3590
Sök

farligt?!? (Ett par hjulbultar av)

Rörpulare
1 453 Inlägg
8 april 2008
#21
NOL skrev:
E30Tompa skrev:
NOL skrev:
haha tydligen inte:P inte mina iaf:p ja drog på lika mycket som de andra o de funakde ju skitbra tills ja kom till dessa...

drog du me fälgkors eller de nyare teleskop modellerna? om så me teleskop. hoppas du inte drog fast dom me skiten fullt utfälld?! då kan man tom råka dra av lastbils muttrar "fråga min morbror" wink

en sån där vanlig hjulnyckel som man fäller ut kanske är den teleskop-grejen du syftar på? tydligen drog jag väl för hårt men då borde även de andra ha gått av ju för drog lika hårt på dem o har alltid gjort de varje gång ja bytt däck:S

Kan ju beskriva som så att när du tar av däckena tar du och fäller ut den! iom får du ju en himla bra utväxling och inget kan gå sönder! "iaf ska de inte de" Men sedan när du sätter på muttrarna/bultarna fäller du in den! så att du inte fäller ut den för då känns de som man drar åt dom 5 ggr så lösare än man tror och saker som denna händer... hände mej me 1 ggn innan ja började göra i denna ordning och aldrig har de hänt efter de smile samt kan de vara bra att byta muttrar/bultar efter några av och påsättningar wink och angående de där me att du dragit alla andra likadant och dom höll kanske bara va ren tur vem vet?!
Senast redigerat av E30Tompa (8 april 2008)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

dragkruka
275 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#22
E30Tompa skrev:
NOL skrev:
E30Tompa skrev:

drog du me fälgkors eller de nyare teleskop modellerna? om så me teleskop. hoppas du inte drog fast dom me skiten fullt utfälld?! då kan man tom råka dra av lastbils muttrar "fråga min morbror" wink

en sån där vanlig hjulnyckel som man fäller ut kanske är den teleskop-grejen du syftar på? tydligen drog jag väl för hårt men då borde även de andra ha gått av ju för drog lika hårt på dem o har alltid gjort de varje gång ja bytt däck:S

Kan ju beskriva som så att när du tar av däckena tar du och fäller ut den! iom får du ju en himla bra utväxling och inget kan gå sönder! "iaf ska de inte de" Men sedan när du sätter på muttrarna/bultarna fäller du in den! så att du inte fäller ut den för då känns de som man drar åt dom 5 ggr så lösare än man tror och saker som denna händer... hände mej me 1 ggn innan ja började göra i denna ordning och aldrig har de hänt efter de smile samt kan de vara bra att byta muttrar/bultar efter några av och påsättningar wink och angående de där me att du dragit alla andra likadant och dom höll kanske bara va ren tur vem vet?!

japp precis har också funderat på det.. ska lämna in bilen på service nästa vecka så tänkte han får kika på alla bultar om dem är bra överhuvudtaget. Är lite orolig för att dem andra är kassa med så den tanken har slått mig. Men ska väl inte köra kärran förrän den ska till verkstaden iaf, den saken har ja ju konstaterat nu.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 april 2008
#23
Ewolve skrev:
Att bli omkörd av sitt eget bakhjul är något jag har varit med om med min gamla calibra, hade missat efterdragning efter hjulbyte så helt plötsligt säger det pang skraaaaaaaaap när bilen börjar rulla på bromsskiva /avgassystem/bakspoiler och hjulet seglar förbi i maklig takt och svänger till sist ner i diket. Ska tilläggas att det var på 70-väg,  så det var tur som fasen att inte däcket blev kvar på vägen, och att det fanns en avtagsväg jag kunde sväng/glida in på.

Men det hela löste sig genom att sno bultar från de andra hjulen o köra på 3st på varje hjul (körde 4-bult), sen plåstra ihop bakspoilern så gott det gick och köra vidare _mycket_ lungt hem o dra i nya hjulbultar och dra åt som fasen denna gången smile Otroligt nog klarade sig bromsskivan med bara några skrapmärken.

Ska tillägga att ansiktsuttrycket på han som låg bakom var helt oförglömligt, trodde han skulle köra av vägen för att han glodde så tongue

Faktiskt en Calibra han ja hjälpte också, fast han hade inte lika tur, va dm tjockt me snö så kom inte under med domkraften tongue fick vänta på bärgarn som hade huuuur mkt som helst å göra...
Hur som helst, kan tänka mig uttrycket på han bakom big_smile Skulle sett fejjan på han bakom mig vid ett rödljus, fyrfiligt och vanlig rödljusrejssträcka för de e 70 väg.
Morsans växellåda va lite mongo så istället för å få i ettan, som ja trodde, la ja i backen o börja börna rakt mot honom bakom.
Den blicken va rätt oförglömlig med, då höll de avstånd sen iaf..


3 121 Inlägg
8 april 2008
#24
NOL skrev:
[en sån där vanlig hjulnyckel som man fäller ut kanske är den teleskop-grejen du syftar på? tydligen drog jag väl för hårt men då borde även de andra ha gått av ju för drog lika hårt på dem o har alltid gjort de varje gång ja bytt däck:S

Oj, hoppas att du inte satte på alufälgar, de ska spännas med ca 110-120 nm, dvs handkraft med fälgkors.
Lätt att förstöra fälgarna annars...
När du drog av den första bulten, förstod du inte att du drog för hårt redan då?
Om bultarna hade gått av när du försökte ta bort hjulet kan jag förstå, men att spänna dem så de går av hmm
Skaffa momentnyckel wink


Kicker
163 Inlägg
8 april 2008
#25
Du ska nog byta ut de 2 trasiga hjulbultarna så snabbt som möjligt,

See you sideways!!

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
8 april 2008
#26
Mina tipps:
1: Byt samtliga hjulbultar på bilen, de blir utmattade när de dras för hårt och kan gå av när som hellst, även om det sitter lösare nu
2: Skaffa momentnyckel eller torsionshylsor om du kör med muttermaskin

har själv vart med om att tappa ett framhjul på en cheva chevelle... Var på E20 utanför Lerum... Bilen bakom höll på att få det på sig i 110... Gick bra som tur var men man fick ju sig en tankeställare... Någon tidigare ägare hade dragit bultar för hårt, alla hade gått av helt enkelt...


dragkruka
275 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#27
viccoA skrev:
NOL skrev:
[en sån där vanlig hjulnyckel som man fäller ut kanske är den teleskop-grejen du syftar på? tydligen drog jag väl för hårt men då borde även de andra ha gått av ju för drog lika hårt på dem o har alltid gjort de varje gång ja bytt däck:S

Oj, hoppas att du inte satte på alufälgar, de ska spännas med ca 110-120 nm, dvs handkraft med fälgkors.
Lätt att förstöra fälgarna annars...
När du drog av den första bulten, förstod du inte att du drog för hårt redan då?
Om bultarna hade gått av när du försökte ta bort hjulet kan jag förstå, men att spänna dem så de går av hmm
Skaffa momentnyckel wink

ja drog av den första, tyckte inte ja drog hårdare än de andra, farsan provade sedan o den andra gick då av med. Dem måste helt enkelt ha vart i dåligt skick men va kostar de för 20 nya bultar ca tro?


Bärs!
3 456 Inlägg
8 april 2008
#28
ääh, inga problem att åka med 3/5 hjulbultar...

Garaget.org peakade 2008.

Student
232 Inlägg
8 april 2008
#29
viccoA skrev:
Oj, hoppas att du inte satte på alufälgar, de ska spännas med ca 110-120 nm, dvs handkraft med fälgkors.
Lätt att förstöra fälgarna annars...
När du drog av den första bulten, förstod du inte att du drog för hårt redan då?
Om bultarna hade gått av när du försökte ta bort hjulet kan jag förstå, men att spänna dem så de går av hmm
Skaffa momentnyckel wink

Jag har dragit av hjulbultar med momentnyckel instäld på 100 så bara för att man har en sån är man inte säker

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
8 april 2008
#30
NOL skrev:
viccoA skrev:
NOL skrev:
[en sån där vanlig hjulnyckel som man fäller ut kanske är den teleskop-grejen du syftar på? tydligen drog jag väl för hårt men då borde även de andra ha gått av ju för drog lika hårt på dem o har alltid gjort de varje gång ja bytt däck:S

Oj, hoppas att du inte satte på alufälgar, de ska spännas med ca 110-120 nm, dvs handkraft med fälgkors.
Lätt att förstöra fälgarna annars...
När du drog av den första bulten, förstod du inte att du drog för hårt redan då?
Om bultarna hade gått av när du försökte ta bort hjulet kan jag förstå, men att spänna dem så de går av hmm
Skaffa momentnyckel wink

ja drog av den första, tyckte inte ja drog hårdare än de andra, farsan provade sedan o den andra gick då av med. Dem måste helt enkelt ha vart i dåligt skick men va kostar de för 20 nya bultar ca tro?

http://www.biltema.se/products/product. … emId=96996 Lätt värt 200kr med tanke på att de inte verkar vara såå fagra... Ser ju lite trevligare ut med nya dessutom...


dragkruka
275 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#31
v8rickard skrev:
NOL skrev:
viccoA skrev:

Oj, hoppas att du inte satte på alufälgar, de ska spännas med ca 110-120 nm, dvs handkraft med fälgkors.
Lätt att förstöra fälgarna annars...
När du drog av den första bulten, förstod du inte att du drog för hårt redan då?
Om bultarna hade gått av när du försökte ta bort hjulet kan jag förstå, men att spänna dem så de går av hmm
Skaffa momentnyckel wink

ja drog av den första, tyckte inte ja drog hårdare än de andra, farsan provade sedan o den andra gick då av med. Dem måste helt enkelt ha vart i dåligt skick men va kostar de för 20 nya bultar ca tro?

http://www.biltema.se/products/product. … emId=96996 Lätt värt 200kr med tanke på att de inte verkar vara såå fagra... Ser ju lite trevligare ut med nya dessutom...

så sant så, ska fan fixa 20 nya... dock ahr vi inte biltema men får kika på micro o mekonomen istället


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
8 april 2008
#32
ZamiX skrev:
" Dumma frågor ger dumma svar "... de e klart att de är farligt, hur kul är de att rätt som de e bli omkörd av sitt egena bakdäck tongue

det har jag varit med om, sen har man varit med om att navkapslarna kommer och kör om en nå gånger också tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
9 april 2008
#33
har en polare som blev omkörd av sitt eget bakdäck i 110km/h.. dem stannade och hämtade hjulet ute i skogen tongue
tur att det inte hände någonting!

Team Insane Racing


Sök