3292
Sök

Måste man framvagnsjustera vid sänkning?

361 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#1
ska sänka peggan... har beställt  4cm sänkning..


men endel börja säga att jag måste göra framvagnsinställning  efter byte?

endel tkr jag kommer me lite höga priser ...hmm
Senast redigerat av tjarniz (23 april 2008)


291 Inlägg
15 april 2008
#2
Gå ut och mät på bilen hur låg du vill att den ska bli...


1 866 Inlägg
16 april 2008
#3
Jag tror inte 3,0 e så lönt!
Mät o kolla, jag skulle nog välja 5,0


199 Inlägg
16 april 2008
#4
3-5cm skulle vara lagom.


203 Inlägg
16 april 2008
#5
Jag har snart 50/50 H&R till salu om du är intresserad (:


361 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#6
sn'lla nån kunnig?


2 283 Inlägg
23 april 2008
#7
tjarniz skrev:
ska sänka peggan... har beställt  4cm sänkning..


men endel börja säga att jag måste göra framvagnsinställning  efter byte?

endel tkr jag kommer me lite höga priser ...hmm

Kan bli dyrt om bilen ser ut som tornet i pisa och kommer i en fel doserad kurva och skit.
Gör framvagnsinställning annars är man inte klok.
Har du lagt ut pengar på att sänka bilen kan du lika gärna göra en inställning.

R.I.P. Michael Jackson!

Livsnjutare
342 Inlägg
23 april 2008
#8
40mm sänking ska inte igenteligen påverka framvagnsinställningen nämnvärt!

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

361 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#9
hmm okej =7
undrar hur i helsike man ska gö


Better than God \o/
1 883 Inlägg
23 april 2008
#10
Man BÖR göra en framvagnsinställning efter man sänkt bilen JA!  "Måste" vette fan men räkna med att köregenskaperna förändras och den kanske sliter framdäcken fel annars...

Mitt råd; gör en inställning...

Edit, tkr? gö? Lixom hallå...  Svenska änna elle? roll *pust*
Senast redigerat av MrTurbo (23 april 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

645 Inlägg
23 april 2008
#11
Man ska ALLTID göra en framvagnsinställning eller en fyrhjulsinställning efter sänkning, dels för att bilen annars får felaktiga hjulvinklar vilket i sin tur kan resultera i en ganska orolig bil på vägen. Dessutom slits däcken snett av den dåliga vinkeln på hjulet o det är ju inte så kul det heller.

En framvagnsinställning kan dom flesta däcksverkstäder hjälpa dig med o kan kosta nånstans mellan 1000-1500kr ungefär. Helt klart värt dom pengarna smile

Lycka till!

Thorssa
23 april 2008
#12
Klart som fan du ska göra en framvagnsinställning. Snålar du igen på det kommer du få lägga ut mer i det långa loppet eftersom dina däck kommer slitas snett...

361 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
#13
MrTurbo skrev:
Man BÖR göra en framvagnsinställning efter man sänkt bilen JA!  "Måste" vette fan men räkna med att köregenskaperna förändras och den kanske sliter framdäcken fel annars...

Mitt råd; gör en inställning...

Edit, tkr? gö? Lixom hallå...  Svenska änna elle? roll *pust*

lixom hallå själv?  änna?   - dialekt eller? ?    gö- dialekt    vet vad det är?


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
24 april 2008
#14
Jonve skrev:
40mm sänking ska inte igenteligen påverka framvagnsinställningen nämnvärt!

exakt


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
24 april 2008
#15
Jag sänker min bil 35 mm nu och ska ABSOLUT göra fyrhjulsinställning.

Tänker inte åka omkring med en bil som går oroligt på vägen, och även om den inte skulle göra det - hur kul är det med snedslitna däck?

Dessutom tar ju leder och sånt stryk om belastningen blir fel, och sådana reparationer blir absolut dyrare i längden än en inställning!

Klart du ska göra en inställning!

Kram // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

438 Inlägg
24 april 2008
#16
Säger som dom andra, helt klart du skall göra en fyrhjulsinställning.
Du vill inte åka med fel vinklar och snedslitna däck


1 863 Inlägg
24 april 2008
#17
Jag sänkte min bil och åkte in på en fyrhjulsinställning och tur var det. Alla fyra däck stod lite åt höger, det var pga att man har lossat alla fjädrar och stötdämpare.
Så JA, du ska göra en hjulinställning om du vill ha nåt kvar av däcken och inte vara rädd ute i trafiken.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

283 Inlägg
24 april 2008
#18
Gör 4-hjulsinställning på bilen men det finns stor risk att det inte blir rätt vinklar ändå. Vet inte hur det är på Peugeot, men på flera Audi bilar kan du i stort sett bara justera toe in, o på dom det går att justera camber o caster osv. brukar det inte bli tillräckligt. Flera av bilarna vi har gjort hjulinställning på på jobbet (Audi Verkstad) som är sänkta får helt enkelt åka ut igen med rättställd toe in men dom andra vinklarna fel. Coilovers o camberplattor o så är nog att rekommendera om du ska kunna få det rätt

/Patrik

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
24 april 2008
#19
Jonve skrev:
40mm sänking ska inte igenteligen påverka framvagnsinställningen nämnvärt!

Vad spelar det för roll om du nu sänker bilen 2cm eller 20cm, du byter ju dämpare & fjädrar, när du gör det så försvinner ALLA dina inställningar vare sig du vill eller inte.
Jag hade gjort en fyrhjulsinställning i ditt läge, det gjorde jag på min bil efter sänkningen.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Teknik Informatör
371 Inlägg
24 april 2008
#20
jag hade också gjort en 4 hjulsmätning. men det är som någon nämner här att alla värden blir ju åt pipan...men det tråkiga är ju att det till 90% bara är toe man kan justera men som tur är finns det ju eftermarknad till allt...för camber vinkel osv finns ju speciella fjäderbenslagringar som fixar till det lite. finns i alla fall till BMW bilar...men det är värt att kolla upp också.
gör du inte detta så kommer du inte kunna utnyttja sänkningnen till 100% bilen kommer inte gå gott på vägen...

BMW E3 it takes one to catch one :)


Sök