3541
Sök

Jula högtalare

956 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Tjena. Undrar om dessa högtalare är något och ha. www.jula.se sen sök på 610054.
Har några pioneer nu som ligger på runt 160watt. Vet inte så mycket om de. Kan fixa bild på de.
Men vilka tror ni är bäst?

Studerande
463 Inlägg
20 april 2008
Vet ju inte hur högtalarna du har nu låter men står det pioneer på dom så är det med största sannorlikhet bättre ljud i dom än i julahögtalarna.

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

956 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
response skrev:
Vet ju inte hur högtalarna du har nu låter men står det pioneer på dom så är det med största sannorlikhet bättre ljud i dom än i julahögtalarna.

De är några pionner med guldig kona. 160 w stog de på baksidan av de.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
20 april 2008
tror mer på pioneer elementena

* Klåpare
1 718 Inlägg
20 april 2008
Ta Pioneer! Julas högtalare ska man ha till radiolyssning på P1 och P2.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

956 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Hehe. Jag ska ta bild imorgon. Har inte provlyssnat de dock. För hoppningsvis funkar de.

Unknown_Orebro
20 april 2008
Jag skulle tro att dina Pioneer är bra mycket bättre men jag har 4st 8" basar från Jula i en låda och det poppar på rätt duktigt sen har jag även 6,5" i alla dörrar också från Jula "Riktigt budget ljud" men jag råkar veta att dem tillverkas på samma fabrik som ett större kändare märke men på en annan lina så visst det är budget men fan så mycket billigare så vad spelar det för roll om man spelar skiten ur dem det är ju bara o tjacka nytt.....

Jag hade MDS förr och dem lät inte så mycket bättre men med mitt ganska kraftiga slutsteg "RF 3001" så spräckte jag dem basarna så nu kör jag budget variant tills mina nya basar är levererade!!

Basa på du!!

HEAVY METAL
38 Inlägg
20 april 2008
Har någon av er ens lyssnat på dessa Julahögtalare?
Har en polare som köpte Julas 2 * 10" för 199kr/st
Han monterade dessa i en bandpasslåda, och det låter väldigt bra för dessa pengar.

I'm not driving to make great time. I'm driving to have a great time.

956 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Kryddan skrev:
Han monterade dessa i en bandpasslåda, och det låter väldigt bra för dessa pengar.

Hmm. Blir lite förvirrad nu. Alla säger olika.
Förövrigt: Jag har avan högtalare 4" fram på 120watt. Har en gammal cd spelare på 22x4 watt. Spelar inte så bra. Men har en ny stereo på 4x50 watt. Är de högtalarna eller stereon som får de att inte låta bra? Låter som man spelar diskant hela tin, Fast jag ahr full bas....

* Klåpare
1 718 Inlägg
20 april 2008
Kryddan skrev:

Ja det har jag.

Kryddan skrev:

Precis. Tänk dig då hur bra det låter för 399kr/st eller 799kr/st  o.s.v o.sv. o.s.v. 200 spänn är inget man köper högtalare för om man lyssnar på annat än radio på hög volym. 200 spänn köper man mat för.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Turbocharged
421 Inlägg
20 april 2008
Glader9991 skrev:
Kryddan skrev:

Förövrigt: Jag har avan högtalare 4" fram på 120watt. Har en gammal cd spelare på 22x4 watt. Spelar inte så bra. Men har en ny stereo på 4x50 watt. Är de högtalarna eller stereon som får de att inte låta bra? Låter som man spelar diskant hela tin, Fast jag ahr full bas....

Det låter illa för att dom får för lite effekt, för att du ska få bra ljud behöver du ett kraftfullt slutsteg.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

956 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Innox skrev:
Glader9991 skrev:
Kryddan skrev:

Det låter illa för att dom får för lite effekt, för att du ska få bra ljud behöver du ett kraftfullt slutsteg.

Så nya stereon räcker inte till? Men vad för slutsteg ska jag da till de då och sen 6x9 bak? Har ett gas steg som jag driver min bas med...

Turbocharged
421 Inlägg
20 april 2008
Glader9991 skrev:
Innox skrev:
Glader9991 skrev:

Så nya stereon räcker inte till? Men vad för slutsteg ska jag da till de då och sen 6x9 bak? Har ett gas steg som jag driver min bas med...

Stereon räcker i princip aldrig till för att driva högtalare fullt ut. Dom ska ha så mycket effekt som möjligt, men inte mer än de klarar såklart (dvs 120w, förmodligen 60w RMS). Mina 4:or i Mazdan är 110w max (55w RMS), lät inte så bra på stereon, men sen jag installerade mitt 4x100w (4x50 RMS) Blaupunktsteg så dom fick nästan max vad de klarar så låter dom extremt mycket bättre. Driver mina 6x9:or på samma steg, så dom får inte tillräckligt för att låta bra, men jag kör högpassfilter på dom och använder bara mellanregister/diskant och dom delarna får tillräckligt med ström.
Senast redigerat av Innox (20 april 2008)

956 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Innox skrev:
Glader9991 skrev:
Innox skrev:

Stereon räcker i princip aldrig till för att driva högtalare fullt ut. Dom ska ha så mycket effekt som möjligt, men inte mer än de klarar såklart (dvs 120w, förmodligen 60w RMS). Mina 4:or i Mazdan är 110w max (55w RMS), lät inte så bra på stereon, men sen jag installerade mitt 4x100w (4x50 RMS) Blaupunktsteg så dom fick nästan max vad de klarar så låter dom extremt mycket bättre.

Men va för slutsteg ska man ha då? För jag har ett gas nu med delningsfilter. Men vill ju kunna spela alla toner, inte bara de låga eller höga utan alla. Så vad för steg kan jag behöva? Som inte kostar en förmögenhet allså....

Turbocharged
421 Inlägg
20 april 2008
Glader9991 skrev:
Men va för slutsteg ska man ha då? För jag har ett gas nu med delningsfilter. Men vill ju kunna spela alla toner, inte bara de låga eller höga utan alla. Så vad för steg kan jag behöva? Som inte kostar en förmögenhet allså....

Exakt vad är det du har? 4:or, 6x9:or och bas?

Jag kör 4:or och 6x9:or på 4x100w och 2x12" på 2x300w. Högpassfilter på 4:or och 6x9:or och lågpass på basarna (såklart).

956 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
4" avant högtalare 120w,6x9 pioneer 160watt,12" bas 500watt/250rms. Gas steg 400 watt/200rms.

6x9:orna:

http://img33.picoodle.com/img/img33/4/4/21/f_DSCN0878m_95a0cf6.jpg

http://img33.picoodle.com/img/img33/4/4/21/f_DSCN0879m_d025b4d.jpg
Senast redigerat av Glader9991 (21 april 2008)

2 600 Inlägg
21 april 2008
jag köpte ett par högtala kitt 5,25 av märket talon på jula och dom lät inget vidare på lite högre volym så nu ha jag bytt ut dom till ett 6/5 tums kitt ifrån mds smile funkar mycket bättre (;

gör som jag kör gubba racer=)

956 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Byggde klart min hatthylla nu idag:D Så ska testa imorgon. Annars måste jag köpa nya högtalare?

Tips på några billiga men bra 6x9? Kollat lite på proson på fynda.se, Va tycks om de?

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
21 april 2008
Fick reklam från jula idag och då hade dom högtalare, slutsteg osv med i det bladet.wink

The Queen
200 Inlägg
21 april 2008
Ja pioneer är då mkt bättre, jag skulle då i allafall aldrig köpa ljud från Jula yikes

Golf Racing*

Sök