3493
Sök

Ändra sida för baffeln?

62 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Har beställt bas från Nårdik och fick vid leverans med en ritning på en 22-liters portad låda. Enligt ritningen skall basen sitta på den lodräta sidan, men enligt DLS hemsida skall baslådor i sedaner vara riktade in mot kupén. Min fråga är då följande. Kan man bygga lådan enligt ritning men med basen sittandes på den lutande sidan, den som skall ha samma lutning som ryggstödet eller skall jag bygga precis enligt ritning och vända baslådan bak och fram? Jag skall enligt DLS rikta in basen mot armstödet i baksätet. Några här på forumet nämner att dom tätar basen mot baksätet, men enligt DLS skall det vara luft mellan basen/porten och eventuella andra föremål. Hur ska jag bära mig åt för att få så bra ljud som möjligt?

Basen heter DLS MW10

854 Inlägg
2 april 2008
Är inget proffs men kan inte se varför du inte skulle kunne göra som du beskriver. Sen så ska du ha luft mellan ryggstöd/skidport och basen men du ska täta så att basen inte spelar i bagaget. Förläng topp, botten och sidorna så att dom ligger emot ryggstödet, Jag gjorde också så att jag satte ett "lock" på de förlängda sidorna som i sin tur sitter direkt mot ryggstödet, i "locket" så gör du ett hål som är lika stort som din skidport så att allt ljud kommer in genom den. Blir som en bandbas fast ändå inte.

Så byggde jag i en sedan och jag fick riktigt bra resultat, allt ljud kom in i coupén och det blev inte massa oljud i bagaget m.m. Hörs dessutom nästan inget ut, vilket brukar bli resultatet om man bara ställer en baslåda i bagaget.

Ni som är kunnigare får rätta mig om jag har fel.

62 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Hur skall jag då montera porten? Nu är det förvisso inte jag själv som skall bygga lådan, men går det att sätta en port på en vinklad sida eller är det lättaste helt enkelt att bygga lådan enligt ritning och vända den bak och fram? Hade tänkt ta ur lådan och skicka i min nästa bil sen när det blir dags att byta, så att bygga allt för modellanpassad låda efter bilen kanske är dumt. Nästa bil blir förmodligen en kombi.

854 Inlägg
2 april 2008
Alltid port och bas åt samma håll, och om porten är för lång så får man vinkla den (finns färdiga vinklar). Det måste du bestämma innan och det kan bara du göra, men det finns mycket att tjäna på att bygga en bra låda.

Sök