3378
Sök

Frågor angående dumpventil och luftfilter

170 Inlägg
17 april 2008
#21
Men skaffa en hybridump! Dem är ju bygda för bilar med lmm


Saab
344 Inlägg
17 april 2008
#22
har min saab 2.0T-98 LMM ? har nämligen köpt ett öppet filter. tongue

16 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#23
Ojdå Axelj, du är fan ta mig en bloggare smile tack för ditt fina info. Om jag nu vill ha högre dumpljud som du sa då är det bara att köpa ett öppet filter? Hittade ett för 1500 kr på BSRs hemsida. Men sen hittade jag också ett insatsfilter, och funderar nog på att skaffa den. Snart blir det chiptrim från powerchip smile snart är jag uppe i 200 hk smile inte dåligt smile

1 019 Inlägg
17 april 2008
#24
keffy89 skrev:
har min saab 2.0T-98 LMM ?

Nope


- De är jag de.
354 Inlägg
17 april 2008
#25
racefan skrev:
och skillnade är? mer om bara olika ord?

Avlastningsventil = Orginal
Dumpventil = Eftermonterat

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

57 Inlägg
17 april 2008
#26
Killr0y_swe skrev:
racefan skrev:
och skillnade är? mer om bara olika ord?

Avlastningsventil = Orginal
Dumpventil = Eftermonterat

Joo men det är ju fortfarande samma sak ?

© Christer

En gång till nu
760 Inlägg
17 april 2008
#27
Annars så kan du ju behålla allt du har å köpa en såndär ljudburk som "spelar dumpljud" via en högtalare ist ^^.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Audifil.
123 Inlägg
29 april 2008
#28
Hmm, jag har hört att när man stänger av motorn så skickas det på massa ström som värmer upp tråden i LMM:en för att bränna upp diverse skit som fastnat, typ filterolja.

Brum säger bilen.
394 Inlägg
29 april 2008
#29
en grej folk verkar ha svårt att fatta är att en öppen dump inte kan skada lmm tongue
Dock kan det skada lite annat typ katten.. (jag har hund så för går det ju bra iofs..)
ska du ha öppet filter så köp ett i bra kvalisort.. räkna med stor risk för effekt förlust.
och olja in fösiktigt.. ska du ha dump kan man ju köppa en hybrid. den är ju lite bättre men ingen öppen dump är bra på en bil med lmm.
För den med för mycke deg kan jag ju rekomendera att bytta till en annan motorstyrning/piggyback system
där man kan montera MAP-sensor istället så får man dumpa hur mycke man vill sen wink
http://www.civinco.com
Senast redigerat av Psychotic (29 april 2008)

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

29 Inlägg
29 april 2008
#30
keffy89 skrev:
har min saab 2.0T-98 LMM ? har nämligen köpt ett öppet filter. tongue

Nää, du har en mapsensor ist..


Brum säger bilen.
394 Inlägg
30 april 2008
#31
Nä presice smile
Öppen dump ger fel värden till bilen motorstyrning då luft som lmm:en har mätt upp bara försviner ut ur systemet. men bilen vet inte det och blandar soppa/bränsle fel.. Då mår bilen inte riktigt bra och katalysatorer osv riskerar skadas.. men själva lmm:en går inte sönder.  Byter du filter då är det oljan på filtret som sabbar lmm:en och sedan börjar bilen dåligt.. 

og900turbo skrev:
Psychotic skrev:
en grej folk verkar ha svårt att fatta är att en öppen dump inte kan skada lmm tongue

ska du ha dump kan man ju köppa en hybrid. den är ju lite bättre men ingen öppen dump är bra på en bil med lmm.

http://www.civinco.com

fattar inte hmm först skriver du att en öppen dump inta kan skada lmm , sen skriver att ingen öppen dump är bra på en bil med lmm ?!?!?  Mvh!!
Senast redigerat av Psychotic (30 april 2008)

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

Audifil.
123 Inlägg
30 april 2008
#32
-upprepa-

Hmm, jag har hört att när man stänger av motorn så skickas det på massa ström som värmer upp tråden i LMM:en för att bränna upp diverse skit som fastnat, typ filterolja.

Audifil.
123 Inlägg
30 april 2008
#33
Ja, men det ögonblick jag ppratar om så skickar den på extra mycket ström tongue

194 Inlägg
11 maj 2008
#34
uLLved skrev:
Ja, men det ögonblick jag ppratar om så skickar den på extra mycket ström tongue

japp detta stämmer. tråden i lmm värms upp för att bränna bort ev. smuts mm.

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

2 Inlägg
11 oktober 2008
#35
vet någon hur man ska kopla dumpventil till ett sug motor och var man kan köpa
tack martin

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 oktober 2008
#36
det finns med det är total geek varning på det

2slow

2 Inlägg
11 oktober 2008
#37
VARFÖR VARNING PÅ DUMP VENTIL  kan något ting går sönder om jag ska kopla den till sug motor ?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 oktober 2008
#38
bmw330i skrev:
VARFÖR VARNING PÅ DUMP VENTIL  kan något ting går sönder om jag ska kopla den till sug motor ?

Ja, du kan få fladdrande laddtryck över 3.4 bar vilket oftast resulterar i skenladd på runt 60bar, du kan bland annat råttor, möss, ekorrar och andra djur sugas rakt in genom nylonstrumpan du har istället för filter.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
11 oktober 2008
#39
Killr0y_swe skrev:
racefan skrev:
och skillnade är? mer om bara olika ord?

Avlastningsventil = Orginal
Dumpventil = Eftermonterat

HaHa

Återcirkulerande avlastnings(dump,blow off)ventil  = Original = för "miljöns skull= Mindre oväsen"
Hybrid avlastnings(dump,blow off)ventil = Bra för LMM ger fint ljud
Öppen Dump (nu orkar jag inte skriva olika ord för samma sak längre) släpper ut allt övertrycket=Mycket ljud.

Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

Avstängd
914 Inlägg
11 oktober 2008
#40
Killr0y_swe skrev:
XL600v skrev:
Där sitter redan en dumpventil monterad

Nej, de sitter en avlastningsventil där orginal.

Men snälla du, är du seriös? Haha.. det är ju samma sak tongue

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!


Sök