2510
Sök

Köpa låsmuttrar. hur många olika finns det?

Livsnjutare
403 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
Ska köpa låsmuttrar, men vart ska man köpa dom? vill ju inte köpa på biltema om dom bara har typ 3olika.. då det finns risk att juven har mina hylsor:P  Någon som har ett tips?

Gta Iv 31april

huh?
10 427 Inlägg
30 mars 2008
Ja, ett tips är väl att kolla med din volvohandlare, men du får nog betala lite mer än hos nån däckhandlare kanske.

Livsnjutare
403 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
steifan skrev:
Ja, ett tips är väl att kolla med din volvohandlare, men du får nog betala lite mer än hos nån däckhandlare kanske.

äsch, behövs väl inte.

Gta Iv 31april

Miklen
30 mars 2008
micro,meka,mekonomen...ja whatever.. D e ju inte så att fälgtjuvarna har olika universalhylsor d har dom inte tid me.. dom tar t andra metoder om dom vill ha nåt..

Livsnjutare
403 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
Miklen skrev:
micro,meka,mekonomen...ja whatever.. D e ju inte så att fälgtjuvarna har olika universalhylsor d har dom inte tid me.. dom tar t andra metoder om dom vill ha nåt..

jaha , hurdå?

Gta Iv 31april

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 mars 2008
-S40- skrev:
Miklen skrev:

jaha , hurdå?

Har du aldrig sett en sån där "hur får jag av mina låsbultar-tråd" ??

Slå på en lagom stor hylsa och skruva bort ?

Aja, skitsamma, du kan köpa låsbultar/muttrar lite överallt. Däck/fälg-handlare, speedparts, gummihuset.se eller andra ställen som säljer fälgar osv på nätet.
Senast redigerat av TBOC_Razor (30 mars 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Livsnjutare
403 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
-S40- skrev:
Miklen skrev:

jaha , hurdå?

Har du aldrig sett en sån där "hur får jag av mina låsbultar-tråd" ??

Slå på en lagom stor hylsa och skruva bort ?

Aja, skitsamma, du kan köpa låsbultar/muttrar lite överallt. Däck/fälg-handlare, speedparts, gummihuset.se eller andra ställen som säljer fälgar osv på nätet.

jo, vart man kan köpa vet ja, tänkte bara om d finns massvis av olika. och om dom vanliga ställena har typ samma hylsor,

Gta Iv 31april

Miklen
30 mars 2008
Jo dom kan slå på en hylsa men d kallar inte ja universalhylsa men iaf.. låsbultar är iaf bättre än ingenting.. Men kolla du biltillbehörsbutikerna dom har garanterat.. om inte annat kanske dom kan ta hem me lite ovanligare mönster eller nåt..

Livsnjutare
403 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
Miklen skrev:
Jo dom kan slå på en hylsa men d kallar inte ja universalhylsa men iaf.. låsbultar är iaf bättre än ingenting.. Men kolla du biltillbehörsbutikerna dom har garanterat.. om inte annat kanske dom kan ta hem me lite ovanligare mönster eller nåt..

tackar!

Gta Iv 31april

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
30 mars 2008
Jag har tre olika låsbultar per hjul på min bil. Ingen av dem har likadant "mönster", det håller iaf pundarna och dem vanligaste klåparna borta.

Livsnjutare
403 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
J-P-R skrev:
Jag har tre olika låsbultar per hjul på min bil. Ingen av dem har likadant "mönster", det håller iaf pundarna och dem vanligaste klåparna borta.

tänker också i dom banorna. bättre än inget iaf

Gta Iv 31april

6 170 Inlägg
30 mars 2008
J-P-R skrev:

OT: När min bil var inne på verkstan hade tydligen mecken gjort mina låsbultar "obrukbara" eftersom han inte kunde hitta hylsan och inte hade ork nog att ringa mig och fråga var den var.

Så på rent jävelskap funderade jag faktiskt på att smälla dit fem satser låsbultar på bilen lol då skulle han nog fan fundera på att ringa först innan han förstör en bra låssats.

Dock kostar ju en låssats 200-250kr så det skulle ju kosta runt 1100kr bara för att jävlas med han men det är nog fasen värt det ändå tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

320 Inlägg
1 maj 2008
mmm.

Vad ska man hitta på för att få ha fälgarna kvar då?
Tänkte tillverka något eget.  De som har lagrad skalle är väl smart? tex bmw använder det.
kanske lås-vajjer i centrumnavet ?

TBOC_Raxor:  en meck vill helst att sånt är förberett, men att förstöra det var lite onödigt wink

12 086 Inlägg
1 maj 2008
J-P-R skrev:

Jag har bara 2 uppsättningar, men då måste de ha 8 hyslor för att få bort alla hjulen. och de låter omständigt;) Funderar på att designa egna låsbult med oval skalle så det inte går att få bort dom med "större hylsor" häller.

135 Inlägg
1 maj 2008
JapMax skrev:
Jag har bara 2 uppsättningar, men då måste de ha 8 hyslor för att få bort alla hjulen. och de låter omständigt;) Funderar på att designa egna låsbult med oval skalle så det inte går att få bort dom med "större hylsor" häller.

vadå 8 hylsor? räcker väll me de 2 olika hylsorna, går ju o flytta mellan däcken?

men jag har iaf planer som någon sa, o köpa 5st olika, borde iaf hålla några idioter borta.

Om man kan gasa fullt, så har man trimmat för lite.

410 Inlägg
1 maj 2008
Som jag ser det så ska man nog inte oroa sig för att mönstret är för vanligt är det snuskit dyra fälgar borde man inte ha bilen ståendes om natten där det är lätt att pilla på den för då försvinner dom nog oavsett låsbult men för att bara få undan pundarna krävs nog inte mycket dom har nog inte mycket vett så minsta lilla hinder lär ju få stop på dom.

Errol skrev:
TBOC_Raxor:  en meck vill helst att sånt är förberett, men att förstöra det var lite onödigt wink

en meckaniker ska bara finna sig i det och ringa kunden. Om jag så fyllde hela bilen med frigolit och lämna in den för att han ska byta en dörr, så ska han tömma bilen på frigolit och sen lägga tillbaka skiten som det var innan. Det är det han får betalt för finner han sig inte i det så ska han ringa eller säga till från början. Men meckanikern jobbar inom service och då ska han fanimej passa upp kunden och inte ta sig en massa friheter han får betalt för att behandla kunden väl.

320 Inlägg
3 maj 2008
fortfarande "vill" mecken det...
jag skrev inte om de självklara reglerna.

normalt brukar folk lägga fram låsmuttrar mm , det kallas underlätta för varandra oavsett yrken.
ex: röja undan om hantverkare skall komma ,  fram med stegen åt sotaren....

förstår du laika ?  ...varför du nu ens åtog dig tboc_raxors svar. går utlösa dåliga erfarenheter i ditt inlägg?
eller är du en sån där "kunden har alltid rätt " , haha  säkert sån som försöker blåsa verkstan på reservdelar och hittar på.

410 Inlägg
3 maj 2008
Errol skrev:
fortfarande "vill" mecken det...
jag skrev inte om de självklara reglerna.

normalt brukar folk lägga fram låsmuttrar mm , det kallas underlätta för varandra oavsett yrken.
ex: röja undan om hantverkare skall komma ,  fram med stegen åt sotaren....

förstår du laika ?  ...varför du nu ens åtog dig tboc_raxors svar. går utlösa dåliga erfarenheter i ditt inlägg?
eller är du en sån där "kunden har alltid rätt " , haha  säkert sån som försöker blåsa verkstan på reservdelar och hittar på.

Näh jag är inte en besserwisser som alltid ska ha rätt men som sagt så ska meckanikern ta hänsyn till att de jobbar med bilar som faktiskt är en lyxvara (antagligen det dyraste som man äger). Jag har dåliga erfarenheter av skojare till meckaniker. Sen är det klart att man underlättar för meckanikern men det är inte alltid som man tänker på allt. Som senast när jag hade min bil inne på verkstan så skulle dom byta servopumpen så var han av tvungen att ta av däcken vilket jag inte alls var medveten om så då ringde mekaniker mig och fråga var jag hade låsnyckeln det är så en mekaniker bör göra.

Vad gäller andra yrken så är det fortfarande så att ska sotaren hem till berit 90 år gammal i rullstol så kanske inte han ska vänta sig att stegen är framme och allt är redo när han kommer dit. Men då har han inte heller anledning till att göra ett sämre jobb.

för övrigt så har kunden alltid rätt så till vida att det är kunden som har pengarna och är det något som kunden inte gillar så kommer kunden att ta sina pengar och anlita någon annan och då konkar företaget till slut när det händer för ofta. Så kunden har alltid rätt för att kunden har ekonomisk makt.

6 170 Inlägg
4 maj 2008
Errol skrev:
mmm.

Vad ska man hitta på för att få ha fälgarna kvar då?
Tänkte tillverka något eget.  De som har lagrad skalle är väl smart? tex bmw använder det.
kanske lås-vajjer i centrumnavet ?

TBOC_Razor var det ja wink

Jag kan lova dig att när jag stod vid sidan av vägen kl 6 en vintermorgon med en skjuten kolv så var låsbultarna på vinterfälgarna det sista jag tänkte på.

Jag anser fortfarande att meck-j**len åtminstonde kunde ha ringt och sagt något istället för att bara demolera min egendom utan min vetskap, hade han bara ringt så hade han haft nyckeln högst en halvtimme efteråt.

Nej istället fick jag reda på det av en ren slump när jag kom dit och skulle kolla hur det gick med bilen.

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
4 maj 2008
Att jag inte är favoriten hos verkstaden bekommer mig inte nämnvärt, tycker inte det skall vara så svårt att använda tre hylsor om man nödvändigtvis måste lossa på hjulen.

Jag brukar försöka underlätta så mkt som möjligt för mekanikerna dock, så om jag är medveten om att hjul ska lossas ser jag till att hylsorna finns tillhanda, likaså som att jag brukar tvätta bilen innan den ska in till service. Inbillar mig faktiskt att jag får bättre service då..

Sök