2935
Sök

Införskaffande av Lupo 3L TDI eller Clio

10 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
Hej

Jag står inför valet att införskaffa min första bil. De jag söker är någon småbil som drar lite, samt som inte kostar över 55-60000kr. Dom jag väljer mellan är en Volkswagen Lupo 3L TDI (årsmodell 99-02) eller en Renault Clio (årsmodell 00-03).

Volkswagen Lupo 3L TDI (årsmodell 99-02)
Fördelar:
-Låg förbrukning, drar runt 0,3 L/Mil diesel
-Triptronic automatlåda (ser jag som fördel iaf)
-Låg skatt, 1200kr/år (klassas som miljöbil)
-Bra andrahandsvärde

Nackdelar:
-Ingen AC
-Blir tyskimport

Renault Clio (årsmodell 00-03)
Fördelar:
-5 dörrar
-Billigare än Lupon (ligger runt 40-45000kr)
-Har AC
-Svenskköpt (köper den i Sverige fall de blir denna)

Nackdelar:
-Drar lite mer än Lupon
-Sämre kvalité än en Volkswagen?

Så jag beskriver ovan tänker jag kring dessa bilar. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av dessa bilar och åsikter om vad man bör välja? Även fall de finns någon annan bil i samma klass som dessa som jag missat?

MVH Fredrik

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 april 2008
Lupon räknas väl dessutom in som miljöbil eftersom den drar så lite soppa?
Enda stora nackdelen med Lupo som jag ser de e just att den har så högt inköpspris.
Det är väl inte bara så att Clio drar lite mer, utan mycket mer.
Lupon ligger ju på 0.3l/mil, en clio kan inte komma i närheten av de

10 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
Aa precis, därav den låga skatten som jag skrev, att de är miljöbil. Sen drar den ju lite också som sagt. Men frågan är vilken man ska välja.

Någon som har erfarnehet av dessa bilar? Eller kan tipsa om någon annan småbil i samma klass som är värd att kolla upp.

319 Inlägg
14 april 2008
Ett förslag du kanske ska kolla på en golf eller nåt? Dom är ju rätt stora och har bagageutrymme och drar väl rätt lite tror ja? Vilken av dom känns mest motvierande att äga? Med skatter och försäkring och så vidare?

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
14 april 2008
Är ganska svårt att hitta en Lupo 3L i tyskland som inte gått riktigt långt.
Har själv kikat på Lupo mycket pga miljöpåverkan.

När är du pågång att köpa bil ?

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 april 2008
Kan inte hitta någon begagnatrapport på Lupo så kan inte säga hur kvallen osv är på dom faktiskt.
Men Clion kan du ju läsa lite om här iaf:

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modellID=394

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 april 2008
Skriv ut o ha så roligt smile http://www.teknikensvarld.se/files/TV00 … VWLupo.pdf
Ingen beg test men de e ju iaf en test smile

1 854 Inlägg
14 april 2008
Clio är en problembil vad jag hört och sett..

Satsa på Lupon, okej den kanske kostar lite att köpa men du tjänar på det i längden..

10 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Skriv ut o ha så roligt smile http://www.teknikensvarld.se/files/TV00 … VWLupo.pdf
Ingen beg test men de e ju iaf en test smile

Tackar de ska jag ta och kolla på!

SaabLejon skrev:
Är ganska svårt att hitta en Lupo 3L i tyskland som inte gått riktigt långt.
Har själv kikat på Lupo mycket pga miljöpåverkan.

När är du pågång att köpa bil ?

Hmm, då vet jag inte riktigt vart du letat, finns ett flertal Lupo 3L TDI från allt ifrån 2000-20000 mil, i Tyskland.

Tror de blir att jag åker ner någongång i maj och köper en Lupo fall de nu blir en sådan, lutar åt de.

133 Inlägg
15 januari 2009
Ska antagligen skaffa mig en Volkswagen Lupo 3L TDI  också efter som jag behöver en billig pendlar bil
funderade lite ska man ha manuell eller automat ??    kanske inte spelar någon roll ??

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
16 januari 2009
theswed skrev:
Ska antagligen skaffa mig en Volkswagen Lupo 3L TDI  också efter som jag behöver en billig pendlar bil
funderade lite ska man ha manuell eller automat ??    kanske inte spelar någon roll ??

3L finns bara automat vad jag vet.
Däremot finns Lupon även med 1,4 TDI som är manuell, men då är den ingen miljöbil så skatten är såklart inte 1200:- om året

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

133 Inlägg
16 januari 2009
Jaha  ok     men va bra det löste sig     smile

133 Inlägg
18 januari 2009
Är det någon annan disel skatt på Volkswagen Lupo 3L TDI  menar utöver dom här 1200kr fordons skatten  ??
Senast redigerat av theswed (18 januari 2009)

326 Inlägg
18 januari 2009
Jag lirar en Smartcar Fortwo -08    väger 825kg i tjänstevikt (dvs full tank.. + förare å alla vätskor) den har 61hk.. känns väldigt pigg.. (förutom på motorvägen)  och den drar ca 0.45 i blandad körning.. miljöbil med.. dvs 550kr/år i skatt.. och man kan ansöka om fri parkering i länet.. den rockar kan jag säga.. om man vill ha en citycar-..

"Sweet Insane Road Maniac"

Sök