3542
Sök

Honda Civic Vill Inte Starta Mer!

Hjultomte
1 500 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#1
Hejsan alla motorälskande personer!

Jag står med ett hej dundrande problem. Natten fredagen den 4 april så stanna jag min bil o sen ville jag starta igen o köra hem men den ville sej inte.

Bogsering blev det hem. Plocka av fördelarlocket o vipps så trilla det lite saker ner, så då va det köpa nytt lock och rotor. Fick det igår lite lycklig, monterar men icke den startar. Kollade vi gnistan den va gul. prova med en annan spole den blev blå monterade i alla tändstift och den startar ej.

Nä nä, Den e sur då tänkte vi. så det blev och slänga upp tändstiften och tända övanför så att säga. Det flammade på som det skulle. Sänker ner stiften igen. startar ej. Så nu när jag kom hem från jobbet så tände vi fyr i cylindrarna o det foffa litta.

Så montera vi i stiften IGEN. Och den gick nästan nästan igång. men nee den gav upp. Ose blev det att montera av kamremskåpan och lite andra smådetaljer nollställde moroten, tutta fyr på cylindrarna, kollade rotorn Men NEEEEEJ den vill fortfarande inte. Där är olja på henne ose smile

Jag och min käre far har ide torka på vad det kan vara. Så snälla alla brainstorma please jag vill inte göra mig av med skrotet. smile

Årsmodell: -91
Motor: D15B1/D15B2 (Hämtat från mekonomen)

Mvh TooS
Senast redigerat av TooS (10 april 2008)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 april 2008
#2
Hela fördelaren lär ju vara en svag punkt på D motorerna. Jag är osäker på hur Hondas fördelarfel ter sig och vad som egentligen går sönder på dem. Att köpa en ny/beg fördelare i felsökning verkar trist. Men ha det i åtanke när du fortsätter skramla tankar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Hjultomte
1 500 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#3
caromania skrev:
Hela fördelaren lär ju vara en svag punkt på D motorerna. Jag är osäker på hur Hondas fördelarfel ter sig och vad som egentligen går sönder på dem. Att köpa en ny/beg fördelare i felsökning verkar trist. Men ha det i åtanke när du fortsätter skramla tankar.

Spolen har vi ur kopplad och satt dit en annan för test (Inte Honda sak) och det såg ut som det var bara fördelarlocket till en början för den va inte vacker. Men där e fin gnista på sakerna
Senast redigerat av TooS (10 april 2008)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Skaune
10 april 2008
#4
Kan kanske vara huvudreläet då?

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 april 2008
#5
Axor skrev:
Kan kanske vara huvudreläet då?

Då händer ingenting, bara starten som snurrar. Som jag fattar det har den hostat och gått dåligt. Fast varför inte kolla lödningarna på relät ändå? Enkelt gjort.

Toos: Ok, du har gnista så du tänker att fördelaren fungerar. Men: Det kan ju vara så att gnistan kommer vid helt fel tillfälle? Som på en gammal fördelare med slitna lager. Du får jättefin gnista, men den kommer inte regelbundet på varje takt = Motorn går apa.

Men som sagt, jag vet inte vad som kännetecknar det klassiska felet som jag hört drabbar fördelaren på Honda D.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Hjultomte
1 500 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#6
caromania skrev:
Axor skrev:
Kan kanske vara huvudreläet då?

Då händer ingenting, bara starten som snurrar. Som jag fattar det har den hostat och gått dåligt. Fast varför inte kolla lödningarna på relät ändå? Enkelt gjort.

Toos: Ok, du har gnista så du tänker att fördelaren fungerar. Men: Det kan ju vara så att gnistan kommer vid helt fel tillfälle? Som på en gammal fördelare med slitna lager. Du får jättefin gnista, men den kommer inte regelbundet på varje takt = Motorn går apa.

Men som sagt, jag vet inte vad som kännetecknar det klassiska felet som jag hört drabbar fördelaren på Honda D.

Som vi har sett den så kommer den som den ska hela tiden. smile Ska kolla lödningarna på reläet kan ju vara nått där. Och den har inte hoppat igång utan bara hostat litta kasst. Bara smäll i mer, det här kanske kan komma till någon lösning. (Inget sarkastiskt som det kanske låter utan det är vad jag tror.)

Och tackar för engagemanget.

jag har tillomed provat klassikern sparka på däcket o provar starta igen. Funka inte ett dugg, måste vara nått fel på den metoden.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

654 Inlägg
10 april 2008
#7
Fördelarna är tyvär en "känslig" punkt på många av hondas motorer,inte bara på D-serien.
Men att lagret skulle göra att den tänder fel har ja inte hört..Kanske ja som lyssnat för dåligt.
Däremot givarna i fördelaren som kan gå sönder osv,alt lagret skär ihop och motorn får en smäll.

Har du kollat ev felkoder på ECUn?
Den sitter nere vid fötterna under mattan på passagerar sidan.

I <3 my Honda
483 Inlägg
11 april 2008
#8
Kanske kamrem som hoppa över några kugga när försökte du starta. Der hade hänt samma sak med min polarens Civic.


Hjultomte
1 500 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#9
Blida skrev:
Fördelarna är tyvär en "känslig" punkt på många av hondas motorer,inte bara på D-serien.
Men att lagret skulle göra att den tänder fel har ja inte hört..Kanske ja som lyssnat för dåligt.
Däremot givarna i fördelaren som kan gå sönder osv,alt lagret skär ihop och motorn får en smäll.

Har du kollat ev felkoder på ECUn?
Den sitter nere vid fötterna under mattan på passagerar sidan.

DÄR Fick du till det. tackar den saken har jag inte tänkt på big_smile får gå ut o kolla den snart.

Fick nästan igång den idag. Den ville och hade nästan igång henne. kanske jääkligt sur va vet jag smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Hjultomte
1 500 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#10
Nu blev jag glad. Inget syntes på ECUn. o då för att jag reta mig på det så satt jag bara o kirra som satan. och ju mer jag satt desto mer liv fanns där i henne. O TRO FAN DEN GICK IGÅNG. så ska se nu om jag vågar sätta på det nya fördelar locket. Men då försvinner den "nya" spolen för att se om den kan gå igång på det ose. TACKAR SÅ HJÄRTLIGT för alla era svar.

Evigt tacksam.

Mvh TooS

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Fortkörare
11 Inlägg
4 maj 2009
#11
Har liknade problem tjejens civic. Det är en 1,3L 16 Valve årsmodell 90. Har liknade problem, min startade enbart när den var helt kall. Men efter att ha stannat motorn efter ett tag var det omöjligt att starta den igen. Och nu vill den inte gå igång alls sad. Har fattat att det finns ett huvudrelä, men vart fasen hittar jag det bilen?`Har krypt över allt under ratten vid säkringarna... Tacksam för all hjälp.

Hjultomte
1 500 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#12
FRA skrev:
Har liknade problem tjejens civic. Det är en 1,3L 16 Valve årsmodell 90. Har liknade problem, min startade enbart när den var helt kall. Men efter att ha stannat motorn efter ett tag var det omöjligt att starta den igen. Och nu vill den inte gå igång alls sad. Har fattat att det finns ett huvudrelä, men vart fasen hittar jag det bilen?`Har krypt över allt under ratten vid säkringarna... Tacksam för all hjälp.

Kollat så du har gnista?? smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Fortkörare
11 Inlägg
4 maj 2009
#13
TooS skrev:
FRA skrev:
Har liknade problem tjejens civic. Det är en 1,3L 16 Valve årsmodell 90. Har liknade problem, min startade enbart när den var helt kall. Men efter att ha stannat motorn efter ett tag var det omöjligt att starta den igen. Och nu vill den inte gå igång alls sad. Har fattat att det finns ett huvudrelä, men vart fasen hittar jag det bilen?`Har krypt över allt under ratten vid säkringarna... Tacksam för all hjälp.

Kollat så du har gnista?? smile

Japp jag har gnista, det e nya stift, rotor, fördelare, tändspole. Men den vill inte starta, men som sagt var att den har startat ett två gånger, då tidigt på morgonen efter att ha stått i två dyn. Misstänker starkt huvudrelät som jag förstått. Men problemet är att jag kan ju för f*n inte hitta det??! tongue Har krypt under ratten halva kvällen...

Så om någon vet var den sitter på en civic 1,3 -90 är jag jättetacksam om ni vill berätta eller om ni vet någon stans där man kan läsa sig till det...

Fredde

654 Inlägg
5 maj 2009
#14
Går soppa pumpen när du vrider på tändningen?
"blackboxen" - Relät sitter under plasten till vänster om ratten,typ "bredvid" säkringspanelen om jag inte minns helt galet nu.


Sök