3273
Sök

drivaxel volvo 745

19 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
jag har en volvo 745 turbo -90 med en slungdiffad bakaxel. Jag funderar då på om det finns olika sorters drivaxlar till volvo? Har kört av ett par stycken, så jag har lite funderingar på om det finns starkare drivaxlar? bilen är bänkad till 273hk (292Nm) på bakhjulen.

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 april 2008
Själva klumpen brukar ge sig innan drivaxlarna. Dock beror det på hur man kör...

uppgraderad diff samt axlar i sviktstål så håller det ett tag smile   alla axlar det står volvo på till 740 är likvärdiga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

19 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
okej, drivaxlar i  sviktstål?? vad menar du med det?

10 287 Inlägg
3 april 2008
Dione i Uppsala kan tillverka åt dig. "Sviktstål" är alltså en legering som tål att "vridas" och som går tillbaka av sig själv. Som på tyngre fordon.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 april 2008
Sharky skrev:
Dione i Uppsala kan tillverka åt dig. "Sviktstål" är alltså en legering som tål att "vridas" och som går tillbaka av sig själv. Som på tyngre fordon.

/Göran

Dem var väl inte så värst dyra heller va?  har siffran 2500/st i huvudet...

halvt OT:
Vi hade ett tag två Volvosar med 579 resp 563hk i samma garage, vart rätt intensivt med att byta bakaxlar när det skulle tränas starter med MT däcken inför rejsen, så 2500kr/st är det lätt värt om man ämnar använda kraften som bor i motorn smile

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 311 Inlägg
3 april 2008
du kan pröva att hålborra drivaxlarna, då sviktar de lite mer.... men är inte axlarna från 1031 starkare? kanske är samma?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 april 2008
är inte 1031 från 240 således smalare än 740?

Streets Of Sundsvall Crew
482 Inlägg
6 januari 2009
nu lyfter vi här för jag har precis samma bil/diff och behöver vettiga drivaxlar jag får aldrig död på diffen men drivaxlarna går som om dem var gjord i glas! fanns det inte rallkyaxlar.se förut med specialhärdade axlar ? vart hittar jag sviktstålaxlar ?

Hasse Nitr00x Andersson
https://joyride.cc

Sök