3905
Sök

Problem med monsterbygge i volvo 940!

Snabb jävel
57 Inlägg
7 april 2008
#61
gurenius skrev:
COTN skrev:
Det som "blinkade" (som kanske var fel beskrivet) var mätarna den har Amp mätare och volt mätare.

Vad menar du egentligen då? När något blinkar betyder som regel alltid att det inte finns tillräckligt med ström.

Ett par saker att kolla för att reda ut var problemet egentligen ligger:
- Vilken spänning har du vid strömplintarna på steget när ni krämar på? Svajar det?
- Spelar det som det ska med annan bas/låda i bilen?

Era problem behöver ju inte nödvändigtvis ha med lådan/portarna att göra.

Det är mätare på kondensatorn som visar siffror och den visar att det går åt rätt bra med ström.

Vi har inte testat något sådant än. Men just nu ser jag inte att det är något fel där då det finns gott med ström enligt kondensatorn men iofs den kan kanske visa fel. Men då kan jag i sånna fall itne förstå vad som är fel med koppling eller strömdragning för det är noga utänkt. Med rejält tilltagna mått på kablar osv. Men vi får väll testa det också.


854 Inlägg
7 april 2008
#62
Scratch skrev:
Det låter som att ena basen skulle vara fasvänd 180 grader då tar ja basarna ut varann, men o andra sidan ska väl det inte gå att få till det om man kör med monoblock?
Hoppas ni får ihop det! /// boman

Om en av basarna är "feltillverkad" så kanske + egentligen är - eller tvärt om och då blir det ju som du säger att de tar ut varandra. Testa så att alla spolar är i samma fas.


782 Inlägg
7 april 2008
#63
Kmarcus skrev:
Scratch skrev:
Det låter som att ena basen skulle vara fasvänd 180 grader då tar ja basarna ut varann, men o andra sidan ska väl det inte gå att få till det om man kör med monoblock?
Hoppas ni får ihop det! /// boman

Om en av basarna är "feltillverkad" så kanske + egentligen är - eller tvärt om och då blir det ju som du säger att de tar ut varandra. Testa så att alla spolar är i samma fas.

Det har jag faktiskt råkat ut för på en magnat bas.. kolla med ett 1,5 volts batteri

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

1 631 Inlägg
7 april 2008
#64
COTN skrev:
gurenius skrev:
COTN skrev:
Det som "blinkade" (som kanske var fel beskrivet) var mätarna den har Amp mätare och volt mätare.

Vad menar du egentligen då? När något blinkar betyder som regel alltid att det inte finns tillräckligt med ström.

Ett par saker att kolla för att reda ut var problemet egentligen ligger:
- Vilken spänning har du vid strömplintarna på steget när ni krämar på? Svajar det?
- Spelar det som det ska med annan bas/låda i bilen?

Era problem behöver ju inte nödvändigtvis ha med lådan/portarna att göra.

Det är mätare på kondensatorn som visar siffror och den visar att det går åt rätt bra med ström.

Vi har inte testat något sådant än. Men just nu ser jag inte att det är något fel där då det finns gott med ström enligt kondensatorn men iofs den kan kanske visa fel. Men då kan jag i sånna fall itne förstå vad som är fel med koppling eller strömdragning för det är noga utänkt. Med rejält tilltagna mått på kablar osv. Men vi får väll testa det också.

Det går åt "rätt bra med ström" och du säger ändå att det finns gott om det. Har du några siffror?

PS: Ett A6 trivs inte i 1 Ohm och gör av med enorma mängder ström.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

21 761 Inlägg
7 april 2008
#65
COTN skrev:
ok hmmmm.......... Hur ska vi i sådanna fall designa en låda som basport för att det ska bli bra tror ni? Om man kollar i olika program så finns ju inte den komfigurationen med:(

Vi ska nog även ringa db akuten och be om en lådritning. Fan vi har ju köpt grejor för MÅNGA 1000 där så det kan dom väll bjuda på.

Mvh COTN

Det stämmer nog ganska bra att slotport inte finns med i beräkningsprogrammen, tyvärr får man väl säga.

Ja, att ringa db akuten låter vettigt. De ska kunna hjälpa till med lådberäkning utan problem. Men jag är ändå envis och säger att den där lådan ska kunna få tryck om man spelar musik med mycket djupbas eftersom avstämningen enligt beräkningsformler verkar ligga strax under 35 Hz.

Även om det inte blir speciellt mycket tryck i just eran bil så ska det åtminstone gå att få ordentlig lufthastighet i portarna när de rätta frekvenserna spelas, därför tycker jag att ni bör ladda ner "testmusik" från realmofexcursion.com och se vad som händer när ni provspelar lite olika saker.

Om dina måttuppgifter på låda+rör stämmer till 100% så är jag själv 99,9% säker på att det inte är lådan eller avstämning som gör att rören inte "andas", det borde rimligtvis vara något knas med basarna eller inkopplingen av basarna smile.

Snabb jävel
57 Inlägg
8 april 2008
#66
Drönirettab skrev:
COTN skrev:
ok hmmmm.......... Hur ska vi i sådanna fall designa en låda som basport för att det ska bli bra tror ni? Om man kollar i olika program så finns ju inte den komfigurationen med:(

Vi ska nog även ringa db akuten och be om en lådritning. Fan vi har ju köpt grejor för MÅNGA 1000 där så det kan dom väll bjuda på.

Mvh COTN

Det stämmer nog ganska bra att slotport inte finns med i beräkningsprogrammen, tyvärr får man väl säga.

Ja, att ringa db akuten låter vettigt. De ska kunna hjälpa till med lådberäkning utan problem. Men jag är ändå envis och säger att den där lådan ska kunna få tryck om man spelar musik med mycket djupbas eftersom avstämningen enligt beräkningsformler verkar ligga strax under 35 Hz.

Även om det inte blir speciellt mycket tryck i just eran bil så ska det åtminstone gå att få ordentlig lufthastighet i portarna när de rätta frekvenserna spelas, därför tycker jag att ni bör ladda ner "testmusik" från realmofexcursion.com och se vad som händer när ni provspelar lite olika saker.

Om dina måttuppgifter på låda+rör stämmer till 100% så är jag själv 99,9% säker på att det inte är lådan eller avstämning som gör att rören inte "andas", det borde rimligtvis vara något knas med basarna eller inkopplingen av basarna smile.

Ok vi ska testa en jäkla massa saker i helgen nu. Vi börjar med att bygga om lådan oavsett om det ska fungera med det vi har. Om det fortfarande är något knas så får vi börja testa alla andra saker ni har skrivit här jag får väll offra mina basar i värsta fall för att se om vi får någon power från steget.

men en liten fråga har jag. Jag har själv inte sätt själva "kopplingen" på batteriet men jag tror att den sitter med en vanlig kabelsko på orginal skruven såattsäga. kan det vara ett problem? Jag minns nämligen att jag själv hade invändningar mot att göra så. Annars ser kopplingen ut såhär:

50mm2 kabel med 200 amp säkring vid bateriet
till 24 farads kondensator
till Distributions block där det blir en 35mm
(och en 21mm kabel som ska gå till framsystemets slutsteg. Den kabeln är inte inkopplad just nu)
35mm går till 150amp säkring och sedan in i slusteget.
¨
Allting är ORDENTLIGT jordat i bältesfästpunkten bak.
¨
Remotekabeln är betydligt kraftigare än det man får med i vanliga fall.
¨
Lågnivåkabeln är av bättre kavlité.

Enligt mig så verkar den här kopplingen jäkligt bra... men som sagt ni kanske vet bättre.


Snabb jävel
57 Inlägg
8 april 2008
#67
gurenius skrev:
COTN skrev:
gurenius skrev:
Vad menar du egentligen då? När något blinkar betyder som regel alltid att det inte finns tillräckligt med ström.

Ett par saker att kolla för att reda ut var problemet egentligen ligger:
- Vilken spänning har du vid strömplintarna på steget när ni krämar på? Svajar det?
- Spelar det som det ska med annan bas/låda i bilen?

Era problem behöver ju inte nödvändigtvis ha med lådan/portarna att göra.

Det är mätare på kondensatorn som visar siffror och den visar att det går åt rätt bra med ström.

Vi har inte testat något sådant än. Men just nu ser jag inte att det är något fel där då det finns gott med ström enligt kondensatorn men iofs den kan kanske visa fel. Men då kan jag i sånna fall itne förstå vad som är fel med koppling eller strömdragning för det är noga utänkt. Med rejält tilltagna mått på kablar osv. Men vi får väll testa det också.

Det går åt "rätt bra med ström" och du säger ändå att det finns gott om det. Har du några siffror?

PS: Ett A6 trivs inte i 1 Ohm och gör av med enorma mängder ström.

Det är jag som inte kan formulera mig på ett bra sätt. Om jag säger såhär så verkar det funka bra med strömen om man tittar på vad kondensatorn säger och vi har inte fått några blinkande lampor hitills.

Siffror:
13,9volt
När det dunkar så klättrar det uppåt 45 amp samtidigt som volt går ner till 13,7
Senast redigerat av COTN (8 april 2008)


669 Inlägg
8 april 2008
#68
jag vet ju svaret.
vänd lådan så att basarna spelar mot skuffen.
det kommer bli en jävulsk skillnad.
om ni inte tror på mig, så gö inte det,
men jag vet med 99% att det kommer låta mycket bättre så.

testa å se?
återkomm med komentarer hur det gick.
///eddie


Snabb jävel
57 Inlägg
8 april 2008
#69
snipercat skrev:
jag vet ju svaret.
vänd lådan så att basarna spelar mot skuffen.
det kommer bli en jävulsk skillnad.
om ni inte tror på mig, så gö inte det,
men jag vet med 99% att det kommer låta mycket bättre så.

testa å se?
återkomm med komentarer hur det gick.
///eddie

Vi hade en baslåda i den bilen innan som spelade mot skuffen och det lät FÖRJÄVLIGT så just nu litar jag inte på dig cool Sedan så kan vi inte göra det då ingenting är byggt för det just nu så vi skulle inte få det att funka med slutsteg,kablar osv. Jag har kontaktat dbakuten nu så vi får hoppas på det bästa.


15 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#71
Nu äntligen! Vi testade koppla in basarna i COTN's bil med hans slutsteg kablar etc.. Jävlar va det spelade, hade baslådan stående bakom bilen och hela grannskapet vaknade väl tongue
Så nu vet vi iaf att det är något i vårat system som är fel på, troligtvis kondensatorn som var VÄLDIGT billig tongue inget märke som man hört talas om presis, men som sagt vi vet inte ännu riktigt vad som är felet men baslådan och basarna fungerar bra som fan, dock så är säkert basportarna för korta / långa men nu basar det som fan iaf och den flyttar luft så in i norden. Så om ni har några klara svar på hur långa basportarna ska vara så kom gärna med svar.

Och eftersom vi inte är säkra på att det just är kondensatorn utan kanske något kring strömkopplingarna så får ni gärna komma med förslag vad som kan vara fel.

Mvh BubbenXxX

Tackar för all hjälp hittils!

21 761 Inlägg
12 april 2008
#72
Bubbenxxx skrev:
Nu äntligen! Vi testade koppla in basarna i COTN's bil med hans slutsteg kablar etc.. Jävlar va det spelade, hade baslådan stående bakom bilen och hela grannskapet vaknade väl tongue
Så nu vet vi iaf att det är något i vårat system som är fel på, troligtvis kondensatorn som var VÄLDIGT billig tongue inget märke som man hört talas om presis, men som sagt vi vet inte ännu riktigt vad som är felet men baslådan och basarna fungerar bra som fan, dock så är säkert basportarna för korta / långa men nu basar det som fan iaf och den flyttar luft så in i norden. Så om ni har några klara svar på hur långa basportarna ska vara så kom gärna med svar.

Kul att det inte var lådans fel iaf smile.

Angående portarna så säger jag fortfarande att lådan har en låg avstämning, det innebär att portarna inte ska göras längre eftersom avstämningen då blir ännu lägre. Detta påstående är inte någonting som jag bara slänger ur mig, jag har kollat i ett av mina beräkningsprogram utifrån de yttermått på lådan som du skrev tidigare smile.

Tycker du att det blir för mycket luftflöde, så att det kanske uppstår flåsljud, då kan ni sätta dit ett till rör istället. Fast då måste kanske rörlängden räknas om beroende på om du vill ha lite högre avstämning eller så.

Bubbenxxx skrev:
Och eftersom vi inte är säkra på att det just är kondensatorn utan kanske något kring strömkopplingarna så får ni gärna komma med förslag vad som kan vara fel.

En mätning på slutstegets kopplingsplint, där strömkablarna sitter fast, visar ifall det är spänningsfall någonstans. Om nu den där kondingen eller strömkopplingarna inte är bra så ska mätningen i så fall visa att det inte kommer rätt spänning till själva steget.

Man ska alltid mäta vid stegets kopplingsplint för att vara säker, då ser man också om stegets minuskabel verkligen har så bra kontakt med karossen som den borde ha.

Hewi
571 Inlägg
12 april 2008
#73
COTN skrev:
Drönirettab skrev:
COTN skrev:
ok hmmmm.......... Hur ska vi i sådanna fall designa en låda som basport för att det ska bli bra tror ni? Om man kollar i olika program så finns ju inte den komfigurationen med:(

Vi ska nog även ringa db akuten och be om en lådritning. Fan vi har ju köpt grejor för MÅNGA 1000 där så det kan dom väll bjuda på.

Mvh COTN

Det stämmer nog ganska bra att slotport inte finns med i beräkningsprogrammen, tyvärr får man väl säga.

Ja, att ringa db akuten låter vettigt. De ska kunna hjälpa till med lådberäkning utan problem. Men jag är ändå envis och säger att den där lådan ska kunna få tryck om man spelar musik med mycket djupbas eftersom avstämningen enligt beräkningsformler verkar ligga strax under 35 Hz.

Även om det inte blir speciellt mycket tryck i just eran bil så ska det åtminstone gå att få ordentlig lufthastighet i portarna när de rätta frekvenserna spelas, därför tycker jag att ni bör ladda ner "testmusik" från realmofexcursion.com och se vad som händer när ni provspelar lite olika saker.

Om dina måttuppgifter på låda+rör stämmer till 100% så är jag själv 99,9% säker på att det inte är lådan eller avstämning som gör att rören inte "andas", det borde rimligtvis vara något knas med basarna eller inkopplingen av basarna smile.

Ok vi ska testa en jäkla massa saker i helgen nu. Vi börjar med att bygga om lådan oavsett om det ska fungera med det vi har. Om det fortfarande är något knas så får vi börja testa alla andra saker ni har skrivit här jag får väll offra mina basar i värsta fall för att se om vi får någon power från steget.

men en liten fråga har jag. Jag har själv inte sätt själva "kopplingen" på batteriet men jag tror att den sitter med en vanlig kabelsko på orginal skruven såattsäga. kan det vara ett problem? Jag minns nämligen att jag själv hade invändningar mot att göra så. Annars ser kopplingen ut såhär:

50mm2 kabel med 200 amp säkring vid bateriet
till 24 farads kondensator
till Distributions block där det blir en 35mm
(och en 21mm kabel som ska gå till framsystemets slutsteg. Den kabeln är inte inkopplad just nu)
35mm går till 150amp säkring och sedan in i slusteget.
¨
Allting är ORDENTLIGT jordat i bältesfästpunkten bak.
¨
Remotekabeln är betydligt kraftigare än det man får med i vanliga fall.
¨
Lågnivåkabeln är av bättre kavlité.

Enligt mig så verkar den här kopplingen jäkligt bra... men som sagt ni kanske vet bättre.

Edit: Fel tänkt av mig roll , tar bort mitt förslag hmm
Senast redigerat av pwilhelm (12 april 2008)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

1 631 Inlägg
12 april 2008
#74
Skönt att ni fick bekräftat att det inte handlar om lådan. Vi var ju några stycken som var inne på det... roll roll roll

Nästa steg i kedjan är att utesluta andra komponenter. Börja med att koppla förbi kondensatorn. Kör alltså CD > Steg > Baslåda utan någonting annat. Eventuella säkringsblock bak (ej vid batteriet!) kopplar ni också förbi.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Snabb jävel
57 Inlägg
13 april 2008
#75
Om man tittar i A6 manualen så står det ju iofs att man ska koppla kondensatorn "efter" slutsteget och det kan mycket väl stämma att det är där vi har tänkt fel. MEN jag tycker inte att det ska bli någon skillnad i min skalle funkar båda sakerna och om vi skulle koppla enligt manualen så skulel vi få ett annat problem. Genom att kondensatorn har 1 input för + och 1 separat output för + och likadant för jorden. Då vettefan hur vi ska koppla för att det ska bli rätt. Svar från begåvad uppskattas ;P

EDIT: Manualen: http://www.dls.se/files/172/1/Manual_A-amp06_swe.pdf
Senast redigerat av COTN (13 april 2008)


1 631 Inlägg
13 april 2008
#77
COTN skrev:
MEN jag tycker inte att det ska bli någon skillnad i min skalle funkar båda sakerna och om vi skulle koppla enligt manualen så skulel vi få ett annat problem.

Grejorna ska funka i praktiken också och inte bara på papper. Börja nu med att koppla så enkelt som möjligt enligt det förslag du fått.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

med lem
1 925 Inlägg
13 april 2008
#78
gurenius skrev:
COTN skrev:
MEN jag tycker inte att det ska bli någon skillnad i min skalle funkar båda sakerna och om vi skulle koppla enligt manualen så skulel vi få ett annat problem.

Grejorna ska funka i praktiken också och inte bara på papper. Börja nu med att koppla så enkelt som möjligt enligt det förslag du fått.

precis,, börja med att kolla det ! det går ju på 2 sek.

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Hewi
571 Inlägg
13 april 2008
#79
Strunta i kondensatorn till att börja med för jag tror inte att det är vettigt att ha en amperemätare i serie på stegets matar kabel speciellt när man inte vet vad den klarar av. Kolla om det går att koppla in den paralellt isåfall utan att gå igenom den inbyggda ampere mätaren.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

35 Inlägg
13 april 2008
#80
ingen som har nämt den viktigaste saken som alla glömmer när dom bygget billjud .. MINUS mellan batteriet och chassit. alla tycker att de ska vara grova pluskablar men ingen tänker på att minus ska vara lika stor.

jämför det med en vattenslang .. kranen i väggen är plus, slangen ut är kablen i änden sätter du ett sugrör som funkar som minus ,, hur stort flöde får du ut då i sista änden ,,, funkar lika dant med strömmen i en bil .. så komplettera med en extra minus kabel mellan minus på batteriet och chassit på bilen .

kan vara så enkelt att det är där felet sittter i din bil eftersom allt blinkar ...


Sök