2459
Sök

Digital design VS Kicker

27 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
Jag undrar vad ni tror skulle låta bäst....2 st kicker cvx 12 tums basar på 1 mutant 1500xxx . Eller 2 st DD 2512 på ett mutant 1500xxx??????

jag har just nu Dubbla kicker L7 12tums basar...men tycker dessa är för svampiga.

Kanske även kommer skaffa ett steg till och brygga till 3000 w rms i 2 ohm...

mch ricky

312 Inlägg
3 april 2008
Hehe.. första gången jag hört att en bas är svampig. Vet inte vad du menar men L7 ska vara en bra bas. Men jag tror faktiskt att CVX ger ett aningen bättre ljud för att den är rundformad.

Är själv inne på att söka bas så du kan ju hojta till om det blir en CVX och säga vad du tycker smile

firefighter
85 Inlägg
4 april 2008
jag har själv kicker. dock inte just dem basarna men jag är grymt nöjd. kan inte göra mer än att rekommendera kicker.
mvh

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
4 april 2008
Svampiga ? Förstår inte riktigt vad du menar med det.

Hmm...  Det kan inte vara så att du har för lite effekt för att
driva 2st L7or ?

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

Team dBakuten
3 453 Inlägg
4 april 2008
AreeZ skrev:
driva 2st L7or ?

Håller nog med.. Låter inte som effekten räcker.
Sen utav dessa håller jag UTAN TVEKAN på Digital Designs.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

71 Inlägg
4 april 2008
det där med att runda basar låter bättre än fyrkantiga håller inte... har jag missat att ljudvågorna är runda eller?

Noiseprojekt
4 april 2008
AreeZ skrev:
Svampiga ? Förstår inte riktigt vad du menar med det.

driva 2st L7or ?

Håller med, kan det inte vara så att du har för lite effekt så stegen inte får full kontroll på konerna??

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 april 2008
Zerox100 skrev:
det där med att runda basar låter bättre än fyrkantiga håller inte... har jag missat att ljudvågorna är runda eller?

Har inte med det att göra, och ingen har sagt nåt om detta i tråden heller.

Däremot finns det en GILTIG teknisk förklaring, och SANNING i påståendet att fyrkantiga basar har problem med att de är just fyrkantiga.

Är du mottaglig för information så kan jag delge den.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Peo
40 Inlägg
4 april 2008
Har för mig att det bland annat kan bli krångel med upphägningen då den får gå tvära böjar vid kanterna..

Angående kicker VS DD, vad ska du ha basarna till ? antar att du vill att det ska låta hyffsat bra men spela högt, då kanske DD basen passar bäst smile

Har en kompis som har samma setup som dig, tycker inte det verkar som att hans basar får för lite effekt iaf. Iofs har han ett batteri i skuffen med.

6 851 Inlägg
4 april 2008
Kicker hade väl problem med de första basarna som va fyrkantiga. Men det har de väl fått ordning på nu.
Vad jag hört så skall runda ge bättre ljud, medans 4kantiga  flytta mera luft (i samma storlek,tex.12").
vad som är bäst vet jag ej..är nog mycke om tycke och smak mellan dem.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
4 april 2008
jonash skrev:
Zerox100 skrev:

Däremot finns det en GILTIG teknisk förklaring, och SANNING i påståendet att fyrkantiga basar har problem med att de är just fyrkantiga.

mvh Jonas

Att en fyrkantig högtalare skulle ge ett sämre ljud än en rund köper jag inte men däremot att den ger ett annat ljud köper jag.

Det finns ju t.o.m. HighEnd högtalare som har fyrkantiga högtalare element som har blivit mycket positivt testade.

Ha det gött!!!
MVH//Björn
www.dbakuten.se

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
4 april 2008
TT-Avant skrev:
Kicker hade väl problem med de första basarna som va fyrkantiga. Men det har de väl fått ordning på nu.
Vad jag hört så skall runda ge bättre ljud, medans 4kantiga  flytta mera luft (i samma storlek,tex.12").

Problemet var inte för att de var fyrkantiga utan att de för kort magnet gap så när de slog förlångt så gick spolen i botten och trubbades till.

Men de lirade lika bra för de.wink

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Killen med idéer.
193 Inlägg
4 april 2008
Av personliga erfarenheter så vet jag att DD´s grejjer är riktigt jävla bra så jag röstar på dom

- True to the Source -

6 851 Inlägg
4 april 2008
dbakuten skrev:
TT-Avant skrev:

Problemet var inte för att de var fyrkantiga utan att de för kort magnet gap så när de slog förlångt så gick spolen i botten och trubbades till.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Ja det va ju så det va ja..tur att du kan den där historian bättre än mej.
Men en sak va rätt, de har rättat till det nu iaf.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
4 april 2008
TT-Avant skrev:
dbakuten skrev:
TT-Avant skrev:

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Ja det va ju så det va ja..tur att du kan den där historian bättre än mej.
Men en sak va rätt, de har rättat till det nu iaf.

Jo när vi spelade 174.3dB -01 så var alla basar "kassa" och enligt vissa "experter" så var det helt omöjligt att vi kunde spela ett sådant resultat med "sprängda" basar.lol

Ha det gött"!!

MVH//Björn
www.dbakuten.se

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 april 2008
dbakuten skrev:
jonash skrev:
Zerox100 skrev:

mvh Jonas

Att en fyrkantig högtalare skulle ge ett sämre ljud än en rund köper jag inte men däremot att den ger ett annat ljud köper jag.

Det finns ju t.o.m. HighEnd högtalare som har fyrkantiga högtalare element som har blivit mycket positivt testade.

Ha det gött!!!
MVH//Björn
www.dbakuten.se

Alla vet att den extra distorsion som ges pga av kanterna och de små radierna i hörnen påverkar lljudet. Men det är klart, spelar man 150dB och det låter skit ändå så hör man ju inte sånt..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

27 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
Är det ingen här som håller med mig när jag säger att L7 basarna inte klarar attack lika bra som tex deras lillebror CVR?

jag kör mitt mutant i 1 OHM, alltså 1500 watt och stömförsörningen är ett separat trojan 100amp batteri med 50 kvadrats kablar...plus en 1farad dls konding ...alltså ..ström finns..... Jag har lätt mer power kvar än vad de basarna klarar av...

frågan kvarstår..... vilken bas DD 2512 eller Kicker CVX......?

6 851 Inlägg
7 april 2008
Har du rätt låda till basen då?
Inte för att jag vet om attacken blir bättre/sämre än CVR, det va mest bara en fråga.
Tycker du ska slänga iväg ett PM till herr Björn (dbakuten) och fråga han.
Han har iaf. erfarenhet ev båda dessa basar/märken, samt vilket som passar ditt steg bäst.

27 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
Jag har kickers egna låda som hade de dubbla L5 basarna...men nu har jag satt i L7or....

Missförstå mig rätt....Det låter som bra som fan i min bil , men jag tycker inte L7 orna har den Attack karaktär som jag vill ha...Men jag vet att kicker CVX och DD basar är snabbare....

vill bara jämföra dem med varandra...

2lateuloose
543 Inlägg
7 april 2008
Kicker VS DD ... ja tänk om det vorre så enkelt!  Vad ska du ha basen till? hur mycket effekt har du? hur stor låda kan du ha? m.m.

Jag är en DD kille men det bara för att jag tävlad med deras prylar & gillar bas! kicker låter kanon oxå & deras design är lite coolare om man vänder basen tycker jag!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Sök