3494
Sök

Vilken volvo motor är tåligast

27 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#1
Hej!. ja tänke bara höra vilken volvo motor som är tåligast/håller längst efter era erfarenheter!smile

881 Inlägg
18 april 2008
#2
Rödblocken har man hört smile


27 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#3
hehehe ja de har man gjort:P

Gödseldräng
4 529 Inlägg
18 april 2008
#4
min B230F håller för det mesta smile
mina tändstift gick åt helvete när jag får runt 4-6 mil hemifrån
efter ständigt varavnde i maxfart så Smälte dom på nåt väntser
hade 2 reserv stift och körde på 1an och 4an cylinder hem ^^ den går lika bra efter det
har kört utan kylarvatten 1 mil hemresa me tongue
allt funkar som de ska
fast den lever ett hårt liv den gamle skiten wink


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
18 april 2008
#5
Nån som har lyckats med konststycket att dra sönder bägge motorkuddarna samtidigt utan att ha motorn trimmad?
Lyckades med det när jag skulle acca från rullande ca 10 km/h åt höger i en korsning med min gamla 242 A-traktor jag hade. Där var ett skapligt gupp... Badabang!
Vafan? Ut och kolla, nej såg inget...
Kom till nästa korsning och skulle elda däck.. Så lät det som motorn skulle slå sig ut!
Det var bucklor i bägge innerskärmarna.. tongue

Bara att köra väääldigt lugnt resten av kvällen och köpa nytt å byta när det blev måndag..

Motorn var en B21A
Senast redigerat av Irmscher Vectra (18 april 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

8 250 Inlägg
18 april 2008
#6
B18/20 tål mest stryk, däremot så håller nog B230 längst om man räknar på milen. Vitblockarna håller bra de med, men de äldre är handikappade av ventillyftarna som ofta börjar ticka (och sen går det bara utför) på ett väl tidigt stadium.


8 156 Inlägg
18 april 2008
#7
Irv Gordon. P1800. B18.
Sök på google...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

403 Inlägg
18 april 2008
#8
B30 är väldigt tålig!!

"Ijenkligen"
786 Inlägg
18 april 2008
#9
Irmscher Vectra skrev:
Nån som har lyckats med konststycket att dra sönder bägge motorkuddarna samtidigt utan att ha motorn trimmad?
Lyckades med det när jag skulle acca från rullande ca 10 km/h åt höger i en korsning med min gamla 242 A-traktor jag hade. Där var ett skapligt gupp... Badabang!
Vafan? Ut och kolla, nej såg inget...
Kom till nästa korsning och skulle elda däck.. Så lät det som motorn skulle slå sig ut!
Det var bucklor i bägge innerskärmarna.. tongue

Bara att köra väääldigt lugnt resten av kvällen och köpa nytt å byta när det blev måndag..

Motorn var en B21A

Så var det på min 240 också tongue Båda kuddarna var helt av, och motorn stod på oljefiltret roll
och det funkade utmärkt i 3-4 månader, även om det skramlade och bankade lite big_smile

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

Stolt pappa
161 Inlägg
18 april 2008
#10
B18 var nog bilvärldens bästa motor på sin tid. Till skillnad från så väldigt många fungerade den längre än 14000 mil. Har sett en B18 med Garanterade 56000 mil. En bekant till mig har den. Inte öppnad en enda gång. Låter som en påse nötter, men den går framåt.

106 Inlägg
18 april 2008
#11
b18 /b20 skulle då jag tro!smile  fast jag hade en A-traktor duett förut med b18 förra ägaren hade haft av vevstaken! wink

Volvo Räcing

161 Inlägg
18 april 2008
#12
B18 och B20 tveklöst bäst!

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!

8 250 Inlägg
18 april 2008
#13
En i bekantskapskretsen hade en 142 som värmenöp 2 gånger samma dag, men gick att starta igen och åka med när den fått kallna. Jobbarkompis slog i matolja i sin B20 när han inte hade råd med motorolja, och det gick det med, han hällde i vanlig olja sen och den gick som förut ändå.


Saabvilde!
1 708 Inlägg
18 april 2008
#14
Jag tror med på B18 och B20.. Har sett MÅNGA filmer på 142or bla som de har misshandlat mycket tongue

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

27 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#15
Team-Adolfsson skrev:
min B230F håller för det mesta smile
mina tändstift gick åt helvete när jag får runt 4-6 mil hemifrån
efter ständigt varavnde i maxfart så Smälte dom på nåt väntser
hade 2 reserv stift och körde på 1an och 4an cylinder hem ^^ den går lika bra efter det
har kört utan kylarvatten 1 mil hemresa me tongue
allt funkar som de ska
fast den lever ett hårt liv den gamle skiten wink

Hahha okej de va som fan:P tåliga grejer!! själv har ja B230f i min och den har funkat skit bra!!smile

27 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#16
Marlboroman skrev:
B18/20 tål mest stryk, däremot så håller nog B230 längst om man räknar på milen. Vitblockarna håller bra de med, men de äldre är handikappade av ventillyftarna som ofta börjar ticka (och sen går det bara utför) på ett väl tidigt stadium.

Okej ja det e ju gjutjärnstop på dom va? men de e ju underliggande kam:( okej!

27 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#17
Lind4hl skrev:
min b20 i traktorn gick så varm att oljan kokade, frostpluggen längs bak hade hoppat ut. försökte stänga av den men den gick av sig själv:P banka i en begagnad frostplugg och sen gick den tongue bytte inte ens blockpackning smile

HAHAHA de e fan respect:D

Team Pro5
313 Inlägg
23 april 2008
#18
opeltiffi skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Nån som har lyckats med konststycket att dra sönder bägge motorkuddarna samtidigt utan att ha motorn trimmad?
Lyckades med det när jag skulle acca från rullande ca 10 km/h åt höger i en korsning med min gamla 242 A-traktor jag hade. Där var ett skapligt gupp... Badabang!
Vafan? Ut och kolla, nej såg inget...
Kom till nästa korsning och skulle elda däck.. Så lät det som motorn skulle slå sig ut!
Det var bucklor i bägge innerskärmarna.. tongue

Bara att köra väääldigt lugnt resten av kvällen och köpa nytt å byta när det blev måndag..

Motorn var en B21A

Så var det på min 240 också tongue Båda kuddarna var helt av, och motorn stod på oljefiltret roll
och det funkade utmärkt i 3-4 månader, även om det skramlade och bankade lite big_smile

den bilen har jag nu och den mår prima wink

Med vänliga hälsningar / Best regards
Daniel Kronvall-Pedersen
Webmaster @ Team-Overdrive.tk
http://www.team-overdrive.tk

Försöker iaf
1 998 Inlägg
23 april 2008
#19
B18/B20 och B23/B230
Pönta min b20 bra mycket. renoverade hela 140in men motorn rörde ja aldrig. gick bra jämt fast massa stryk men som ja pönta min 240 a-traktor med b230K ja du...
Motorvärmarn var inte tät så vatten fanns inte kvar så länge. va ute å lekte i vintras. 2växlat å ingen strypning. låg inte under 4000 på ca 10 min å den gjorde max 110 men då vart de rött roll
Hur som helst. tempmätarn gick upp på rött. märkte dock inget. sen när man lekt klart ja då såg man att de vart varm å man öppnade huven. inget vatten fanns ju kvar och man hörde hur de kokade inni motorn lol Gick lika bra efter de å toppen klara sig fast de va alu.

Men gött gick den. man kunde lätt bara bromsa upp den i ca 20km/h utan att kopplingsjucka sen ligga på ca 4000rpm å bränna. Skonsammare så roll

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

1 Inlägg
23 april 2008
#20
b18 å b20 e nog dom som håller bäst,d e ju gjutjärnsblock så dom går fan inte sönder i första taget



Sök