3291
Sök

Förslag på crolle?

Avstängd
50 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#1
Tjoo, tänkte köpa cross nu såhär lagom innan sommarn, men vet varken vilken kubik eller takt jag ska ha!

Är nybörjare men väger runt 90kg så jag hade tänkt mig minst 110cc o max 250cc.

frågan är, 2 takt elr 4 takt samt vilken kubik (märke på crossen,pris?)

EDIT : Kör mestadels vanlig landsväg (grus, asfalt,)

MVH
Senast redigerat av Snappy (8 april 2008)

177 Inlägg
8 april 2008
#2
Tror att en 125a skulle bli bra.. Själv föredrar jag 2 takt pga att dom är lite ettrigare men är ju en smaksak.. Sen märket så är ju Kawazaki, Yamaha bra och relativt billiga i sverige.. Tycker du kan köpa  ngt i stil med en Kawazaki kx 125 från mitten av 1990 talet.. kan få dom för ca 8-10k.

Avstängd
50 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#3
okeej  smile

Vad jag har hört så ska tydligen 4 taktarna vara lite vänligare på asfalt (jämnare gång ,inte så ryckigt osv.) stämmer det ? tongue

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
8 april 2008
#4
en KTM 250 exc låter som en bra maskin för dig tycker jag smile enduro modell och 2 takt smile men en 250 fyrtakt e kul också smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

9 108 Inlägg
8 april 2008
#5
Checka www.enduromx.com , som blocket fast bara crossar. Jag hade ju helst köpt en Suzuki, men KTM är allt bra snygga wink


Avstängd
50 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#6
alright
forsätt gärna ge fler förslag! big_smile

som sagt tidigare så kommer jag knappt åka någon terräng/bana alls utan mesta dels på grusväg o asfalt!

edit : tänkte mig att den ska kosta runt 10-15k

OEM <3
6 957 Inlägg
8 april 2008
#7
Snappy skrev:
alright
forsätt gärna ge fler förslag! big_smile

som sagt tidigare så kommer jag knappt åka någon terräng/bana alls utan mesta dels på grusväg o asfalt!

edit : tänkte mig att den ska kosta runt 10-15k

för dom pengarna skulle ja satsat på en 125cc kring 97-00, gillar YZ:an, skön att köra jäkligt rapp.
De e ju lite billigare att renovera en 2-takt om de skulle bli helras på sakerna tongue

OEM <3

blacken
8 april 2008
#8
En 250 fyrknack!! alla gånger.

Avstängd
50 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#9
blacken skrev:
En 250 fyrknack!! alla gånger.

okej, varför 4 takt istället för 2 ? Försöker samla på mig så mkt fakta som möjligt tongue

blacken
8 april 2008
#10
Snappy skrev:
blacken skrev:
En 250 fyrknack!! alla gånger.

okej, varför 4 takt istället för 2 ? Försöker samla på mig så mkt fakta som möjligt tongue

Fyrknacken är trevligare, är flexiblare på lägre varv , mera vrid, och tystare, smidigare, drar mindre soppa, är mera lämpad för trafik på allmän väg, långkörningar. Tvåknacken har en grym explosivitet i sin karaktär. Stressig att köra, är lättare(lägre vikt), för ett "djävla" oväsen på ett ganska så tröttande sätt i längden, är inte lika kul på långfärd, drar mycket soppa, men lämnar ett brett flin i trynet när man "rastar" den i "rätt" miljö.

35 Inlägg
8 april 2008
#11
Va jag du skulle jag välja en enduro om man vill mestdals bara köra på asfalt..  eller 4 taktare som Yzf min, behövs inte servar lika oftare som 2 takts....

Ligger alltid före dig. ( Pinka på trafikpolis )

Avstängd
50 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#12
blacken skrev:
Snappy skrev:
blacken skrev:
En 250 fyrknack!! alla gånger.

okej, varför 4 takt istället för 2 ? Försöker samla på mig så mkt fakta som möjligt tongue

Fyrknacken är trevligare, är flexiblare på lägre varv , mera vrid, och tystare, smidigare, drar mindre soppa, är mera lämpad för trafik på allmän väg, långkörningar. Tvåknacken har en grym explosivitet i sin karaktär. Stressig att köra, är lättare(lägre vikt), för ett "djävla" oväsen på ett ganska så tröttande sätt i längden, är inte lika kul på långfärd, drar mycket soppa, men lämnar ett brett flin i trynet när man "rastar" den i "rätt" miljö.

Okej precis som jag trodde då, tackar tackar smile

Avstängd
50 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#13
heikkila skrev:
Va jag du skulle jag välja en enduro om man vill mestdals bara köra på asfalt..  eller 4 taktare som Yzf min, behövs inte servar lika oftare som 2 takts....

Det har du ju iofs rätt i, men 4 takt e ju dyrare i både inköp o drift kostnader , eller?

blacken
8 april 2008
#14
Snappy skrev:
heikkila skrev:
Va jag du skulle jag välja en enduro om man vill mestdals bara köra på asfalt..  eller 4 taktare som Yzf min, behövs inte servar lika oftare som 2 takts....

Det har du ju iofs rätt i, men 4 takt e ju dyrare i både inköp o drift kostnader , eller?

dyrare i inköp ja,( dock inte alltid, en beg i bra skick kan vara överkomlig i pris), men hållbarare, slitstarkare, är billigare i soppakostnad. Så driftkostnads mässigt är en fyrknack överlägsen en två knack.

Skaune
8 april 2008
#15
Om man nu bara ska köra asfalt/grusväg, så e ju en cross bra onödig, du får helt enkelt inte köra den på allmän väg, och den är inte försäkrad, så varför inte bara köpa en gammal XT600 stånka som du kan köra lagligt med? att köra cross på asfalt ÄTER däck nått fruktansvärt!

Avstängd
50 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#16
blacken skrev:
Snappy skrev:
heikkila skrev:
Va jag du skulle jag välja en enduro om man vill mestdals bara köra på asfalt..  eller 4 taktare som Yzf min, behövs inte servar lika oftare som 2 takts....

Det har du ju iofs rätt i, men 4 takt e ju dyrare i både inköp o drift kostnader , eller?

dyrare i inköp ja,( dock inte alltid, en beg i bra skick kan vara överkomlig i pris), men hållbarare, slitstarkare, är billigare i soppakostnad. Så driftkostnads mässigt är en fyrknack överlägsen en två knack.

Okie dokie!

Är det något speciellt som man bör kolla innan köp av en 4 knackare? (förutom att man provkör den o kollar gas respons, växlar osv)

Bra svar föressten!! wink

blacken
8 april 2008
#17
Snappy skrev:
blacken skrev:
Snappy skrev:
Det har du ju iofs rätt i, men 4 takt e ju dyrare i både inköp o drift kostnader , eller?

dyrare i inköp ja,( dock inte alltid, en beg i bra skick kan vara överkomlig i pris), men hållbarare, slitstarkare, är billigare i soppakostnad. Så driftkostnads mässigt är en fyrknack överlägsen en två knack.

Okie dokie!

Är det något speciellt som man bör kolla innan köp av en 4 knackare? (förutom att man provkör den o kollar gas respons, växlar osv)

Bra svar föressten!! wink

Sunt förnuft och lite "gut feeling" kommer man långt med, kolla allmänskicket, om det finns oljeläckor, kolla oljan i spisen är den i bra skick, stinker den bensin?, om det finns servicebok på den? låter den bra ( inget skrammel, skumt knack och andra oljud). provlyssna en som är frisk och jämför ljudet på dom osv,osv.
Senast redigerat av blacken (8 april 2008)

Avstängd
50 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
#18
Axor skrev:
Om man nu bara ska köra asfalt/grusväg, så e ju en cross bra onödig, du får helt enkelt inte köra den på allmän väg, och den är inte försäkrad, så varför inte bara köpa en gammal XT600 stånka som du kan köra lagligt med? att köra cross på asfalt ÄTER däck nått fruktansvärt!

Hade tänk köra runt uppe på landet där de knappt finns en enda människa, olagligt kanske det är. Men det är inte stadskörning heller direkt. tongue

okej vad kostar en xt600 då?big_smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
8 april 2008
#19
jag själv är ganska mkt för honda... hade det varit jag som skulle köpa en cross så hade jag köpt en honda cr 250 2-takt smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Hobby-Skruvare
203 Inlägg
8 april 2008
#20
äldre xt600 ligger väl runt mellan 7-15k.... men har du ändås inte körkort kan du lika gärna köra cross, eller enduro ifall du vill ut på kvällen

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n


Sök