4007
Sök

Hastighetsmätaren nu på vintern...

Adder
972 Inlägg
2 januari 2006
Trådstartare
Säg att du ska ut från en p-plats eller startar vi ett stopp ljus eller rent att bara för det är roligt ger full gas där det är riktigt halt. Då när de hjul som spinner loss, hur man nu har det, ökar deras (de hjulen som driver) varv fast bilen i sig själv inte går så mycket fortare framåt. Hur kommer det sig att om vi håller oss till framhjulsdrivna bilar först iaf, då jag endast haft tillgång till sådana smile Då framhjulen spinner loss och hastighetsmätaren ökar kraftigt på vissa bilar då måste det ju läsa av det från växel lådan eller framhjulen, men på andra ökar den mkt lite alt. inget alls fast framhjulen spinnar på bra. Hur kan det komma sig ? Om hastigheten mätaren inte går upp fast båda motorn varver och framhjulen snurrar fortare måste den väl läsa av den datan från bakhjulen men varför skulle den det ? Skulle det kunna vara så om man "kollar" säg  under en 10 års period av en bils liv så blir det ju iallafall ett antal mil fast själva bilen inte rör sig egentligen, fast och andra sidan gör det ju de smile

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

dARKiE
5 031 Inlägg
2 januari 2006
Kul att du drar upp det. satt å snacka med en polare om just detta igår! big_smile
Jag själv brukar spinna som fan på vinterväglaget och då plusar den ju på massa km fast jag inte "kör framåt"  så igentligen kan man säga att själva bilen har "rullat" mindre än vad det står på min mätare eftersom jag är en gasglad vinterförare *stå still på snö* å snurra runt osv.. smile
Senast redigerat av Darkie (2 januari 2006)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Adder
972 Inlägg
2 januari 2006
Trådstartare
Hehe, men ni/du kom inte fram varför en framhjulsdriven bil inte ökar i hastighet då framhjulen spinner loss ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

1 639 Inlägg
2 januari 2006
Många gamla bilar har ju en vajerstryd mätare, medans mätaren i moderna bilar styrs elektroniskt... På gamla vajer-bilar sticker mätaren i väg när hjulen spinner loss....

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Adder
972 Inlägg
2 januari 2006
Trådstartare
Det är tvärtom här typ... Om jag fattar dig rätt... Det jag "testat på" är en Volvo 440 från 95, tror det inte är någon vajer men ej säker. Där härom fram hjulen spinner loss av bara där går den upp kanske någon liten km/h men på en A3a från -00 Octavia från -98 eller -99 samt en V70 -04 så åker hastighetsmätaren i taket då det spinner loss...

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

1 639 Inlägg
2 januari 2006
Hmmm, där sprack min teori.... tongue

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Nightmare racing
165 Inlägg
2 januari 2006
dom som hastighets mätaren inte sticker på så känner abs styr enheten av hastigheten på... det e min teori iallafall

Alltid retar det nån,
och just nu retar det dig.......

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
2 januari 2006
SAAB mäter på bakhjule.

5 710 Inlägg
2 januari 2006
Markus_C skrev:
SAAB mäter på bakhjule.

Inte på alla modeller....vilka gäller det för?

MVH Jonas
..............

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
2 januari 2006
900/9-3

142 Inlägg
2 januari 2006
ja, vissa bilar tror jag läser av abs sensorerna, då kan ju datorn veta om alla hjul rör sig så fort, lr bara ett. MVH//Staffan

70 Inlägg
2 januari 2006
mazda 323 f  mäter på framhjulen

Öppet luftfilter känns väl lite överkurs vad är det för fel på hönsnät det håller ju borta kaniner, svanar och Fordar och annan skit

1 639 Inlägg
2 januari 2006
Prankster skrev:
ja, vissa bilar tror jag läser av abs sensorerna, då kan ju datorn veta om alla hjul rör sig så fort, lr bara ett. MVH//Staffan

Det kan inte stämma för ingen bil slutar att visa hastigheten när ABS'en pajjar...

736 Inlägg
4 januari 2006
Är ganska säker på att det står i instruktionsboken på en Saab 900 nya modellen i alla fall att den tar hastigheten från abs-systemet... och den kan visa 50 km/h på tvåan när man varvar 6500 rpm...  Alla "gamla" bilar jag kört rör sig mätaren beroende på drivhjulen...

25 Inlägg
4 januari 2006
mrcelica skrev:
Prankster skrev:

Det kan inte stämma för ingen bil slutar att visa hastigheten när ABS'en pajjar...

Det kan jag tala om för dej att den visst gör,,.. Volvo 740/940 slutar mäta om bakre bs givaren går sönder...

1 639 Inlägg
5 januari 2006
Denny skrev:
mrcelica skrev:
Prankster skrev:

Det kan jag tala om för dej att den visst gör,,.. Volvo 740/940 slutar mäta om bakre bs givaren går sönder...

Jaha där ser man...

Wankel
1 080 Inlägg
5 januari 2006
IceRider skrev:
men så fungerar väl en bänkning tex,,den står ju helt stilla fast bilen jobbar som s*tan

men då rör sej väl alla hjulen också? iaf dom bänkningar jag sett på film tongue

MDS Västerås

110 Inlägg
5 januari 2006
Volvo 740/940 får inpulser från kronhjulet inget att göra med abs

1 639 Inlägg
5 januari 2006
laaksonen skrev:
Volvo 740/940 får inpulser från kronhjulet inget att göra med abs

Ja jag tänkte väll det ! SÅÅÅ tröttsamt med folk som agerar besservisser utan att ha det minsta koll. Rullar ju mängder med 740 med trasig ABS, tror inte dom saknar hastighetsmätare... OCH ALLA 740 UTAN ABS ??? Ganska onödigt att ha ett separat system för bilar med ABS... Jag blir så trött !!!
Senast redigerat av mrcelica (5 januari 2006)

110 Inlägg
5 januari 2006
De flesta bilar tar inpulsen från växellådan men aldrig hört att de skulle ta från abs givaren

Sök