3147
Sök

.

Studerande
219 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#1
.
Senast redigerat av ChristianHall (28 maj 2008)


~ Team Ljudstudion ~
106 Inlägg
20 april 2008
#2
Lättaste är att du ställer dig framför bilen och ser ifall lamporna är igång.. annars är det troligtvis batteriet som du behöver byta..

Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!!

Mazda Über Alles
121 Inlägg
20 april 2008
#3
skruva ur en plugg ur batteriet och se om vattnet i cellerna bubblar där när någon kör på starten.
bubblar det så är en cell så är batteriet kass så får du skaffa ett nytt

snart på en väg nära dig

Studerande
219 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#4
det är ett underhållsfritt batteri


21 761 Inlägg
20 april 2008
#5
Börja med att sätta batteriet på laddning igen, innan du gör någonting annat. Sedan kan du antingen vänta tills batteriet är fulladdat eller så lånar du ett annat batteri när du sätter igång felsökningen.

Det som du kan börja felsöka på är om någonting tjuvdrar ström, använd tex en vanlig multimeter som är ställd i läget för strömmätning (10A eller 20A). Skruva loss batteriets minuskabel och koppla multimetern mellan batteriminuspolen och minuskabelskon, se om det visar någon ström.

Studerande
219 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Börja med att sätta batteriet på laddning igen, innan du gör någonting annat. Sedan kan du antingen vänta tills batteriet är fulladdat eller så lånar du ett annat batteri när du sätter igång felsökningen.

Det som du kan börja felsöka på är om någonting tjuvdrar ström, använd tex en vanlig multimeter som är ställd i läget för strömmätning (10A eller 20A). Skruva loss batteriets minuskabel och koppla multimetern mellan batteriminuspolen och minuskabelskon, se om det visar någon ström.

Tackar!


21 761 Inlägg
20 april 2008
#7
Det bästa sättet att kolla upp hur ditt batteri mår, är att höra med en bilverkstad eller bilelektrisk verkstad om de kan göra ett belastningstest av batteriet. Ett sånt test avslöjar i princip direkt ifall batteriet tex har kortslutning i en cell eller något annat fel.

Har du en Mekonomenbutik i närheten (eller en liknande butik) så kanske de också kan kolla upp, skadar ju inte att fråga iaf. Batteriet måste dock vara fulladdat innan ett sånt test görs.
Senast redigerat av Drönirettab (20 april 2008)

Mekaniker: stortruck, terminaltraktor, mobilkran
26 Inlägg
21 april 2008
#8
mazda_speed2 skrev:
skruva ur en plugg ur batteriet och se om vattnet i cellerna bubblar där när någon kör på starten.
bubblar det så är en cell så är batteriet kass så får du skaffa ett nytt

Det där var en ny testmetod för mig!
Ska komma ihåg det.

Ett sätt jag brukar se om någon cell är kortsluten är att resistansmäta mellan polerna.
Svart mätpinne på + och röd på -.

Värdet man ska få varierar naturligtvis från batteri till batteri mest troligt men det viktiga är att få ett stabilt värde som inte fluktuear.

Stabilt =   Grätt
Nervöst = Kasst

Nöff!

270 Inlägg
21 april 2008
#9
Min bil drar också ur batteriet på några dagar.Enligt multimetern så drar stereon 0.7A när den är avslagen.Det måste ju vara alldeles för mycket?


21 761 Inlägg
21 april 2008
#10
Ja, det är för mycket. Kolla så att det inte är något annat som också tjuvdrar ström.

21 761 Inlägg
21 april 2008
#11
kretslopp skrev:
mazda_speed2 skrev:
skruva ur en plugg ur batteriet och se om vattnet i cellerna bubblar där när någon kör på starten.
bubblar det så är en cell så är batteriet kass så får du skaffa ett nytt

Det där var en ny testmetod för mig!
Ska komma ihåg det.

Ett sätt jag brukar se om någon cell är kortsluten är att resistansmäta mellan polerna.
Svart mätpinne på + och röd på -.

Värdet man ska få varierar naturligtvis från batteri till batteri mest troligt men det viktiga är att få ett stabilt värde som inte fluktuear.

Stabilt =   Grätt
Nervöst = Kasst

Har inte provat något av de där sakerna och kan inte uttala mig om det. Det bästa sättet är dock att mäta syravikten, då ser man om en cell är dålig.

270 Inlägg
21 april 2008
#12
Drönirettab skrev:
Ja, det är för mycket. Kolla så att det inte är något annat som också tjuvdrar ström.

Det är bara stereon,tar jag bort säkringen till den så visar amperemätaren 0 (separat avsäkrad).


Studerande
219 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
#13
det visade sig att jag behöver byta startmotorn.


21 761 Inlägg
26 april 2008
#14
Aha, så det var kanske egentligen inte batteriet som drogs ur utan det var startmotorn som drog för mycket ström?

Kul att du hittade felet iaf smile.


Sök