Jag lyfter denna gamla tråd
Jag känner att jag måste gå i svaromål på detta flera år gamla inlägg:
MrTurbo skrev:
Man ska inte buksa veteraner. De kräver uppskattning och omvårdnad.
Givetvis ska gamla bilar brukas/bruksas så länge det är barmark och frostfritt (= fritt från vägsalt). Jag är av den bestämda uppfattningen att bilar som används regelbundet mår/går mycket bättre än de som står uppallade och avställda. Dessutom tycker jag liksom att det är själva poängen med att äga gammal bil – att köra och njuta
Jag tror att själva felet är att många bilar nästan överrenoveras och blir så fina att man knappt vågar ta ut dem på vägarna. Ett schysst bruksskick är i så fall nästan att föredra framför utställningsskick enligt min mening.
Jag bruxade en 35 år gammal Ford Customline åren runt 1987-1990. Den rostade visserligen en del – men jag och polarna hade mycket kul med bilen, och värmen var det absolut inget fel på
!
Å andra sidan hade jag i mitten av 90-talet en VW buss med delad framruta som pendlarbil året runt … fy vad jag frös under vintrarna då
...
Sedan jag själv fyllt ”veteran” (30 år) har jag förhoppningsvis blivit klokare och ställer numera av mina gamla bilar mellan november och mars, men annars använder jag dem ovillkorligen som bruksbilar under årets övriga månader.
Nu under åksäsongen 2012 har jag tre påställda hobbybilar: Edsel –59, VW –60 och Ford –62 (ombyte förnöjer). Min vinterbil (Lupo FSI) är självfallet avställd för närvarande
.