den sitta?
Mkt frågor där:P
Senast redigerat av Glader9991 (29 mars 2008)

3 235 Inlägg
29 mars 2008
Det är nog reläet som ger ström till startmotirn även när du drar ut nyckel.
För den ska ju få ström bara när nyckeln i det en läget.

70 Inlägg
29 mars 2008
En solenoid är en långsmal spole. I detta fall är det en spole som det sitter en arm inuti som skjuts ut när ström slås på.

956 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
Ok, verkar bli stort jobb detta. Startmotorn kan inte bara ha hängt sig då? För bilen har stått still utan att startas i nästan 6 månader.

21 761 Inlägg
29 mars 2008
Visst kan någonting ha "hängt" sig, tex att armen som skjuter ut drevet har fastnat i ytterläget. Då ligger spänningen kvar till själva startmotorn så vitt jag vet iaf.

Har själv råkat ut för liknade sak en gång, men det var mitt i vintern med en gammal Volvo 140. Tror att temperaturen var nästan -30 grader och motorvärmaren inte var inkopplad. Startmotorn gick fastän nyckeln togs ur och enda sättet var att plocka bort ena batterikabeln wink.

Men i ditt fall så är det ju inte så ruskigt kallt, då beror det inte på kylan iaf.

956 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
Tack för svaren. Men vågar man peta i ett nytt batteri imorgon o kolla? För inte så kul om bilen går igång och startmotorn går o bilen går så går de inte stänga av. Men finns de någon chans att motorn går igång utan att nyckeln är i?

21 761 Inlägg
29 mars 2008
Motorn ska inte kunna gå igång (tända) så länge som tändningen inte är påslagen, vill du vara riktigt säker så plockar du bort tändspolens pluskabel.

Om nu startmotorn fortfarande har samma fel så innebär det att det kommer att bli gnistor när du sätter fast kablarna på batteriet, det är förstås inte bra. Med hjälp av en startkabel så kan du sätta ena änden på batteriets pluspol och sedan "dutta" på batteripluskabeln, som du håller en bit ifrån batteriet.

På det sättet så borde det inte vara någon större risk ifall det gnistrar.

956 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
Ok. Jag får testa imorgon. Hade tänkt ta bort tändkablarna o sätta dit batteriet o testa "starta" utan. Om den inte går runt hela tiden då så sätter jag i kablarna så ska vi se om den tänder.
Tack fär hjälpen.

956 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
Nytt problem. Läs första inlägget.

21 761 Inlägg
30 mars 2008
Vilka små skruvar handlar det om?

Om det är din Mazda så verkar det batteriet bara sitta med en bygel som har 2 st gängade stänger.

956 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
Allså dessa små plastskruvar som sitter på i batteriet som man skruvar bort när man ska ladda. De är i plast o sitter 6 st i mitten på batteriet. Skruvar man bort de ser man batterivattnet.

Lånar en bild jag hitta:¨

http://aycu01.webshots.com/image/48560/2001413889368857851_rs.jpg
Senast redigerat av Glader9991 (30 mars 2008)

21 761 Inlägg
30 mars 2008
Hmm, "korkar" passar bättre att skriva, då blir det mindre missförstånd wink.

Hör med en mack, de kan säkert plocka bort korkar från något kasserat batteri.

956 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hmm, "korkar" passar bättre att skriva, då blir det mindre missförstånd wink.

Hör med en mack, de kan säkert plocka bort korkar från något kasserat batteri.

Tänkte nalla några på tippen om jag kmr åt. Men blir svårt o skruva bort ett par innan nån märker mej.

21 761 Inlägg
30 mars 2008
Såna korkar borde man kunna få gratis utan problem tycker jag.

Finns ju skrotar också.

956 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Såna korkar borde man kunna få gratis utan problem tycker jag.

Finns ju skrotar också.

Men asså kolla macken o se om de har några sånna? För de finns inte o köpa nya?

21 761 Inlägg
30 mars 2008
Har ingen aning om man kan köpa såna korkar, tror dock inte det. Är nog enklast att kolla med macken om du bor nära en sån smile.

956 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har ingen aning om man kan köpa såna korkar, tror dock inte det. Är nog enklast att kolla med macken om du bor nära en sån smile.

Ok. Tack för hjälpen.

Sök