4165
Sök

Riktig Bilamatör, behöver lite råd.

Muttley
18 april 2008
ja har du tummen mitt i handen så är nog celica inget du ska prova smile dyrt i reperationer.
frågade en verkstad vad de skulle ha för att byta handbroms backar och wire.
bara backarna kostade 1000 kr och fick bara tag i de på toyota. och de skulle gå på totalt 4000 smile

323F är väl ingen jättebra bil de heller.

28 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Har tänkt efter lite mer nu... Börjar luta sig mer åt Galant. Årsmodell 97-2000. Capris 30 000 kr. typ nåt sånt här http://www.blocket.se/vi/15329864.htm?ca=16_s

Kommer dock inte köpa än. SKa vänta tills körkortet är klart. Hur som helst, hur långt vågar man gå med miltalet? Förstår att man ska ta så lågt som möjligt... Men om den gått 17000 är det fortfarande dugligt?
Kollade på folksam och Galant var en av de säkraste bilen i genomsnitt. Så känns som ett annat bra argument. Alla småbilar jag funderat på verkade väldigt dåliga på säkerhet.. Så jag väljer nog säkerhet framför bensinförbrukning. Vill gärna känna mig trygg i min bil. Vad anser ni om galant? Ett bra val?
Hur pass dyr/billig är försäkringen? Och priser på delar m.m?
Senast redigerat av Fargo (3 juni 2008)

huh?
10 427 Inlägg
3 juni 2008
Från Bilprovningens & Konsumentverkets beg.bilguide:

"Besiktningsresultaten är blandade. Överlag klarar sig yngre Galantmodeller bra. Äldre modeller får många anmärkningar på spindelleder. Oavsett årsmodell drabbas många Galant-modeller av anmärkningar mot positionsljus och huvudstrålkastare."

En polare har en 2,4 99:a som han verkar vara nöjd med smile ( http://www.garaget.org/?car=44771 )
Bara klagat på ventiltick och på mecksidan har det väl 'bara' varit ett hjullager som var slut.
Tror bilen har gått runt 12000. Är väl ingen raket men går snålt smile (är väl syftet med GDI-motorerna).

Djävulskt snygga bilar om inte annat smile

551 Inlägg
3 juni 2008
Fargo skrev:
Har tänkt efter lite mer nu... Börjar luta sig mer åt Galant. Årsmodell 97-2000. Capris 30 000 kr. typ nåt sånt här http://www.blocket.se/vi/15329864.htm?ca=16_s

Kommer dock inte köpa än. SKa vänta tills körkortet är klart. Hur som helst, hur långt vågar man gå med miltalet? Förstår att man ska ta så lågt som möjligt... Men om den gått 17000 är det fortfarande dugligt?
Kollade på folksam och Galant var en av de säkraste bilen i genomsnitt. Så känns som ett annat bra argument. Alla småbilar jag funderat på verkade väldigt dåliga på säkerhet.. Så jag väljer nog säkerhet framför bensinförbrukning. Vill gärna känna mig trygg i min bil. Vad anser ni om galant? Ett bra val?
Hur pass dyr/billig är försäkringen? Och priser på delar m.m?

då e nog volvo en bra bil smile en volvo gör lätt över 40k mil och går bra efter de oxå.. sen e dom säkra och drar precis under litern typ.. och så e dom goa som fan att köra smile har haft 2st 740 vart nöjd med båda smile

Volvo For Life =)

dARKiE
5 031 Inlägg
3 juni 2008
En 740 är inte säkert någonstans vid en krock, dem är däremot TÅLIGA.
Har ni inte sett krocktester på en 740? och en nyare bil. Man börjar ju undra..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

född blåvit
624 Inlägg
3 juni 2008
Köp en Golf, billig snabb driftsäker och billig i drift.
Senast redigerat av dabby (3 juni 2008)

Avstängd
124 Inlägg
3 juni 2008
http://www.youtube.com/watch?v=ZRTuGz10Qws

somsagt, dom som säger att 740 är säker är helt slut överallt.

Jag är en tramsare.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
3 juni 2008
Oskar_ skrev:

En 740 är extremt säker för att vara så gammal. Ta en gammal Golf från 80-talet så ska du få se på konservburk efteråt!

Edit: Jag lät lite väl 740 positiv. Personligen hade jag definitivt inte köpt en för den budgeten. Volvo 850/S70 T5 är roliga bilar däremot, dock inte så billiga i försäkring och övrigt!
Senast redigerat av axelj (3 juni 2008)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 juni 2008
Darkie skrev:
En 740 är inte säkert någonstans vid en krock, dem är däremot TÅLIGA.
Har ni inte sett krocktester på en 740? och en nyare bil. Man börjar ju undra..

Fel modell men tänker du kanske på denna??:

Måste absolut hålla med om att gamla volvos är överskattade vad det gäller säkerhet.

Dom var världens säkraste bilar *en gång i tiden* men sen dess har utvecklingen gått framåt och flera tillverkare har kommit ikapp och tom sprungit förbi volvo när det gäller säkerhet.

Sålänge det inte är en lada man jämför med så lär oftast den nyare bilen vara säkrast om det skiljer så mycket som tex 10 år eller mer mellan dom.

EDIT:
axelj skrev:
Oskar_ skrev:

En 740 är extremt säker för att vara så gammal. Ta en gammal Golf från 80-talet så ska du få se på konservburk efteråt!

Edit: Jag lät lite väl 740 positiv. Personligen hade jag definitivt inte köpt en för den budgeten. Volvo 850/S70 T5 är roliga bilar däremot, dock inte så billiga i försäkring och övrigt!

Det är just det som e grejen, den är säker för sin ålder men den är inte säker i allmänhet, smäller man en gammal volvo med en ny fin vad-som-helst så skiter den nyare bilen i att volvon var säker för 15 år sedan. Den knycklar till volvon som en tomburk ändå.
Senast redigerat av TBOC_Razor (3 juni 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

299 Inlägg
3 juni 2008
sen var det väll en 940 i det där klippet............sen är det ju lite som att jämföra dagens flygplan med nått från 2:a världskriget att krocka dom där två bilarna med varandra på just det sättet.......teknologin på just hur en bil ska bete sig när den krockas har ju tagit ett å annat steg sen början på 90talet när 940:in kom

dARKiE
5 031 Inlägg
3 juni 2008
johan-s70-t5 skrev:
sen var det väll en 940 i det där klippet............sen är det ju lite som att jämföra dagens flygplan med nått från 2:a världskriget att krocka dom där två bilarna med varandra på just det sättet.......teknologin på just hur en bil ska bete sig när den krockas har ju tagit ett å annat steg sen början på 90talet när 940:in kom

Jo, iofs är det lite orättvist att krocka en ny och gammal bil och sedan jämföra. Menar bara att man inte bestämmer vem man krockar med när en olycka väl händer. Man sitter nog inte och tänker "Om jag nu krockar hoppas det blir med en jämn gammal bil då kanske jag har en chans.."..

Njea. Men ialf, hoppas ni fattar min point. 740 / 940 var bra på 80 talet.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

166 Inlägg
3 juni 2008
Köp en häck, kör skiten ur den och lär dig köra första året.
Ha roligt samtidigt.

Avstängd
124 Inlägg
3 juni 2008
axelj skrev:

Hur skulle det se ut om man resonerade så, skulle man kalla en dator från 80-talet för snabb då också, eftersom den var det snabbaste som fanns på den tiden?

Nej man jämför såklart med senaste standarden, och då hjälper det inte att Volvo är säkrare än andra märken från samma tid, eftersom utväcklingen har varit enorm...

Jag är en tramsare.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
3 juni 2008
Oskar_ skrev:
axelj skrev:

Hur skulle det se ut om man resonerade så, skulle man kalla en dator från 80-talet för snabb då också, eftersom den var det snabbaste som fanns på den tiden?

Nej man jämför såklart med senaste standarden, och då hjälper det inte att Volvo är säkrare än andra märken från samma tid, eftersom utväcklingen har varit enorm...

Det beror ju på. Har du en budget på säg 40k så får du ju inte den modernaste och säkraste bil som finns på marknaden. Då är det ju i allra högsta grad relevant att resonera så. Eller?

Har du bara 500 kr att handla dator för så får du ju jämföra de datorer som finns i den prisklassen och välja den mest prisvärda roll

6 170 Inlägg
3 juni 2008
johan-s70-t5 skrev:

Det är ju det som är hela poängen, vid en krock mellan en gammal volvo och en nyare bil ger ju den nyare bilens teknologi den en stor fördel mot volvon.

Och varför skulle det vara en dålig jämförelse ??

Du tror väl inte att alla bilar som krockar alltid är jämngamla ??

Att en gammal volvo skulle kunna smälla med en nyare bil som i klippet är en fullt realistisk risk då det finns både nya och gamla bilar på dom svenska vägarna så det här visar att gamla volvos inte alls är så säkra som alla säger, *när man jämför relativt med den allmänna säkerhetsstandarden idag*.
Senast redigerat av TBOC_Razor (3 juni 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

huh?
10 427 Inlägg
3 juni 2008
TBOC_Razor skrev:
Det är ju det som är hela poängen, vid en krock mellan en gammal volvo och en nyare bil ger ju den nyare bilens teknologi den en stor fördel mot volvon.

Jamenaa.. Volvon har ju rejäla deformationszoner, vadderad instrumentpanel, infällda inre dörrhandtag &
eventuellt nackstöd bak. Does it get better? wink

Oskar_ skrev:

Kollar man verklig statistik över olyckor så är dom gamla 7/900 containarna över
30% säkrare än medelbilen. Dvs som Volvo 850, Saab 9000 osv osv

http://www.folksam.se/testergodarad/bil … en/1.25619

"Våra resultat grundar sig på ca 117 000 bilkrockar, tvåbilskollisioner, som inträffat 1994–2007. Det är framför allt bilarnas krocksäkerhetsegenskaper och vikt som avgör utfallet. Hur ofta bilarna är involverade i krockar påverkar inte resultaten, inte heller hur bilarna kördes före kollisionen."

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
4 juni 2008
för en 50.000 kr kan du eventuellt få en fin toyota supra mkIII för dock är dem relativt dyra i försäkring och driker en hel del sås och svårmeckat men en possitiv sak är ju att det är en rolig bil att köra och leka med big_smile

Team Insane Racing

2 123 Inlägg
4 juni 2008
Du får köpa min celica för 60.000kr om du är intresserad, annars slänger jag ut den på annons nån dag.

6 170 Inlägg
4 juni 2008
insanebrains skrev:
Mazda miata är underhållande att köra,är bakhjulsdriven,och är soppa snål ..!

Där har vi ett vettigt tips!

Miator e fina som faen att titta på (fram till -05/-06 iaf), dom är som go-kart:ar på vägen och dom dricker inte mycket heller.

Tack vare den "svaga" motorn i dom brukar ju försäkringen bli hyffsat billig också (liten och lätt bil behöver inte så många hästar för att pinna på bra wink).

Sök