3263
Sök

Bara Tändning Med Startmotorn?

93 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#1
Min Firebird började bli konstig igår efter den lilla branden med en jordkabel som va felplacerad (läs min blogg). Motorn startar och låter fint när jag drar igång startmotorn men så fort jag släpper nyckeln för att den ska gå utan startmotor så dör den. Det verkar som den inte får någon tändning. Vet inte varför detta bara har hänt helt plötsligt och undrar om någon vet vad det kan vara. hmm

tacksam för alla svar.

Sound like a V8 and your my mate

10 287 Inlägg
7 april 2008
#2
Mät upp tändningslåset, dvs att du verkligen har ström från tändningslåset som det skall vara i alla lägen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

93 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#3
Jag förstår vad du menar. Min magkänsla säger mig att det inte är det eftersom det va det första ajg kollade igår. stoppad in skallen under rattstången och följde kablarna och alla såg perfekta ut. Hade inte voltmätare med mig så jag kunde inte mäta. Kan kanske vara något med fördelaren? fast då hade den väl kanske inte tänt över huvudtaget...

Sound like a V8 and your my mate

10 287 Inlägg
7 april 2008
#4
Att mäta är att veta....

Med dom symptom du beskriver så skulle i alla fall jag börja med att mäta om man överhuvudtaget har ström från tändningslåset i alla lägen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

blacken
7 april 2008
#5
Du har inget förkopplings motstånd på den??

93 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
#6
Que?

Sound like a V8 and your my mate

10 287 Inlägg
7 april 2008
#7
Vissa tändspolar har förkopplingsmotstånd. Dvs när du gnider på startmotorn så kopplas plus direkt på spolen - när du släpper så flyttas plus till före motståndet. På så sätt får man hög(re) spänning när startmotorn går.

/Göran

FirebirdFidde skrev:
Que?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

blacken
7 april 2008
#8
FirebirdFidde skrev:
Que?

Vissa jänkare/övriga bilmärken har förkopplingsmostånd till tändspolen för att ge mera "umpf" i gnistan. Och på bland annat Ford så är förkopplingsmotståndet inbyggt i kabeln som krämar tändspolen, om den inte är ett motstånd så kan den kan även funka som "fusable link" dvs en sorts säkring som brinner av vid en kortis eller annan överbelastning.

93 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#9
Det låter ju faktiskt som en helt rimmlig förklaring. Jag ska kolla på det imorgon förmiddag innan jag drar till jobbet. Tack för svaren iaf! big_smile
Förhoppningsvis kan det vara så. Man kan kanske byta ut den säkringen då eller behöver man ett helt nytt motstånd?

Sound like a V8 and your my mate

blacken
8 april 2008
#10
FirebirdFidde skrev:
Det låter ju faktiskt som en helt rimmlig förklaring. Jag ska kolla på det imorgon förmiddag innan jag drar till jobbet. Tack för svaren iaf! big_smile
Förhoppningsvis kan det vara så. Man kan kanske byta ut den säkringen då eller behöver man ett helt nytt motstånd?

Det behöver inte vara ett sk: förkopplings motstånd på din bil. Det förekommer att dom drar en kabel ifrån starmotorn till tändspolen, så att tändspolen får dela på amperen som startmotorn kräver och på sådant sätt ge mera "uumpf" till tändspolen så att den leverar en kraftigare gnista när startmotorn arbetar. Är det sedan så att det är ett brott på huvudmatning till tändspolen, så går motorn när startmotorn är aktiverad, och sedan när man släpper tillbaka tändnyckeln tiil tändläget så får inte tändspolen någon kräm. En "Fusible link" sitter någonstans på kabeln till tändspolen, den kan se ut som ett kontaktstycke eller en utanpå liggande skarv liksom, och i en del fall så kan det vara en hel sektion av kabeln som måste bytas.. Kan vara lite svår att identifiera. Enklaste sättet att kolla om det går kräm fram till tändspolen är att koppla bort kabeln som ska mata kräm till tändspolen ifrån kontaktstycket på tändningslåset  och koppla bort pluskabeln på tändspolen och mät upp att det är "klart spår" mellan tändningslås och tändspolen. Eller slå på tändning, mät sedan om det ligger kräm på plus på tändspolen. Om den har förkopplingsmotstånd ungefär en 8 till 10 volt. om inte, minst 11 till 11,5 volt och uppåt.
Senast redigerat av blacken (8 april 2008)

93 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#11
tack för det långa och tidskrävande svaret. Det visade sig att mn polare hade satt i en för liten säkring som brunnit upp å en gång när jag vridit på tändningen. satte i en 10 amp ist för 20. jäkla glassäkringar är svåra att se amperen på. Det va som du sa också förresten att det va inget förkopplingsmotstånd inkopplat på den. jag tjuvkopplade den först direkt från batteriet till tändspolen och det verkade vara lika mycket "umf" då med.

tack för tiden iaf!

Sound like a V8 and your my mate


Sök