3040
Sök

Inspelning av framsystem?

493 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
Hej

Frågan är enkel ska man spela in ett framsystem med separat diskant och 4" basar/mid ?
Har fått för mig att man ska spela in allt men är inte säker så bättre och fråga före.

Mvh
Martin

1 453 Inlägg
15 april 2008
Förstår inte frågan, "ska man spela in" ? Ska du tävla med bilen?
Annars spelas de väl in genom vanligt lyssnande.

Och ja, alla högtalare har en inspelningsfas innan de kommer till sin rätt.

493 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
sveddan skrev:

Nej jag ska inte tävla med bilen men det brukar ju vara sämmre ljud om man inte spelar in något och sen innan man kan testa vad grejerna går för och så. tex på basar så är det ju bra om man spelar in dem innan man ser om det spelar på något bra. det var så jag menade. smile

1 453 Inlägg
15 april 2008
Euroman skrev:
sveddan skrev:

Nej jag ska inte tävla med bilen men det brukar ju vara sämmre ljud om man inte spelar in något och sen innan man kan testa vad grejerna går för och så. tex på basar så är det ju bra om man spelar in dem innan man ser om det spelar på något bra. det var så jag menade. smile

I sådant fall ska du spela in systemet innan du påfrestar det allt för mycket.

493 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
sveddan skrev:
Euroman skrev:
sveddan skrev:

I sådant fall ska du spela in systemet innan du påfrestar det allt för mycket.

OK tack så mycket det var det jag behövde höra big_smile

854 Inlägg
15 april 2008
Koppla in allt till en vanlig hem-förstärkare och låt det spela i några dagar. Tar rätt lång tid innan det är inspelat om du sätter det direkt i bilen... om man inte kör väldigt långa sträckor förståss.

493 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
Kmarcus skrev:
Koppla in allt till en vanlig hem-förstärkare och låt det spela i några dagar. Tar rätt lång tid innan det är inspelat om du sätter det direkt i bilen... om man inte kör väldigt långa sträckor förståss.

Ahh ok då är jag med jo det kan ju funka det med. men blir inte inspelningen sämmre om man inte har lådor/dörrarna?

854 Inlägg
15 april 2008
Är inte säker men jag kan inte se vad som skulle bli sämre. Man ska ju självklart inte spela högt, utan bara på lite lagom volym så man ser att konen rör sig. Räkna inte med att det låter så mycket eller bra bara, eftersom ljudet "försvinner" när du inte har någon låda till dom (mellan/bas). Blir lätt att man höjer för mycket, eftersom det inte blir så mycket ljud.
Senast redigerat av Kmarcus (15 april 2008)

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
15 april 2008
Till att börja med är det lite myt om att det ska spelas in. Det låter sämre den första tiden man spelar grejorna.

Anledningen till att man "spelar in" sina element är bara för att de ska få röra på sig, upphängningen på elementen är styvare den första tiden.
200 timmar brukar man säga är inspelningstid, dock inte att man behöver spela lågt med sakerna för det håller ändå. tiden kan ju självklart variera mellan olika tillverkare. En del högtalare vet jag har låtit väldigt bra redan från början och jag har inte upplevt någon större skillnad medan andra verkligen har utvecklat sig.
Att det skulle ha någon betydelse om man har låda eller inte; NEJ. Huvudsaken är att elementet får röra på sig som sagt var.

Var inte rädd. Spela tills du klöks.

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar

854 Inlägg
15 april 2008
Hmm...

Åker du till exempel 15 min varje gång du ska nån stans så ska du sätta dig i bilen 800 gånger om man gör som du säger innan högtalarna låter som dom ska... Det betyder säkert att det tar över ett år för många innan man hunnit spela in högtalarna...

Som jag skrev så låter det inte så mycket fast konen rör på sig och man får lätt för sig att höja mer och mer, vilket leder till att man kan spela sönder högtalarna.

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
15 april 2008
Koppla ström till bilen under nätterna kanske? När jag tävlade och fick grejorna i sista sekund lät jag det alltid stå o tugga nätterna långa. Och varför skulle något gå sönder för att du spelar hårt med det? Ok, med pyramid kanske är så men om du har riktiga saker ska det inte gå sönder för att du spelar hårt. Ge mig en anledning till varför.
Om du säger att elementet rör på sig mycket men att det inte låter har du nog inte en aning om hur ett element fungerar. Det handlar om att flytta luft, är membranet mindre tätt när det är nytt?
Senast redigerat av NoXXaN (15 april 2008)

854 Inlägg
15 april 2008
Alla kanske inte har tillgång till ett garage? Men har man det så är det ju ingen skillnad.

Så ett element kan inte gå sönder om du spelar så att konen går från max till min och försöker röra sig mer än vad som är mekaniskt möjligt?

Nej, men har man ingen baffel så blir det akustisk kortslutning vid lägre frekvenser. Det borde väl du veta som har tävlat och allt?
Senast redigerat av Kmarcus (15 april 2008)

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
16 april 2008
Kmarcus skrev:
Alla kanske inte har tillgång till ett garage? Men har man det så är det ju ingen skillnad.

Så ett element kan inte gå sönder om du spelar så att konen går från max till min och försöker röra sig mer än vad som är mekaniskt möjligt?

Nej, men har man ingen baffel så blir det akustisk kortslutning vid lägre frekvenser. Det borde väl du veta som har tävlat och allt?

En förlängningskabel och ha en liten ctek under huven.

Självklart kan elementet gå sönder av att spela mer är xmax men det kan det göra efter 4 år också.

Jag måste missförstått dig, jag trodde du menade att elementet rörde på sig mer när det var nytt. Du skrev nämligen inte att du menade när man kör den inne i sin intergrerade förstärkare.
Ja då fladdrar mest elementet och låter inte speciellt mycket. Ursäkta mig men du uttrycckte dig kan lite otydligt.

Edit: Jag såg nu att du hade skrivit "när man inte har någon låda" Ursäkta mig för att jag missade det.
Senast redigerat av NoXXaN (16 april 2008)

493 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Ahh ok tack för svaren smile och jag kör ganska myckte i veckan har 3,5mil 1 väg till jobbet tongue så det lär hinna bli inspelat men är ldig nu så ska dra på laddaren på bilen och sen dra igång ljudet lite hehe big_smile

854 Inlägg
16 april 2008
NoXXaN skrev:
Kmarcus skrev:

En förlängningskabel och ha en liten ctek under huven.

Självklart kan elementet gå sönder av att spela mer är xmax men det kan det göra efter 4 år också.

Jag måste missförstått dig, jag trodde du menade att elementet rörde på sig mer när det var nytt. Du skrev nämligen inte att du menade när man kör den inne i sin intergrerade förstärkare.
Ja då fladdrar mest elementet och låter inte speciellt mycket. Ursäkta mig men du uttrycckte dig kan lite otydligt.

Edit: Jag såg nu att du hade skrivit "när man inte har någon låda" Ursäkta mig för att jag missade det.

Ja, men efter fyra år så har man förhoppningsvis högtalaren i bilen med låda eller liknande och då hör man förhoppningsvis att det börjar låta illa innan sakerna går sönder tongue

Jo, kolla mitt första inlägg... Du måste ha missat det också.

Men till det viktigaste av allt, att nu är alla sams och överens om hur det ska vara smile
Om inte? Fortsätt skriv tongue
Senast redigerat av Kmarcus (16 april 2008)

312 Inlägg
16 april 2008
Har också funderat över det där med inspelning av högtalare och det låter väldigt vättigt att man först spela lugnt så upphängningen mjuknar till sig, och därav låter som den är menad att låda. Sedan kan man ju i stora drag spela hur högt man vill, så länge det inte är för mycket distrosion. Är ju det som förstör högtalare.

854 Inlägg
16 april 2008
Jo, visst är det så men till slut så KAN inte högtalaren röra på sig så mycket som du vill att den ska och då kvittar det om signalen är ren eller inte. Till slut går den sönder.

Sök