Founder skrev:
Finland har sämre förutsättningar än Sverige vad gäller naturtillgångar och industri ändå har dom en max skatt för folk som tjänar över 500'000 euro/år (4'000'000 Kronor) på 36%. Normal skatt i Finland ligger på ca 23%. Vad är det som kostar så mycket mer i Sverige?
Att du tar Finland som exempel är bra. Lite ironiskt kan jag nämna Dubai som ett ännu bättre exempel. Det du tjänar efter att du betalat lön etc det behåller du, precis ALLT.
0% skatt.
Dock ingår inte sjukpenning, fri tandvård, gratis utbildning (vilket medför analfabetism samt arbetslöshet & att fler får tunga jobb där de skadar sig och inte får ersättning) etc etc etc. Det jag vill säga är att Finländarna kanske betalar mindre skatt, men hur ser fattigdomen ut i landet, ex antal hemlösa, socialt utslagna, outbildade? Det är ju det den svenska politiken står för och beskyddar samtliga, enligt teorin.
Vi har det bra i Sverige men jag kan hålla med om att det är lite trist när Staten ska in och ta betalt för precis allt.
Ex..
"Dieselskatt" - bättre än bensin för miljön (enligt ngn undersökning jag läst men kan ha minnst fel) och mer bränslesnål, staten märkte att folk började gå över till dieselbilar istället för bensin och la därför en ny lag som skulle innebära att man var tvungen att betala en större summa i skatt bara för att bilen gick på diesel...man märkte att inkomsterna från bensinförsäljningen minskade och då "bötfällde", enligt min mening, man de som valde diesel.
För övrigt vill jag bara fråga innan jag drar en felaktig slutsats...
Founder skrev:
Man ska försöka hjälpa människorna på den platsen där dom bor snarare än att ta hit dom. Visst är detta inget Sverige kan göra själva men att bara ösa ut bidragspengar är absolut ingen lösning, dom går ju sällan till de som verkligen behöver dom ändå...
Med det menar du väl inte att man ska stoppa invandring överhuvudtaget? Taget ut sitt sammanhang kan det tolkas så. Menar du inte det, då är du och jag överens