3648
Sök

Bränt mina basar med sinus live sla1500

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 april 2008
empe skrev:
jonash skrev:
Twimp skrev:
Tja alla:D hehe ja du jag har Xsound som finns på http://www.danmobility.se/product.asp?c … 2035753640 har gain på halv och bassboost på fullt men den vart ingen skillnad om jag hade den på 0 eller fullt lät ingen skillnad sen så har jag serie kopplat utgångarna från basarna om ni förstår mig:P hehe lite svårt att förklara när man inte är så teknisk. men om jag säger så här att jag spelar ju med basarna som jag har i 2 veckor sen så bränns dom på ena spolen. jag har 100amp generator + extra batteri i skuffen så jag tycker att den borde få ström har 50mm kablar till steget! men jag undrar om det ändå skulle vara bra att ha en kondensator eller vad tror ni? hjälp mig börjar bli tråkigt med brända basar:P hehe MVH TWIMP

Bassboost på fullt?! Herrejösses....vet du vad det innebär för ditt steg och elsystem?!

/Jonas

Jag vet inte, men vill gärna veta. Så berätta du!

Säg att man ställer Bassboosten på hälften utav vad det går, dvs normalt 6dB. Steget kommer då att försöka trycka ut 4ggr mer effekt vid den frekvens du valt. Ställer du den på max så är det 8ggr mer!!

Inte många som förstår att detta är enormt krävande, inte bara för steget och elsystemet utan även för basen..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

2 117 Inlägg
1 april 2008
MrCalle skrev:
Men därför vi finns till för att hjälpa;)

Lite OT från mig...
Tycker din kommentar i ditt inlägg speglar din personlighet Calle.
Precis den uppfattning jag fick vid besöket i er monter på Elmia.
Riktigt trevligt var det.
Keep up the good style smile

10 287 Inlägg
1 april 2008
Återigen Twimp: Hur är lådorna beräknade och om det är basreflex: Hur har du satt lowcut i förhållande till avstämningsfrekvens?

/Göran

Twimp skrev:
hehehe ja jag ska testa det ja kanske det får se om det går att fixa med något kvitto först:P heeh

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 156 Inlägg
1 april 2008
Sharky skrev:
Återigen Twimp: Hur är lådorna beräknade och om det är basreflex: Hur har du satt lowcut i förhållande till avstämningsfrekvens?

/Göran

Jag misstänker att high pass- / subsonic-filtret är inställd på cirkus 20hz.
Vore väl inte helt orimligt att anta att det är så?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

10 287 Inlägg
1 april 2008
Men Phaetoon, du vet vad jag tycker om det uttrycket...tongue
/Göran

Phaetoon skrev:
att anta

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 156 Inlägg
1 april 2008
Sharky skrev:
Men Phaetoon, du vet vad jag tycker om det uttrycket...tongue
/Göran

Phaetoon skrev:
att anta

Tss wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
1 april 2008
Man blir lite skadad som lärare...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Team Autohifi!
865 Inlägg
1 april 2008
Skulle vara kul att veta vilken typ av låda du hade basarna i. De borde kunna klara av steget utan större problem men som tidigare sagt så är lådan fel så mår basarna inte så bra.
Basboost är kanske inte det första man virder på utan man kollar av vad som bör ställas in först.
Subsonic tar bort de lägre skadliga freqvenserna och den borde stå på ca 30Hz sen LPH på någon stans mellan 60-90Hz beroende lite på vad du ska spela med lådan och dess avstämmningsfreqvens.
Bassboost har 2 rattar, en som ställer freqvensen som man vill ha sin topp i ( bör då vara sin lådas avstämnings freqvens ) och den andra med hur mycket den ska då öka i just denna freqvens.

Dock kräver allt detta att basarna sitter i rätt låda från första början och att steget har en bra strömförsörning och att det är jordat på bästa sett. ( tänk på att batteri & generatorn bör vara ok jordade med)

Lycka till!

Team Autohifi!
865 Inlägg
1 april 2008
shogun skrev:
MrCalle skrev:
Men därför vi finns till för att hjälpa;)

Lite OT från mig...
Tycker din kommentar i ditt inlägg speglar din personlighet Calle.
Precis den uppfattning jag fick vid besöket i er monter på Elmia.
Riktigt trevligt var det.
Keep up the good style smile

Man tackar:D

Sök