trulsson skrev:
men spänningen ner till styrtryckventilen vad ska den ligga på? jag kollade den o hade inte mer än ca 8v men jag hade för mig att det skulle vara 12, det kan inte ha med saken att göra?
I Haynes rephandbok så står det:
"Anslut en voltmeter över kontaktstycket och kör runt startmotorn helt kort, det ska finnas minst 11,5V"
Jag tror dock inte att spänningen håller sig på 11,5V såvida man inte har ett kraftigt batteri och att yttertemperaturen är ett antal plusgrader. På min 240-86 med B230E så har jag mätt upp batteriets polspänning vid körning av startmotorn i 15 sekunder, då blev spänningen:
Vid mer än 10 plusgrader: 11,2V
Vid 15-20 minusgrader (utan motorvärmare): 10-10,2V
Batteriet är ett Tudor Maxxima 900 som var ca 65-70% laddat vid mätningarna. Nu körde jag startmotorn i 15 sekunder iof, men spänningen höll sig ganska konstant hela tiden. I vilket fall som helst så tycker jag att 8V på din styrtryckventil verkar för lite, helt klart.
Gick startmotorn segt?
Hehe, håller med Blacken där
. Om man trycker ner mängdskivan så blir det ju helt fel och grundläget på fjädern ändras, viktigt att skilja på lyfta och trycka
.