Glader9991 skrev:
Innox skrev:
Glader9991 skrev:
Hmm. Blir lite förvirrad nu. Alla säger olika.
Förövrigt: Jag har avan högtalare 4" fram på 120watt. Har en gammal cd spelare på 22x4 watt. Spelar inte så bra. Men har en ny stereo på 4x50 watt. Är de högtalarna eller stereon som får de att inte låta bra? Låter som man spelar diskant hela tin, Fast jag ahr full bas....
Det låter illa för att dom får för lite effekt, för att du ska få bra ljud behöver du ett kraftfullt slutsteg.
Så nya stereon räcker inte till? Men vad för slutsteg ska jag da till de då och sen 6x9 bak? Har ett gas steg som jag driver min bas med...
Stereon räcker i princip aldrig till för att driva högtalare fullt ut. Dom ska ha så mycket effekt som möjligt, men inte mer än de klarar såklart (dvs 120w, förmodligen 60w RMS). Mina 4:or i Mazdan är 110w max (55w RMS), lät inte så bra på stereon, men sen jag installerade mitt 4x100w (4x50 RMS) Blaupunktsteg så dom fick nästan max vad de klarar så låter dom extremt mycket bättre. Driver mina 6x9:or på samma steg, så dom får inte tillräckligt för att låta bra, men jag kör högpassfilter på dom och använder bara mellanregister/diskant och dom delarna får tillräckligt med ström.
Senast redigerat av Innox (20 april 2008)
Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.