2974
Sök

Lexus IS200 TTE Supercharged - My Pursuit of Perfection

821 Inlägg
7 januari 2009
#381
haha smile saknar redan baslådan.. inget tryck längre i bilen sad mer än av högtalarna..
skrik till du. ledig fredag till måndag.!


EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
7 januari 2009
#382
Gillar verkligen de rostfria inläggen! big_smile
Tvivlar inte en sekund på att du inte kommer få tag i den tillslut, men frågan är bara hur lång tid? tongue
Finns inga replikor med bra passform då?

//Edge

1 200 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#383
Robban_89 skrev:
Gjort den själv? smile
Nej, även om jag har tillgång till många verktyg kan jag tyvärr inte laserskära rostfritt stål. Det överlät jag till en firma i England tongue

chippen_no1 skrev:
skummat igenom tråden, trevlig läsning lycka till framöver!
Det tackar jag så mycket för smile

Saab_Robin skrev:
hur länge tar det att få hem fronten ungefär ? du kanske redan har skrivigt det
Det beror lite på hur jag väljer att ta hem den, och varifrån. Från Japan kan jag få hem den på ett par veckor med flyg. Från Australien eller NZ tar det längre tid, men fortfarande inte så förskräckligt.

sengstr skrev:
haha smile saknar redan baslådan.. inget tryck längre i bilen sad mer än av högtalarna..
skrik till du. ledig fredag till måndag.!
Och jag som är överväldigad av ’trycket’ i mina Infinity-högtalare tongue Jag blir väl lyrisk om jag får in en baslåda i bilen också.

Edge skrev:
Gillar verkligen de rostfria inläggen! big_smile
Tvivlar inte en sekund på att du inte kommer få tag i den tillslut, men frågan är bara hur lång tid? tongue
Finns inga replikor med bra passform då?
Det börjar bli några stycken nu, AC-ringarna, mätartavlorna, klockramen och hela ljuddämparen big_smile

Jodå, det finns i diverse olika material. Originalet är gjort i PU och det är precis vad jag vill ha. Den passar perfekt och är hyfsat flexibel, dessutom behöver jag inte lacka den när den kommer hit.

Glasfiberkopior finns, men en sådan skulle verkligen inte kännas rätt. Mycket av tjusningen med Legana-fronten är att den just är ett originaltillbehör på andra sidan jorden, precis som många av mina uppgraderingar. Toyota/Lexus har lagt enorma summor och massor av tid på att designa fronten för just den här bilen, i samband med att den deltog i Targa Tasmania-rallyt för första gången. En glasfiberkopia skulle kännas lite som en förfalskning av en Picasso-tavla, ser i det närmaste likadan ut, men är inte vad den utger sig för att vara.

I värsta fall får det dock bli en kopia ändå, i så fall köper jag en FRP (fiber reinforced polymer)-variant via en importkontakt i England. Jag ska göra mitt bästa för att få tag i en riktig Legana.

Här är den i Targa Tasmania, där den vann sin klass 1999, 2000 och 2001, samtliga år den deltog.
http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i538/53878_00mg.jpg

http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i538/53861_00mg.jpg

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
8 januari 2009
#384
Coolt, visste inte att de kört rally med den! tongue
Då förstår jag din tanke bakom fronten, men närmare 30 papp kan man få mycket annat för också.
Men som sagt om du kan få tag i en beggad så hade det ju varit finfint. smile

//Edge

1 200 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#385
Edge skrev:
Coolt, visste inte att de kört rally med den! tongue
Då förstår jag din tanke bakom fronten, men närmare 30 papp kan man få mycket annat för också.
Men som sagt om du kan få tag i en beggad så hade det ju varit finfint. smile
30.000 kr tänker jag definitivt inte betala för en kofångare smile Köper jag den från Japan kan den nog hamna på hälften så mycket, men främst letar jag som sagt efter en begagnad. Det känns lite förargligt, i NZ finns massor av Altezzor med Legana-fronten, till salu, men ingen inser att de skulle tjäna mycket på att sälja kofångarna separat.

Bilen är mycket populär inom motorsport

Racing i Japan:
http://img49.imageshack.us/img49/5103/tmf2006altezzaud7.jpg

Drifting:
http://img383.imageshack.us/img383/3870/526146652b9232ed042bex9.jpg

Den har även varit med i BTCC:
http://img181.imageshack.us/img181/4657/btcccarslexusol8.jpg

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
8 januari 2009
#386
Hehe coolt! Det hade jag ingen aning om faktiskt! wink

//Edge

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2009
#387
Gillar ditt tänk och att du lägger så mycket tid på detaljer. Hade dock aldrig gett 30K för en front (såg att du inte tänkt det) som man sätter mot en trottoarkant en vinter big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 200 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#388
Rquired skrev:
Gillar ditt tänk och att du lägger så mycket tid på detaljer. Hade dock aldrig gett 30K för en front (såg att du inte tänkt det) som man sätter mot en trottoarkant en vinter big_smile
Det vore minsann ingen höjdare tongue Jag har dock letat upp en annan eventuellt säljare i Australien. Jag bad min kontakt att prata med honom och fick nyss ett mail:
Well, it seems that I found your bloody bumper matey. I will send some pics. This guy has the whole body kit. But he can supply me with just the bumper.

I will keep you posted.
Det låter lovande big_smile

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
9 januari 2009
#389
Ja det låter minst sagt lovande. wink
Du är inte rädd att den ser lite naken ut med fronten så att du "måste" göra nånting åt resten. tongue

//Edge

1 200 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#390
Edge skrev:
Ja det låter minst sagt lovande. wink
Du är inte rädd att den ser lite naken ut med fronten så att du "måste" göra nånting åt resten. tongue
Självklart smile

Bakkjolen från samma kit är redan köpt, sidokjolarna ska snart köpas och kolfiberhuven ska lackas på det här viset, för att matcha kolfiberbiten i mitten av fronten:
http://i8.photobucket.com/albums/a16/Phillzpeed/Cleveland%20shoot/72182827-L.jpg

Även bakkjolen ska lackas i två färger. Det ska nog bli enheltligt, får vi hoppas smile
Senast redigerat av Minister (9 januari 2009)

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
9 januari 2009
#391
Detta ser vi fram imot! smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
9 januari 2009
#392
de lär ju bli godis fö ögonen big_smile

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
9 januari 2009
#393
Få satan va läcker! big_smile

Turbokonvertering?... man skymtar ju en IC på sista bilden. big_smile
Senast redigerat av Edge (9 januari 2009)

//Edge

1 200 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#394
Ablazed skrev:
de lär ju bli godis fö ögonen big_smile
Robban_89 skrev:
Detta ser vi fram imot! smile
Samma här smile Jag hoppas på att få bilder på australiensarens oanvända Legana-front när som helst. Där är det mitt på dagen just nu.
Edge skrev:
Få satan va läcker! big_smile

Turbokonvertering?... man skymtar ju en IC på sista bilden. big_smile
Bilen på bilden är en IS300, dessa har samma 2JZ-motor som man hittar i Toyota Supra MKIV och är således mycket populära att trimma. I USA finns en bunt med IS300 med drygt 1000hk under huven.

Själv vill jag ha något som bilprovningen godkänner. Jag har därför bestämt mig för att köpa nästa TTE-kompressor som säljs på brittiska Lexus-klubben. Jag var som sagt på väg att köpa den förra, men en rackare hann före mig. Dessa har slutat tillverkas och på fabriken finns just nu fyra stycken kvar, till ett pris av 65.000 kr/st... helt sjukt.

De begagnade brukar dock gå för cirka 20.000 kr. Jag hoppas att nästa dyker upp snart smile

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
10 januari 2009
#395
Åfan, kompressor alltså.
Men det godkänner väl inte bilprovningen?

//Edge

1 200 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#396
Edge skrev:
Åfan, kompressor alltså.
Men det godkänner väl inte bilprovningen?
Jodå, det ska inte vara några problem. Kompressorn är Toyotas egen och ett fåtal IS200 har faktiskt sålts överladdade från fabrik smile

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
10 januari 2009
#397
Minister skrev:
Edge skrev:
Åfan, kompressor alltså.
Men det godkänner väl inte bilprovningen?
Jodå, det ska inte vara några problem. Kompressorn är Toyotas egen och ett fåtal IS200 har faktiskt sålts överladdade från fabrik smile
Jasså, har dom?
Det visste jag inte heller. big_smile
Men då så! big_smile
Nåt annat du behöver göra med bilen då?
Tänker mest på bromsar etc.
Eller är den överladdade bilen "samma" bortsett från IC, kompressor och annan programvara?
Vilken effekt landar du på då ungefär?
Det här blir intressant! big_smile

//Edge

336 Inlägg
10 januari 2009
#398
detta verkar sjukt bra big_smile kommer att följas!!!

DUBroLLe RoCKER

1 200 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#399
Edge skrev:
Minister skrev:
Edge skrev:
Åfan, kompressor alltså.
Men det godkänner väl inte bilprovningen?
Jodå, det ska inte vara några problem. Kompressorn är Toyotas egen och ett fåtal IS200 har faktiskt sålts överladdade från fabrik smile
Jasså, har dom?
Det visste jag inte heller. big_smile
Men då så! big_smile
Nåt annat du behöver göra med bilen då?
Tänker mest på bromsar etc.
Eller är den överladdade bilen "samma" bortsett från IC, kompressor och annan programvara?
Vilken effekt landar du på då ungefär?
Det här blir intressant! big_smile
De som såldes med kompressor hade lite kortare fjädrar, men annars var där ingen skillnad. Det är ingen större effektökning vi talar om, med kompressorn hamnar man på cirka 210 hk. IS200 är verkligen inget effektmonster, för att stilla mitt fartbehov köpte jag mig förra sommaren en kart smile Jag brukar även få låna nya, snabba bilar emellanåt smile

Kortare fjädrar har jag dock liggandes. Jag vet dock inte om jag kommer att montera dem, då jag heller skulle vilja ha coilovers från Tein. Jag tänker i alla fall inte sänka bilen i vinter, nu behöver jag lite höjd.

Bromsarna ska tas hand om snarast, men oken förblir desamma. Det blir nya bromsskivor och Mintex-klossar från en firma i England. Mina bakre skivor börjar bli dåliga, berättade Lexus efter senaste servicen.

Tydligen ska man kunna köra lite bränslesnålare med kompressorn, då effekten kommer på lite lägre varvtal. Det ser jag fram emot att prova smile

dubrolle skrev:
detta verkar sjukt bra big_smile kommer att följas!!!
Tack så mycket! smile Kul att du gillar projeketet

821 Inlägg
10 januari 2009
#400
Nu börjar det hända saker må jag säga big_smile nu kankse du snart kan komma upp i min klass och du som alltid längtat efter lite mer HK i din bil smile sen får vi jämföra då? wink



Sök