3849
Sök

Problem med monsterbygge i volvo 940!

15 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
Hej.

Jag och polaren håller på med ett biljudsbygge och vi har fått lite problem. Det är måtten på basportarna som vi inte tror passar till lådans mått och konstruktion. Det är nämligen så att allt är ihopkopplat men det är jävligt dåligt tryck i grejorna och portarna verkar inte "andas" någonting det är liksom bara basarna som verkar slå. Basarna funkar som det ska och vi har kollat alla kopplingar och det är inget som det ska.

Basarna är 2 st kicker L7 12"
Teknisk data:

* 30,5cm
    * Impedans 2 ohm DVC, 4 ohm DVC
    * Max rek. slutstegseffekt 1500W peak
    * Max rek. slutstegseffekt 750W rms
    * Känslighet 87,1 dB 1W/1M
    * Frekv.omf. 20 - 100 Hz
    * VAS 65,55
    * Qts:0,465
    * Fs:33,1Hz
    * Xmax 14,1mm
    * BL faktor: 17.93 Tm

Basportarnas mått är:
4" och 15 cm långa (med kon inräknat)

Lådans mått är: (Medräknat material tjockleken på 25mm)
96,5cm bred
78,5cm underkant
59 cm överkant
36cm hög
Baffel:
40cm hög
96,5cm bred

https://www1.garaget.org/gallery/archive/47215/305758_xzla63.jpg

Hjälp uppskattas verkligen

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
6 april 2008
hur många liter ligger lådan på.
Matten funkar inte riktigt för mig just nu tongue

Tycker portarna låter lite korta också.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

Livsnjutare
342 Inlägg
6 april 2008
Baffeln är lutad omkring omkring 45 grader, men varför förstår jag inte?
Portarna är för korta ja

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

21 761 Inlägg
6 april 2008
Lådan verkar vara på ca 180 liter brutto. Basarna tar upp ungefär 2,5 liter vardera och rören tar upp lite drygt 2 liter, kvar blir runt 173 liter. Då ser det ut som att lådans avstämning hamnar på strax under 35 Hz, kanske 33-34 Hz beroende på om det sitter dämpmatta inuti lådan.

Det är ganska låg avstämning, men om man spelar musik med rejält djup bas så borde det andas ganska mycket ur portarna redan vid 500W inmatad effekt. Egentligen är 2 st 4" rör för liten portarea till de där basarna.

Är ni verkligen säker på att allting är rätt kopplat?

En polare har dubbla Orion HP12 basar i sin bil. Den har också låg avstämning (ca 35 Hz), men även med 3 st 4" rör så blåste det väldigt mycket från dem när det inte satt konade trattar. Utifrån detta så tycker jag att någonting borde vara fel i eran koppling av basarna smile.

Eller så spelar ni inte "rätt" musik för den avstämningen. Det ska vara riktigt djup bas för att den där lådan ska komma till sin rätt, inte någon rapp diskodunk.
Senast redigerat av Drönirettab (6 april 2008)

Evolution Garage
1 299 Inlägg
6 april 2008
Det där kommer låta riktigt bra!!!

Sky´s the limit...

15 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
Jonve skrev:
Baffeln är lutad omkring omkring 45 grader, men varför förstår jag inte?
Portarna är för korta ja

baffeln är lutad så för att sätet lutar i den vinkeln. (baffeln är riktad mot sätet.)

Kan inte någon som är duktig räkna ut hur långa portarna ska vara? För när jag testade i Probox så stog det att det skulle vara dom måtten men det verkar ju inte alls funka som det ska.

Drönirettab:
"Är ni verkligen säker på att allting är rätt kopplat?"
Ja det var ju våran första tanke att vi hade kopplat fel men vi testade då att paralellkoppla 1 bas bara och det var samma problem:s

Men iofs vi kan ju ha tänkt fel såjag skriver hur vi har kopplat:

bas 1:
+ till + till - på bas 2.
- till - till slutsteg

Bas2:
+ till + till slutsteg
- till - till +  på bas1

Varje bas är på 2 ohm och enligt mig så blir det 2 ohm ut i den här kopplingen.

Hjälpen uppskattas verkligen!!

(Man vil ju få det att funka)

Om ni vill ha mer bilder så är det bara be om det.

PS: Slutsteget är en DLS A6 om det skulle hjälpa någonting
Senast redigerat av Bubbenxxx (6 april 2008)

2 911 Inlägg
6 april 2008
Är det bara jag som inte får ihop den kopplingen alls?
Elller så missförstår jag hur det är kopplat

2 911 Inlägg
6 april 2008
Här är ett par exempel, vilket av dom har ni kopplat?
För enl. er beskrivning så är det ingen av dem.

http://www.m5.se/2x2.gif

21 761 Inlägg
6 april 2008
Bubbenxxx skrev:
när jag testade i Probox så stog det att det skulle vara dom måtten men det verkar ju inte alls funka som det ska.

Sätter man in de lådmåtten, som du har skrivit, i ett beräkningsprogram så blir bruttovolymen som sagt ca 180 liter. Räknar man bort både basar och rör så blir avstämningen omkring 33-34 Hz med de rör som du har satt dit, rören är alltså inte för korta.

Decibel: Jag håller med dig, den kopplingsbeskrivning som han gav verkar lite mystisk.

15 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
Decibel skrev:
Är det bara jag som inte får ihop den kopplingen alls?
Elller så missförstår jag hur det är kopplat

Du satte "huvudet på spiken" för vi har kopplat ÅT HELVETE! rent utsagt. Vi har annvänt oss utav ett annat schema och det verkar inte alls stämma om man tittar på det du har skrivit. Så vi testar det.

Tack sålänge!!!

15 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Bubbenxxx skrev:
när jag testade i Probox så stog det att det skulle vara dom måtten men det verkar ju inte alls funka som det ska.

Sätter man in de lådmåtten, som du har skrivit, i ett beräkningsprogram så blir bruttovolymen som sagt ca 180 liter. Räknar man bort både basar och rör så blir avstämningen omkring 33-34 Hz med de rör som du har satt dit, rören är alltså inte för korta.

Decibel: Jag håller med dig, den kopplingsbeskrivning som han gav verkar lite mystisk.

Sorry för dubbelposten

Men om man säger såhär da för att avstämningen ska bli runt 60hz hur långa ska basportarna vara då?

Mvh Bubbenxxx

2 911 Inlägg
6 april 2008
60 vill du nog inte ha dom på om du ska lyssna på musik.
Prova med 20-25cm och kapa lite eftersom och lyssna, skriv ner vart du tyckte de lät bra.
Sen limmar du tillbaka eller sätter i 2 nya portar i rätt längd wink

15 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
jag skrev lite dumt tror jag. Jag har ställt LP-Filtret på 60Hz och jag vill få MAX ljudtryck ljust där omkring så hur långa ska basportarna vara då.

(Vi monterar just nu lådan i bilen igen efter omkoppling för att testa)

tokfrans
982 Inlägg
6 april 2008
"det känns som om portarna inte riktigt andas" i en korrekt avstämd låda ska det väl varken blåsa eller suga i porten?

15 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
Vi har precis testat igen och det var samma problem så att säga. Det blir inget tryck alls i grejorna. Det låter sämre än den gammla 10" som satt där innan. Någon som har några förslag?

21 761 Inlägg
6 april 2008
Decibel skrev:
Prova med 20-25cm och kapa lite eftersom och lyssna, skriv ner vart du tyckte de lät bra.
Sen limmar du tillbaka eller sätter i 2 nya portar i rätt längd wink

Nja, avstämningen ligger ju redan ganska lågt smile.

21 761 Inlägg
6 april 2008
Bubbenxxx skrev:
Vi har precis testat igen och det var samma problem så att säga. Det blir inget tryck alls i grejorna. Det låter sämre än den gammla 10" som satt där innan. Någon som har några förslag?

Har ni kopplat exakt som "wiring option #2" visar?

NMI kan intyga hur mycket det blåste från den lådan med 3 st 4" rör som jag beskrev tidigare, då ska det också flåsa på rejält med dina Kickerbasar.

15 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
Vi har kopplat exakt enligt "Decibel" kopplinschema 2 och det blev inte mycket skillnad.

Steget är en DLS A6
1 kanal RMS uteffekt uppmätt vid 13,8 volt med max 0,1 % distorsion, 20 Hz - 20 kHz
1 x 500 Watt 4Ω
1 x 870 Watt 2Ω
1 x 1200 Watt 1Ω
S/N ratio, A-vägd >100 dB
Dämpfaktor >200
Ingångsimpedans >10 k
Ingångskänslighet 0,2 - 7 V
Filter LP 50 - 125 Hz
Filter Subsonic 25 Hz
Inbyggd fläkt
Fasjustering steglös 0 - 180

Strömkablarna är MER än tillräckligt 50mm2 så det kan ju inte vara fel där. Enligt kondensatorn (som är på 24 farad) så finns det gott om ström.

Det ända som kan vara felet just nu är lådan känns det som.

8 156 Inlägg
6 april 2008
Ställ upp subsonic filtret lite. Kanske till 30? Sen kan du sänka LP-filtret till 80hz och se om det blir någon skillnad?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök