3406
Sök

Lagligt med dioder till bakljus resp. blinkers?

51 Inlägg
7 januari 2006
Trådstartare
Tjo, tänkte höra med er nån som vet om det är lagligt att ha dioder till bak/bromsljus och blinkers. Kanske inte har nån betydelse vad det är för "ljuskälla" så länge det är rött för bak/bromsljus och gult för blinkers?

Tack på förhand, mvh..

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
7 januari 2006
finns ju bilar som har det original nuförtiden. så varför skulle det inte vara olagligt?

51 Inlägg
7 januari 2006
Trådstartare
jag vet inte, kanske just därför jag frågar? yikes

Såld på Italienare
579 Inlägg
7 januari 2006
Alltså vad du än gör så ha inte dioder till Helljuset. smile

Förlåt för den lama kommentaren smile

51 Inlägg
7 januari 2006
Trådstartare
Johanromeo155 skrev:
Alltså vad du än gör så ha inte dioder till Helljuset. smile

Förlåt för den lama kommentaren smile

Haha nej då, där tänker jag fortsätta köra med den gammla hederliga glödlampan. Men till positionsljus och liknande ska det la nog gå lika bra med diod/dioder som det gör med glödlampa  smile

21 Inlägg
9 januari 2006
Är lyktan (lampan) e-märk är den lagig

21 761 Inlägg
9 januari 2006
Att ha dioder på bromsljus är väl snarare en ökning av trafiksäkerheten. Dioderna tänds snabbare än glödlampor och det innebär någon eller några tiondelar snabbare reaktionstid för bakomvarande bilar.
Det kan vara värdefulla tiondelar.

12 086 Inlägg
10 januari 2006
Dioder i sig är lagligt, vet inte hur dom ser till lampstyrka (jag tänker på 5/21w lampor) men huvudsaken är att de ska vara E-märkta. Då är de lagliga, men vad jag förstått så är den lagen väldigt tänjbar. Såvida du inte har något störande ljus och håller dig innom andra regler för ljus (färg mm) så klarar du dig nog igenom besiktning. Jag har både hemmagjorda blinkers och hemmagjorda positionsljus på Maximan och de har aldrig klagat på de.

föresten, ljusramper till bromsljus som man kan köpa är ju ofta LED teknik.

51 Inlägg
12 januari 2006
Trådstartare
Fordmustang skrev:
du får ha det! har kollat med snuten...... men du måste ha rött tillbromsen  sen orange till blinkers! ska själv ha dioder kopplat så det lyser när jag bromsar och så ska det stå: Stopping for love:D rätt häftigt

Hahaha låter ju vursta trevligt det big_smile

11 Inlägg
30 mars 2006
Har en polare som bygger hoj just nu, han har byggt blinkers och baklampa/bromljus med dioder. Dessa blir INTE godkända av besiktningen på grund av att han saknar reflexer i glasen, men finns det reflexer för blinkers och baklampa går det igenom utan problem.

Faan, så blev man en golftönt själv...

1 105 Inlägg
30 mars 2006
jag håller på att bygga om mina positionsljus med dioder. Dom ska funka som både positionsljus och blinkers.. Har satt in 4st 5mm dioder + 4st 3mm dioder så nu blinkar dom som en "vanlig" blinkers om inte starkare!

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Sök